…med ”stängslingströtta” muskler!

En hel del av mina muskler protesterar lite nu, efter två dagar av arbete med att bygga ett rovdjursavvisande stängsel i en ca två hektar stor stenrik småländsk hage, men min själ njöt verkligen varje sekund.

Svenska Rovdjursföreningen, SNF Kronoberg hade samlat ett gäng sköna människor under två dagar på en gård utanför Eneryda för att ”vargsäkra” nämnda bit betesmark. Det var två dagar av positiva möten, lyssnande, samtal, lärande och problemlösningsvariabler som ledde fram till mycket ny kunskap för de flesta av oss närvarande. (Erfarenheten varierade givetvis från mycket liten (noll) till mycket stor.)

Vi började med att ta ner det gamla ”taggtrådsstänget”, så vi blev inte helt klara…men vi återvänder när våren nalkas och gör allt klart.

Stängslingen ledes av Sven-Olov Löfgren (Rovdjursföreningen) som kanske är den i landet som har mest erfarenhet av rovdjursavvisande stängsling. Han hävdar att ingen av de ca 120 stängsel han varit med att sätta upp har överlistats av varg och jag tror honom!

– Vi vill ha mer acceptans för vargen, säger Sven-Olof och kallar jakten på Kynna för en skandal.

Visst finns det en del problem med varg i sydsverige men inga som är ens i närheten av ordet omöjligt, vilket helgen bevisade för mig! Det som är långsiktigt omöjligt är att vi fortsätter som vi gör, plundrar den biologiska mångfalden och utrotar fauna och flora.

Enligt Ulla Rundlöf , SNF (den kloka initiativtagaren till ”stängslingshelgen”) finns det en skevhet i diskussionen om ekonomisk skada. Man måste ta hänsyn till den nytta som vargen gör. Varg jagar älg och rådjur som annars skadar skogen och varg kan hålla den växande och trafikfarliga vildsvinsstammen i schack.
– Det finns en ekonomisk bärighet i stängsel eftersom det finns bidrag, säger hon.
Och dessa är motiverade eftersom de bidrar till samhällsnyttan.

Vargtiken ”Kynna” nämndes ofta under helgen och när nästa tik vandrar in från Mellansverige återstår inga hållbara argument från dem som ”vågar vägra varg”, bortsett från ologisk dumhet och okunnighet. …och nej, det finns inga ekonomiska idéer, teorier, krav eller politiska dogmer som övertrumfar kravet på biologisk mångfald, respekt för ekologins regler och hänsyn till den natur som är allas ”moder”!

Att avliva den genetiskt viktiga vargtiken ”Kynna” var bara dumt och totalt ologiskt, när nästa tik vandrar in med samma genetiska betydelse vet ingen och att vargstammen måste spridas om vi skall uppnå en hållbar bevarandestatus av detta vackra rovdjur vet alla! Personligen blev jag så förbannad när beskedet kom att hon avlivats att jag först uttryckte en vägran att delta i stängslingsprojektet, men vreden lade sig (den är ju föga konstruktiv) och jag tänker inte gå i den polariseringsfälla varghatande ”våga vägra varg-valpar” bygger…till dem återstår bara orden: ”Håll käft, och gå ut och stängsla!”

Förutom ovanstående gav helgen timmar av visuell njutning av naturen och det fanns stunder när undertecknad inte hade blivit förvånad om en liten Vätte eller Skogstomte tittat fram och undrat: Va ä de, va gör du här du?”…ja, vadå? Lika trovärdigt som att vargen är ett ondskans monster som äter små barn!

Tack till alla närvarande, SNF, Svenska Rovdjursföreningen, den trevliga ”fårbonden” och övriga, för en helskön helg av samarbete och ny kunskap! ”Varghjärta” bugar sig av respekt och tillförsikt, det finns hopp!

Tack alla närvarande!

”The optimism of the Action,is better than the Pessimism of the Thought.”


Detta inlägg publicerades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

37 kommentarer till …med ”stängslingströtta” muskler!

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Ja sannerligen till mångas glädje!! Bra jobbat Varghjärta!

    Hemikram

  2. arrami54 skriver:

    …”bra jobbat” sänder jag vidare till alla som var med! 😉
    Kram.

  3. Jerker Nilsson skriver:

    Tack själv för din stora insats!

  4. arrami54 skriver:

    …vet inte om min insats var stor, ovana vid så hårt fysiskt arbete gjorde vi nog alla vårt bästa. Men tack, vi ses där när vi färdigställer det sista!
    Lärorikt och mysigt var det! Tack själv! 😉

  5. Grytlock skriver:

    Hmm ekonomsik skevhet säger hon. Vad har hon för belägg för att vargen skulle vara samhällsekonomiskt bättre än dagens jägare kan jag undra.
    Det är lätt att säga att alla ”problem” med älg, rådjur och vildsvin skulle försvinna bara vi får varg. Men så enkelt är det nog inte. Tycker inte det var ett speciellt genomtänkt yttrande från Ulla.

  6. arrami54 skriver:

    …nja, utan att föra debatten för långt, nog inser även du den ekonomiska skevhet vi är ”fångar i”, titta på hur kapitalismen nu faller samman i bl.a. EMU länderna Grekland, Italien, Spanien o.s.v…t.o.m. superstaten USA ligger enormt ”pyrt” till. Ekonomi handlar alltid om ”illusionen” ägande/makt, föga om respekt och absolut inte om respekt för de ekologiska systemen! Vi är alla slavar under den enda procent som äger hälften av världen och som har all makt!
    Ingen säger att ALLA problem med Älg (Rådjur?) och Vildsvin skulle försvinna, men vargen kan verkligen hjälpa till! Känner du Ulla, har du umgåtts, samtalat med henne? Ärligt talat är det inte ofta jag blir imponerad av människors klokhet, balans mellan etisk känsla och förnuft, Ulla tillhör verkligen de undantagen och oavsett om du tror mig eller ej, du tillhör dem som har nivå nog för att du verkligen skulle trivts i gänget som samlades under denna ”stängslingsaktion”…det var respektfullt, ”högt i tak” och kunskapsväxande i ordets reella betydelse!

    Jag vet inte om du verkligen tror människan vara så överlägsen att hon sköter balansen i de ekologiska systemen bäst, vi behöver verkligen övriga rovdjur också, även om de inte alltid gynnar alla individers ekonomiska och egoistiska behov!

  7. Grytlock skriver:

    Du får missförstå mig rätt… Som du säger så lever vi en ekonomisk värld, om man ska omsätta det i rovdjurspolitik så tror jag att det innebär slutet för dom som har minst djur och mark. Storfräsarna överlever alltid.
    Nä jag känner inte Ulla men hon säger att vargen äter älg och rådjur samt vildsvin och det är bra för dom gör skada i skogen. Tycker inte det är en så enkel ekvation riktigt, vildsvin undviker vargen, dom har likt hudar stor respekt för dom och vet att dom är farliga. Dessutom ökar inte vildsvinstammen här längre( i alla fall inte i den kommunen jag bor).
    Vi har fått ner stammen ordentligt med hjälp av dom 2 senaste vintrana. Om vargens inträde innebär att jakten minskar och kanske försvinner i vissa områden så blir det nog inte mycket till hjälp tyvärr.
    Tror heller inte att en vargstam här skulle ta så mycket älg, rådjuren skulle vara huvudfödan antagligen precis som i riala. Så en vargstam här skulle troligen bara ta en liten försummbar andel vildsvin och älg, men det är vad jag tror.

    Ska kanske upprepa att jag inte ser ett fåtal vargar som ett problem, i alla fall inte ur jaktsynpunkt men det kan lätt bli det om det blir många.

  8. arrami54 skriver:

    …nja, vi lever inte i en ekonomisk värld, världen är och har alltid varit främst ekologisk, du äter inte pengar…pengar styr dig bara, likt religionerna sedan människan blev bofast. Det är lite naivt att ha övertro till ekonomiska teorier…det finns bara en trygg ekonomi och den bygger på harmoni med ekologin!

    Vildsvin undviker inte varg, 80% av alla ungvargar som söker nya revir dör, olyckor (som trafik), tjuvjakt, men främst att de skadas av sina bytesdjur som Älg, Vildsvin…varför tror du 93 jakthundar dödades av vildsvin (enbart Agras siffror) förra året, för att vildsvin undviker rovdjur, eller för att de också försvarar sig? Du vet att vildsvin också äter kött, jagar? (t.o.m. får/lamm).
    Att de mänskliga jägarnas jaktmöjligheter minskar via en bättre ekologisk balans ser inte jag som ett problem…men jag kan iochförsig förstå jägarnas egoistiska ilska, men den är i sammanhanget helt oväsentlig!;-) Älgen är och har alltid varit vargens främsta byte!

  9. Grytlock skriver:

    Jag vet det du säger. Både vargar och hundar lär sig ofta den hårda vägen. Det är inte alls ovanligt att vildsvinshundar slutar jaga gris om dom fått bra med stryk en gång. Det jag säger är att dom antagligen precis som i riala kommer att leva främst på rådjur. Låter otroligt om 80% av ungvargarna som söker revir skulle dö, vargstammen ökar stabilt varje år. Hur går den ekvationen ihop?
    Att dom lever farligt kan jag gå med på men 80% låter mycket.

    Sen skrev jag lite fel, menade att vargen undviker vildsvin om dom kan. Nja vildsvin jagar inte aktivt men dom är allätare så tryckande vilt och ungar/ägg av diverse viltarter kan säkert slinka ner.
    Vildsvin är inte alls lika förtjusta i kadaver och ”räntor” som räv och andra predatorer. Jag har inte hört om vildsvin som tagit lamm men det kanske har hänt, grävling kan däremot göra det.

    Älgen är inte Vargens främsta byte i Riala reviret det är rådjur(jag kan leta upp en länk om det). Att det är det i övriga landet är inte så konstigt, det finns inte mycket rådjur i mellansverige.

  10. arrami54 skriver:

    Vad det gäller dödligheten hos ungvargar som vandrar för att söka nya revir citerar jag: http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Varg/
    ”Den högsta dödligheten finns hos utvandringsdjur, som när de lämnar den välkända hemmiljön utsätter sig för en mängd faror. Normalt är vargar ”vandrare” under en period kortare än ett år men under denna tid är den årliga dödligheten så hög som 78 %. När vargen sedan slår sig ner i sitt nya revir sjunker risken att dö dramatiskt. ”
    …och deras artpresentation är faktiskt väldigt saklig och bra, till skillnad från deras vargpolitik i övrigt! 😉
    Vad vargen lever på varierar, det finns t.ex. stora varggrupper i Ryssland som lever helt på vildsvin, det handlar om hur talrika bytesdjuren är. Det finns lokala jakt-kulturer, jag tror t.ex. inte den mänskliga jakten på Älg är så stor i Danmark… 😉
    Sen jagar visst vildsvin även aktivt, det kanske inte är det vanligaste men det händer…och hur många jägare erkänner att deras jakthundar tar får?

  11. Frances Nyborg skriver:

    Detta är toppen och precis vad jag skrev om förut. Jag blev jätteglad när jag läste detta, synd dock att det inte gjordes tidigare.

  12. arrami54 skriver:

    …tyvärr han vi inte innan ”idiotin” beslöt sig för att skjuta ”Kynna”, men det går att skydda sina får…om man vill!

  13. Jeanette skriver:

    Kanon bra jobbat Varghjärta. Vi får kanske trotts allt ha kvar våra vackra Vargar pga er insatts 🙂 Flera hundra tusen kramizzar får ni från lilla jag :-)))

  14. arrami54 skriver:

    …tack för den kramen, sänder den vidare till övriga som jobbade!
    Givetvis skall vi vårda vargens överlevnad i Sverige, tro mig, det kommer vi att lyckas med!

  15. Grytlock skriver:

    Ok tack för infon det hade jag ingen aning om, man lär sig nåt nytt varje dag heter det ju 🙂

    Men saklig är väl rovdjurspolitiken, man vill ha 150 vargar spridda över landet. Det är sakligt i mina ögon. 220 Som var taket innan var med ganska ok. Problemet är som sagt att dom flesta är i samma område och att det där är för många. Jag är faktist ganska less på att ni alltid hävdar att ”vi” vill utrota vargen, så är det ju inte.

    Precis vargen jagar det som finns och det som är enklast. I Småland skulle vargen främst leva på rådjur skulle jag tro eftersom det finns många.

    Eftersom vildsvinen inte är idisllare kräver dom en varierad kost, då även proteiner. Men att dom aktivt och medvetet ”jagar” är vad jag tror en myt. Att dom tar ett å annat rådjurskid och harungar må va hänt men det är nog mer så att dom råkar komma på dom under det vanliga födosöket. Enligt tyskarna så tar dom visserligen mycket ägg från änder och fältfågel. Men jag tror inte dom tar något som springer iväg.
    Det är inte ovanligt att jag ser vildsvin och rådjur beta på samma åker.

    Vet inte hur många som erkänner det, men sen vet jag av erfarenhet att även sällskapshundar river får…
    Jag har varit med om det en gång och den hundföraren kontaktade fårägaren.

    Mina erfarenheter är att dom som har problem med sin hund när det gäller får, eller vanligare höns. Frågar om det finns i området om man bjuder in den hundföraren till en jakt.

  16. arrami54 skriver:

    …nja, det är där vi skiljer oss åt, när det gäller SJF:s saklighet, att vilja ha en så låg stam som 150 vargar i landet när vi har plats för långt fler och stammen är så hårt inavlad leder till utrotning på sikt. (se bl.a det intyg Olof Liberg skrev ang ”Kynna” och som jag länkar till i inlägget!)

    För att säkra stammen behövs långt fler vargar än 150 i nuläget, en genetiskt frisk stam kan enligt vissa forskare hållas relativt låg räknat i individantal, ca 300-400 st…men i dagens läge måste den få växa och nytt blod tillföras. Det var där ”Kynna” var så viktig!

    Det finns väldigt gott om älg i Småland/Kronoberg och den stammen frodas (lite p.g.a. stormen ”Gudrun”) och den goda situationen lär bestå i många år framöver. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/11/-Stora-skillnader-pa-smalandska-och-sormlandska-algar–1.18613/

    …men visst, vargen jagar det enklaste bytet, så rådjur och får blir huvudfödan om tillgången är riklig. Det är inte riskfritt att jaga Älg för en varg, speciellt inte om den är ensam (vandrar i jakt på revir eller tik).

    Exakt som du skriver kräver vildsvinen även proteiner och att de inte tar friska vuxna rådjur handlar nog mest om att de knappast har en chans att springa ifatt och fånga något, men att vildsvin även jagar när tillfälle ges är ingen myt.

    Du har helt rätt angående att även sällskapshundar kan ta får, inget ovanligt, och man bör inte skylla allt på jakthundar.

  17. Pia E skriver:

    Härligt och bra jobbat allihopa som var med! Hade jag inte bott så långt bort och nyligen op. så hade jag velat hjälpa till också…

  18. arrami54 skriver:

    …tack!… och är du ”nyligen op” så skall du fokusera på att tillfriskna!

  19. Pia E skriver:

    Jo men håller på och piggnar till nu, snart två veckor sen jag op. (gallan). Men snart så är jag fit for fight igen 🙂

  20. arrami54 skriver:

    …låter bra, Sveriges vargar behöver dig frisk! 😉

  21. arrami54 skriver:

    …jo, den ”sjuka” Naturdemokraterna representerar är tydligen smittsam? 😉
    Har lämnat ett kort svar på insändaren.

  22. odalman skriver:

    2 hektar nästan klara, bara 230 000 hektar kvar om vi ska varg/björn/lo över hela sverige!
    jobba på !!

  23. arrami54 skriver:

    …ja, bevisligen har jag gjort det, jobbat med rovdjursavvisande stängsling och lärt mig hur, har du?
    Sen ligger väl sakligt sett ansvaret främst hos djurhållarna/fårägarna …inte hos frivilliga ”stigfinnare” som pekar på lösningar. Jobbet med bra stängsel skall göras oavsett varg/björn/lo och merkostnaden lär djurhållarna få bidrag till (om de anstränger sig och ansöker!). Huvudansvaret att skydda sina djur ligger alltid hos ägaren! Bevisligen är stängslen ofta av dålig kvalité idag, och håller knappt fåren i hagen…men så blir det när ansvaret alltid ligger på ”andra”!

    Får jag tolka vem som kommenterar via t.ex. ditt val av ”nick” (odalman) och textens innehåll så tycks jag möta en gnällig varghatare, (rädd därtill?) som lever i det förgångna och långt ifrån både kunskap och nutidens verklighet…tror jag tolkar rätt?

    För er som inte vet, en ”odalman” var en fri bonde (ej livegen) som levde och brukade ättens mark, han ägde den inte helt, den skulle förvaltas och gå i arv. Rätt förvaltad går vår planet i arv till framtidens barn, den bör alltså förvaltas med respekt för biologisk mångfald och inte plundras ut av okunnighetens små ”odalmän” som ropar utrotning så fort en djurart inte passar deras trångsynta egoism enligt den primitiva principen: ”Gynnar det inte mig ekonomiskt, så skiter jag i vilket”! Det är den sortens människor som förstör vår miljö, vårt klimat och som plundrar jorden och utrotar liv…och det är när jag möter dylika individer som jag ibland får tanken att vända mig till Gud i bön…om en pandemi, tack!

  24. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/insant/insandare/1.4125524-inte-en-varg-soder-om-renomradet-i-norra-norrland
    Kan du tänka dig att gå in på samma länk en gång till, och läsa min kommentar.
    Svante

  25. arrami54 skriver:

    …det gör jag med glädje och ditt svar var bra! Tar mig friheten att citera det här:
    ”Som svar till NTF. Du har helt rätt i att jag sitter vid köksbordet, och skriver, jag trivs i köket. Jag har mitt köksbord i nordvästligaste Hälsingland, och när jag inte sitter där är jag ute i vargmarkerna, på hundpromenader, och inte skrämmer det mig att det finns varg där ute, tror aldrig att jag får se någon, fast förhoppningen finns där. Jag anser precis som Varghjärta att vargen skall vara välkommen i hela vårt land. Jag tycker att de vargfientliga skall sluta med att kalla de som vill ha varg för stadsbor. Om ni på landet tycker så bra om tryggheten i en storstad, varför flyttar ni inte dit? Själv går jag hellre i en skog med varg, än att besöka Stockholm by night, där finns farligare saker än varg. Jag vet jag är uppväxt där, och kört buss, och tunnelbana.
    Svante”

  26. Pingback: …det kom ett brev från EU angående vargen… | Varghjärta

  27. En fantastisk helg, som fortfarande känns i både kropp & själ.Det var första gången jag var med och hoppas få vara med många fler gånger. Jag hade vissa betänkligheter innan…….motståndare till en massa bidrag som jag är….men när jag hamnade i detta fantastiska möte att umgås & samarbeta med flera olika parter i Vargfrågan, ändrade jag riktning något och tror idag på att just ett sådant här ”Fältarbete” tillsammans är ett bra alt. för en liten chans till en framtid tillsammans med en rik fauna utan hat, fördomar, egoism och okunskap.

  28. arrami54 skriver:

    …håller med, det var en fin helg tillsammans med underbara människor i en lika underbar natur…lärorikt och givande på alla nivåer! 😉

    Bidrag är inte av ondo alltid, de behövs, inte minst för att återskapa en god biologisk mångfald och bibehålla en levande landsbygd som gynnar oss alla. Betänk hur många jobb t.ex. bidragen till rovdjursavvisande stängsel kan ge…bl.a. till de stängselföretag som finns och fler arbetstillfällen behöver vi!
    Det var en skön helg jag aldrig lär glömma…
    😉

  29. Det ligger många fina bilder på facebook…har du sett dem ?

  30. arrami54 skriver:

    …nej, jag har stängt mitt konto på facebook! 😉 Men jag insåg att många lade in bilder där!

  31. Ok, jag skickar gärna bilder till dig om du vill.
    Det är bara att maila mig isf.
    Det går väl inte att överföra bilder här ?

  32. arrami54 skriver:

    …du får gärna sända mig bilderna! Mitt mail: tom.launy@hotmail.se
    😉
    …nu skall jag ut i stormen!

  33. Pingback: In memoriam, ”Kynna”. | Varghjärta

  34. Pingback: …människor man respekterar och dem man inte respekterar. | Varghjärta

  35. Pingback: En ny ”Kynna” och en debatt i repris! | Varghjärta

  36. Pingback: Tragiska dårar. | Varghjärta

Kommentarer är stängda.