Vargattacken, en tragisk olycka.

 

Tyvärr kommer de som vill bli av med den vilda vargen i Sverige att utnyttja händelsen i sin antivargpropaganda. (Mer kloka ord av ”jinge” här!)

Men vilda vargar är i princip helt ofarliga för människor, halvtama vargar eller vargar som fötts upp av människor kan däremot lättare bli farliga, Gysingevargen är ett exempel, liksom den tragiska olyckan på Kolmårdens djurpark.

Tama, t.ex. flaskuppfödda vargar uppfattar människor som vargar:

”– Vargar i hägn är extra vana vid människor och uppfattar dem som sin egen sort, säger Olof Liberg, expert på vilda vargar.”

Exemplen på när tama och halvtama vargar blir farliga finns det relativt gott om, man får aldrig glömma riskerna, och ”Varg i djurpark har ingenting med vilda vargar att göra”.

Ser man till tamhunden är liknande attacker långt ifrån ovanliga, okunnighet och fel ägare är oftast orsaken.

”– Det finns incidenter med vilda vargar som lever på soptippar i Indien och som då lever på samma resurser som barnen där. Men det går inte att jämföra med svenska förhållanden. Sedan finns det exempel på när vargar har skadat människor i Kanada, men även där handlar det om vilda vargar som har mist sin respekt för människor eftersom de har blivit matade. Vilda djur ska alltid ha respekt för människor. Ju större de är desto viktigare är det. Det finns även exempel på älgar i hägn som kan bli väldigt farliga.”

Att låta en ensam djurskötare gå in till vargarna kommer knappast att bli möjligt i framtiden. ”Rutinerna kommer säkert att ändras”, säger Kolmårdens ordförande Jan Roy till DN.se.”…klokt beslut, tyvärr i efterhand.

 

Tragisk är händelsen på alla plan och mina tankar går till kvinnans efterlevande…arbetskamrater, vänner och familj.


Händelsen ÄR en tragisk olycka, som tyvärr kommer att utnyttjas av ”varghatarna”. Okunnigheten lär skrika högt i insändare, bloggar m.m…

…men glädjande nog har majoriteten av blogginläggen varit sakliga och bra, som t.ex. detta inlägg.

Att jägarkåren är de första att utnyttja denna tragiska olycka i sin antivargpropagande förvånar nog ingen.

”Nästan ingen fråga i Sverige är så infekterad som den om vargarna i skogen. Majoriteten vill att de ska finnas där. Men en röststark minoritet vill att alla vargar ska bort – åtminstone i deras egna hemtrakter.

Det handlar om får- och häst­ägare som är oroliga för sina djurs säkerhet. Det handlar om jägare som månar om sina hundar och om viltet som de vill skjuta för egen del, inte se som byte åt vargen. Men det handlar också om människor som på fullt allvar är rädda för sitt eget eller sina barns liv. Händelsen i Kolmården kommer säkerligen att spä på den rädslan. En redan infekterad debatt kommer att få nytt bränsle.”

 

Hade kvinnan avlidit i en trafikolycka med en älg, hade vi knappt fått läsa om hennes tragiska död, hade hon dödats av sin man, sitt ex, hade rubrikerna inte blivit lika feta.  De feta tittytainmentrubrikerna är ett bevis i sig på hur extremt ovanlig denna typ av olyckor är. Denna blogg beskriver saken mycket bra och det farligaste, okunnigaste och ”vildaste” djuret är människan. Vill du se världens farligaste ”rovdjur”, sök upp en spegel!

 

 

Det finns fler kunskapsgivande filmer från vargseminarier på youtube!

 

 

Den svenska vargstammen ÄR hotad, den skall skyddas och tillåtas växa…invandrande och friska vargar är då livsviktiga. Varghatet och okunnigheten MÅSTE motarbetas, hjälp till är du snäll!

 

 

Du kan se hela filmen här: http://video.pbs.org/video/1069630535

 

Jag tror inte ”Gud” finns, hen är en uppfinning grundad på mänskligt oförstånd och rädsla, men om…då ber jag  hen om att få ett nytt liv som varg. Ärligare djur än människor, något jag lärt mig av alla mina canis lupus familjaris vänner. Min vita ”vargvän” är den som står mig närmast efter mina ”valpar”…

…många är rädda för min vita vargvän, men de som vågat möta henne inser snabbt att någonting vänligare, varmare och ärligare finns inte. Jag är människa, med alla de brister det innebär och tyvärr är jag ytterst tveksam till min egen art. Finns det ett ”dummare” djur?

Svaret på min fråga blir tyvärr ett NEJ. Detta tydliggörs bl.a. när man läser om krav på skyddsjakt på ”bråkiga” Ekorrar.  Dummare djur än människan finns nog inte!

 


 

 

Detta inlägg publicerades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

52 kommentarer till Vargattacken, en tragisk olycka.

  1. Svante skriver:


    Har du sett denna.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Har hört hans föreläsningar och sett filmen tidigare (det finns flera på youtube!). Men tack Svante för påminnelsen, lägger in filmen i inlägget! 😉

  3. Pingback: Kan inte låta bli här heller. | HANNIBAL(JAN)

  4. Sven balleby skriver:

    Skönt tt du vet allt om vargar ditt pucko

  5. arrami54 skriver:

    Ja,ja, ta det lugnt nu ”balleby”, tror aldrig jag skrivit att jag vet allt, men jag kan mycket om vargar!
    Din kommentar styrker det jag skriver ovan, om att okunnigheten nu kommer att gapa högt. Jag förstår dessutom varför du är anonym, du inser och skäms omedvetet över din nivå.

  6. Svante skriver:

    Var inte Pucko en chokladdryck som smakade Pyton, och fast jag vet inte hur en Pyton smakar, så yttrar jag mig då, och då. Här är väl en kommentar, där någon ”ballat ur”. Även om jag inte delar någons åsikt försöker jag hålla en civiliserad ton, för alla har rätt till sin åsikt. Man behöver inte vara ohövlig när man besöker andras bloggar.
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    …jo, egentligen borde jag inte publicera denna typ av kommentarer, men jag gör så lite då och då för att andra skall se vilken nivå O-folket (O som i okunnig) ligger på. Signaturen ”balleby” är ett typexempel på IQ lika med ett löskokt ägg, tyvärr är de inte sällsynta! Majoriteten är folk som lämnat skolan med ofullständiga betyg och som tolkar framgång som =bibehållen och medvetet vald okunnighet.

  8. Svante skriver:

    Är inte det att missfirma det löskokta ägget. 🙂
    Svante

  9. arrami54 skriver:

    …kanske? Men som du vet är smaken likt baken, delad! Personligen avskyr jag löskokta ägg, de skall enligt min smak vara hårdkokta, eller välstekta. 😉
    Men jag skall kanske börja använda uttrycket IQ = badboll?
    🙂

  10. Svante skriver:

    Ja det är inte lätt att hitta ett föremål, som är korkat nog, när det gäller att jämföra med IQ, hos en del.
    Svante

  11. arrami54 skriver:

    …nej, men alla föremål är ju IQ-befriade! 😉

  12. Thorsten Schütte skriver:

    Det är inte vargarnas fel, felet är att man inte ska behöva jobba ensamt när det är farligt. Med högspänning t ex får man inte jobba ensamt. Men häktesvakter är ensamma med farliga anhållna och tydligen vargskötarna med en hel vargflock. Oförsvarligt!

  13. arrami54 skriver:

    Delar helt din uppfattning, och händelsen är också klassificerad som en arbetsplatsolycka. Det största ansvaret vilar på arbetsgivaren (Kolmårdens djurpark) som nu också ser över sina rutiner och förstärker säkerhetstänkandet.

  14. rune skriver:

    vargarna var väl helt enkelt hungriga

  15. arrami54 skriver:

    …helt osannolikt, vargar ser INTE människor som bytesdjur. Du spekulerar verkligen med okunnigheten som källa. Läs på!

    Klicka för att komma åt linnell%20nina%20vsc%20fear%20of%20wolves%20swe.pdf

    Lite mer lättläst här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vargattacker_mot_m%C3%A4nniskor

  16. Pingback: Stereotypt beteende hos vargar i fångenskap | Jinge.se

  17. Pingback: Olyckliga omständigheter

  18. Basse skriver:

    Alla rovdjur ser sig om efter den svaga länken. Ser de inte djuret i fråga som hotfullt så ökar naturligtvis riskerna. Vi människor är stora varelser och är av rent proportionella skäl inte bytesdjur. Däremot är vissa mindre än andra och jag tvivlar starkt på att varg – eller vilket rovdjur som helst – skiter i ett stycke kött bara för att det vandrar på två ben och har utnämnt sig själv till jordens härskare.

    Nu vet jag inte riktigt om vargarna faktiskt åt av kroppen. Men detta var nog snarare ett ‘pondus’ anfall än något annat.

  19. arrami54 skriver:

    …ingen vet vad som hände, att gruppen varit orolig och stressad har framkommit. Vi kan bara spekulera, inga vittnen finns, så vi får aldrig med säkerhet veta vad som orsakade attacken.
    Generellt ser inte vargen människan som ett bytesdjur, speciellt inte vilda vargar. De ser oss som högre upp på näringskedjan, de ser oss som farliga och flyr. Delvis är detta en nedärvd och inlärd kunskap, vi har ju konkurrerat om bytesdjuren under årtusenden.
    Vargarna i Kolmården, flocken som attackerade var nog mest stressand…orsakerna kan vara många. T.ex. att hanvargarna ville ut, söka en hona…de gruffade, ”mobbade” varandra och djurskötaren kom emellan.

  20. sunnydaysandcoffeeinthemorning skriver:

    Det som hänt är förstås mycket mycket tragiskt för skötaren, hennes familj och vänner.
    Det är också tragiskt för vargen som djur, precis som du skrev riskerar varghatet att växa nu.
    Tycker man ska försöka använda det till att få omvärlden att se att vilda djur är det ärligaste som finns, de ÄR vilda och allt som förknippas med det (såsom okontrollerbara, ovänliga om de känner för det, de agerar oförutsägbart och det kan man lita på att de gör till 100%) – alltså INTE tama, kontrollerade djur, och innebörden av det är att de allra helst ska lämnas ifred, men om människor ändå vill vara i deras närhet MÅSTE man inse att man är i dödens närhet. Att dö är en risk som alltid ska förknippas med ett nära möte mellan vilt djur och människa.

    Som exempel kan man ta sådana där hemska ställen i bland annat Asien, där man ”tämjer” (med tortyrliknande metoder) tigrar och apor, som sedan turister står i rad för att bli fotograferade bredvid. Tragedi. Tragedi. … Undrar om de som blir fotograferade bredvid dessa vilda djur inser att de precis stått alldeles bredvid en potentiellt säker död. Om man ska vara frispråkig och inte skräda sina ord så är dessa turister det närmsta idioter man kan komma, tycker jag. De betalar för detta, stödjer därmed detta, och utsätter sig själva och sina barn för döds-fara.

  21. Svante skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/jarvso/1.4815931-jarvzoo-foder-upp-vargar-pa-annat-satt
    Läste någonstans att det var kastrerade han Vargar, som utförde dådet, och då borde det väl inte vara sexuellt betingat. Nu har Varghatarna fått vatten på kvarn. Skickar med info. om Järvzoo.
    Svante

  22. Jane Byström skriver:

    Det är oförlåtligt att en sådan här fruktansvärd olycka ska utnyttjas av människor som inte villa ha vargar i naturen.Olyckan är hemsk som den är både för hennes familj och hennes arbetskamrater. man kan spekulera hur mycket som helst vad som har hänt, det man med säkerhet vet är att något fruktansvärt tragiskt har hänt både för henne och vargarna.

  23. arrami54 skriver:

    …exakt, det ät tragiskt på alla plan. Håller med dig och hålls vilda djur i hägn skall det vara i ett syfte , att hjälpa djuret eller arten och då skall hägnet vara så stort att de liknar djurets vilda tillstånd.

  24. arrami54 skriver:

    Järvzoo får pluspoäng här!
    Var läste du att vargarna var kastrerade hannar, att de var handjur kände jag till, men inte att de var kastrerade…? Nyfiken! 😉

  25. Svante skriver:

    Jag har försökt hitta var jag läste det hela förmiddagen, men inte lyckats, för jag ville ha länken till den artikeln. Ska försöka leta mera, och om jag hittar igen den skickar jag den.
    Svante

  26. arrami54 skriver:

    Tack. 😉
    Läste precis detta, bra skrivet tycker jag: http://www.dn.se/nyheter/sverige/vargar-farligare-pa-zoo

  27. arrami54 skriver:

    …exakt Jane!

  28. Svante skriver:

    https://www.flashback.org/t1896390p67
    Scrolla ner till en polisbil med blinkande blåljus.
    Svante

  29. arrami54 skriver:

    Tack. Lite tveksam källa, men okej. 😉

  30. Svante skriver:

    Tycker också att det är bra skrivet, men är tveksam till om det hjälper när Varghatarna har fått en godbit. Vad jag förstår anser de fortfarande att den Vargstam vi har idag, är djurparksvargar. Jag kan bara referera till den gången jag såg Vargen utanför köksfönstret i vintras, när jag var ute med min hund var hon orolig, och uträttade behoven snabbt, och drog hem. Den Vargen var inte mer än ett tiotal meter ifrån oss när vi var ute, och den visade sig inte förrän jag satte mig vid köksbordet då kom den tillbaka i sina egna spår, och hoppade över grannens staket, och visade starkt intresse för platsen där min löptik kissat. Har inte sett den mer.
    Svante

  31. arrami54 skriver:

    Förnuft och kunskap biter inte på varghatarna, fobier tar tid att bota. Lögnare som Svenska Jägareförbundet kan du aldrig kurera.
    Myten om att våra vargar är inplanterade djurparksvargar är lika svår att ta död på…en del människor vill vara okunniga, rädda och hatiska.
    Vargen du mötte var sannolikt en vandrande ung hanne, han kände på doften att tiken nog inte var en varg, utan en Canis Lupus Familijaris.;-)

  32. Svante skriver:

    Tror inte Vargen skulle tveka att så lite vidhavre i tiken, om inte jag varit med.
    Svante

  33. arrami54 skriver:

    …kanske, det är så varghybriderna uppstår i t.ex. Indien.

  34. Svante skriver:

    Nu hade jag för brottom VILDHAVRE skulle det vara.
    Svante

  35. arrami54 skriver:

    …förstod det! 🙂

  36. arrami54 skriver:

    …tack. Trovärdig länk och Jonas Wahlström vet vad han talar om. 😉

  37. Svante skriver:

    Kör videon med ylande Vargar så ser du att ballarna är borta. Har du tid kolla mitt senaste inlägg.
    Svante

  38. arrami54 skriver:

    Såg detta, är övertygad nu! 😉
    Blir bara beklämd och sorgsen när jag ser filmen…så skall inte vargar leva!

  39. arrami54 skriver:

    Allt är möjligt, det kan ha varit så enkelt att hon snubblade, detta i kombination med oro, ”gruff” i flocken kan ha utlöst attacken. Ingen vet och vi får aldrig med säkerhet veta.

  40. rune skriver:

    Länsstyrelsen tillåter skyddsjakt på varg
    FILIPSTAD: Tre vargar på tre meters avstånd
    Tre vargar kommer kunna fällas i Forshyttan, Filipstads kommun i sommar.

    det beslutet tog länsstyrelsen efter att de fått in en anmälan om närgångna vargar i området.
    Publicerad: I dag: 21:00

    vissa säger sej satsa på unibet vilket datum de fälls

  41. arrami54 skriver:

    Att oskygga vargar som inte låter sig skrämmas skjuts har jag inga invändningar emot, sen kan man alltid ställa sig tveksam till vittnesmålen (men det är en annan fråga).
    http://www.bt.se/nyheter/skyddsjakt-pa-vargar-i-varmland-%283321315%29.gm

    …att folk spelar på när de dödas visar bara hur respektlösa folk är för liv, bortsett från deras eget liv.

  42. Pingback: Riomötet, ett medvetet fiasko? | Varghjärta

  43. Pingback: …det pågår en fördumningspandemi! | Varghjärta

  44. Pingback: När bombar Obama Damaskus? | Jinge.se

  45. Pingback: …varghatarna tar inte semester. | Varghjärta

  46. Pingback: …varghatare och landsbygdskomik. | Varghjärta

  47. Pingback: ”Renvårdsverket” och Lena Ek jagar varg, igen! | Varghjärta

  48. Pingback: Tragiska dårar. | Varghjärta

  49. narhvalur skriver:

    Intressant artikel! Här har många fel gjorts av kramarna. Först är det helt oetiskt att ta valparna från modern , för att brukas i kommersiellt . ( Samma sak händer i Sydafrika, med den sk lion cub petting industrin). Det är vetenskapligt bevisat att tar man bort djurungar från modern , påverkas deras mentala stabilitet och utveckling negativt. ( För att inte tala om den stackars modern).
    Svenska Rovdjursföreningen gör stor propaganda av att dessa vargar är ofarliga och gulliga , präglade sedan unga på människor.
    Sedan tar Rovdjursföreningen till hjälp av celebrity environmentalists, som Lili Päivärinta som beskriver i Expressen ( måste erkänna att det liknar djursex) , att vargenföste in tungan i munnen på mig och vi rullade tungor). Rovdjursföreningen tar sedan Lili till vargexpert!!! Utan att ha någon som helst utbildning som biolog eller zoolog.
    Påpekas dock tycker jag Rovdjursföreningen är bra och deras tidning professionell.
    Angående Kolmårdens inhägnade vargar, som är uppfödda och präglade av människor, utan någon som helst kunskap om ” survival skills”. Dessa vargar skulle aldrig klara sig i det vilda, och om dom skulle fånga ett levande bytesdjur, så skulle det bli en långsam, plågsam död. Dom har inga sociala färdigheter och att de reagerar helt fel på djurskötaren är inget konstigt.
    Som sagt så är björnar eller tigrar uppfödda av människor , väldigt farliga för människor då de saknar den naturliga räddslan för Homo sapiens. De tar det lättaste bytesdjuret till hands, dvs människan.

  50. arrami54 skriver:

    Tack. Perfekt kommentar, helt rätt och inte skall vargar tungkyssa Lili Päivärinta! 😉

Kommentarer är stängda.