Jag är som du!

 

Livet börjar, ja, du vet, två celler som möts, de växer, delar sig och ca tjugo år senare är de hundratals miljarder i samarbete. De har blivit det djur vi kallar den ”visa människan” (homo sapiens). Dessa hundratals miljarder cellerna samarbetar också med ungefär lika många externa celler, som alla bakterier i våra tarmar, på vår hud. Vi lever tack vare konsumtion av andra celler, kemiskt- biologiska ”ämnes”-kombinationer, hur många vi äter under ett liv överlåter jag till dig att gissa. Under denna ständigt pågående biologiska process vi kallar livet, dör och föds våra celler, vi är unga, vi åldras…och alla vet vi hur det slutar!

Vi har vår kropp och våra sinnen, vi blir alla unika men samtidigt otroligt lika. Vi tar in alla våra sinnesintryck, spara dem (minns) och bearbetar dem i vårt viktigaste sinne, vår fantasi (en del kallar sinnet själ) och vår kunskap/förståelse utvecklas ständigt…förhoppningsvis

Vi styrs delvis av vårt genetiska arv (mor och far), men främst av våra miljöbetingade erfarenheter och det arbete vi kallar ”det livslånga lärandet”. Lärandet är både medvetet och omedvetet…och ingen kan förneka att våra känslor också styr, ibland styr de oss rejält vilse!

De genetiska förutsättningarna ger oss de så kallade multipla intelligenserna, vilka också påverkas och utvecklas främst beroende på vår miljö/kultur. (Det är få ”personligheter” som utvecklas i opåverkad kulturell ”frihet”!)

Vi drivs av samma kraft, att värna oss själva, skapa nytt liv (älskar) och skyddar/värnar detta nya…vår genetiska fortsättning.

Det har ingen betydelse vem du är, din ålder, ditt kön, din kulturella-/miljöbetingade bakgrund…du drivs av samma kraft/vilja som jag…och du har exakt samma värde!

Möt din okända vän, främlingen du möter, med ett leende. Allt vi vet bygger på samarbete, ekologiska system liksom våra samhällen…

 

Problemet med oss människor är tyvärr att vår ”externa” samarbetsförmåga visavi varandra är extremt dåligt utvecklad…vi konkurrerar/krigar hellre än att samarbeta. Vi odlar och gödslar medvetet (och omedvetet) rasism och främlingsfientlighet i syfte att glömma att du är som jag och jag som du. Detta är vårt grundläggande problem och största brist och det är därför vår planet idag ”ligger risigt till”.

Idag är jag faktiskt ganska mätt på att iaktta, både mig själv och er, jag vet vad vi är och det finns inga gudar, inget liv efter detta. Det enda som finns är biologiska processer, ”kött och själ” i utveckling och vi vet tillräckligt idag för att kunna spåra evolutionen baklänges…och egentligen är vi som individer bara miljarder år av evolution i ”snabbrepris”. Vi är unika, som individer både underbart vackra…och samtidigt djävligt korkade!

Varför skriver jag detta inlägg, jo det finns de som tror jag drivs av ”hat”, bland annat mot Sverigedemokrater…så är inte fallet, jag är tydligt sarkastiskt och ironiskt föraktfull mot åsikter, men individer som bär dåligt utvecklade åsikter har också vackra sidor. Det är en otrolig skillnad på att förakta en åsikt och den som bär/uttrycker åsikten…klar du inte den distinktionen har du en bra bit av utveckling kvar!

Idag är jag inte bara mätt på att iaktta er och mig själv, ärligt talat är jag ganska mätt på livet…visst, ingen når perfektion och det finns så otroligt mycket kvar att uppleva och lära sig. Men jag har tappat alla illusioner, all tro på mänskligheten…jag ser konkurrensen, revirstriderna (krigen) och rasism med mera utvecklas, vi går allt längre ifrån det vackra samarbetet och mot egoismens slukhål av ”dumhet”.

Vi har som art inte en chans på sikt om vi odlar konflikter via t.ex. exkluderande rasism och främlingsfientlighet (och förtjänar ingen chans!)…och tyvärr drar vi med oss alla andra vackra arter mot katastrofen.

Ser vi till vårt samhälle så har ”svensken” utvecklats till en gnälligt egoistisk och narcissistiskt ängslig ”sättpotatis” som ”onanerar” till skattesänkningar samtidigt som ”hen” oroar sig över välfärdsstatens förfall…orden är ”vi har nått en total brist på samarbetsförmåga och exkluderar varandra, skövlar vår natur m.m. med en ton av iskall njutning”!

 

…och du, ge mig nu intelligenta motargument!

 

Jag 1981

 

 

Detta inlägg publicerades i ...det är om hösten drömmar dör... och märktes , . Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Jag är som du!

  1. Svante skriver:

    Så intelligent är jag inte att jag hittar motargument.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Intelligent är du, att du inte hittar motargument ligger kanske i att du i grunden håller med? 😉

  3. Mattias J skriver:

    ”…det finns de som tror jag drivs av ”hat”, bland annat mot Sverigedemokrater…så är inte fallet, jag är tydligt sarkastiskt och ironiskt föraktfull mot åsikter, men individer som bär dåligt utvecklade åsikter har också vackra sidor. Det är en otrolig skillnad på att förakta en åsikt och den som bär/uttrycker åsikten…”

    Det låter ju fint, jag är inte själv något fan av sd:s verklighetsbeskrivningar alla gånger och flertalet av deras företrädare framstår som folk jag nog inte skulle ha något utbyte av att umgås med, men igår skrev du ju faktiskt så här (och det står fortfarande kvar):

    ”Jag kan garantera att de som misshandlade pappan och barnet DN, SvD, Aftonbladet med flera skriver om tillhör väpnarna i SD:s avpixlade arme eller liknande gruppering:

    Sverige börjar bli en ynklig rasistisk liten nation och hatbrottet bör bli droppen…det är hög tid att kasta ut SD-skammen ur Sveriges riksdag! Fy fan för dylikt folk och nu börjar jag bli ‘fly förbannad!'”

    Det låter faktiskt ganska magstarkt, särskilt som det alltså inte var sant i det här fallet, det var inte folk som ”tillhör väpnarna i SD:s avpixlade arme” som var framme.

    Även om man blir upprörd så bör man faktiskt försöka hålla huvudet kallt, för ska man se krasst på saken så blir effekten av det som du skrev igår faktiskt litet att du sällar dig till gruppen av hatets kolportörer (låt vara säkerligen oavsiktligt), nämligen i att du med minst sagt hetsig ton uttrycker ilska mot en gruppering du ogillar, men som inte hade ett dugg med den aktuella händelsen att göra. Det är omvänt litet granna samma sak som när en del för två år sedan omedelbart utgick ifrån att det var muslimer som sprängt i Oslo innan det framgick att det var en ensam etnisk norrman som löpt amok.

    Det är faktiskt ganska onödigt att skriva så som du gjorde igår, även om sd inte är världens roligaste parti kan jag omöjligt se vad gott som kan komma ut av en så oförsonlig och polariserande ton som du använde dig av. Ganska onödigt som sagt. (Och nej, jag är alltså inte någon sd-sympatisör, har aldrig skrivit en rad på Avpixlat eller liknande fora,

  4. arrami54 skriver:

    …sant att mina ord ofta är provokativa och hetsiga, det är ett medvetet val. Jag avskyr nämligen de åsikter bl.a. SD står för och jag tycker du gör en logisk felkoppling när du hävdar att SD är oskyldiga om hatbrotten begås av ”andra”. Det är inkorrekt, och inte ens du skulle gjort nazisternas ledning i 1940-talets Tyskland oskyldiga till de brott som begicks även om de inte utförde dem själva. (… eller ta Balkan på 1990-talet som exempel!)
    SD:s ledning och medlemmar/sympatisörer är delaktiga i alla rasistiska och homofoba hatbrott eftersom de sprider den hatfulla retoriska ”sörjan”.
    …och oavsett vilka de ”andra” än skulle visa sig vara, så handlar det om en ”liknande gruppering”, fylld av rasistiska och främlingsfientliga åsikter.

    Som ”skrivet”, jag föraktar SD:s unkna hatretorik men inser samtidigt att de hamnat där på grund av outvecklade insikter, kunskaper, etik och empati.
    …och ärligt talat, jag är inte en man som hävdar ”fred” till varje tänkbart pris. Gör du?

    Det finns en gräns, en ”röd linje” vi aldrig får acceptera om vi inte vill se historiens hatiska övergrepp repriseras.

  5. arrami54 skriver:

    …jo, vi tenderar att falla ner i ett konkurrerande slukhål av fientlighet. Trist utveckling.

  6. Svante skriver:

    Jag får, som Svensk kritisera en Svensk, som skadar mig, men om en invandrare skadar mig på samma sätt, och jag kritiserar invandraren på samma sätt, så är jag rasist. Ska det vara så?
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    Du har givetvis rätt att kritisera en individ som skadar dig, oavsett om ”hen” är fräknig eller mörkt brun i hyn…eller råkar vara ”rödhårig”! 😉
    Rasister brukar inte kunna särskilja individers handlingar från deras etniska ursprung, utan buntar ihop alla ”fräkniga” och vill ”slå ihjäl dem!”

  8. Svante skriver:

    Jag menar att rasism används fel i press, och dagliga konversationer. Rasism är när man nedvärderar en speciell mänsklig, eller för den delen vissa rovdjur i skogen, deras härkomst.
    Svante

  9. Anna C skriver:

    Så du menar på allvar att folk som invandrar hit är fördomsfria globalister, men sen läser de Avpixlat och blir SD-torpeder?

  10. arrami54 skriver:

    …var skrev jag det, ”att folk som invandrat hit är fördomsfria globalister”?
    Antagligen är du outvecklad, pueril eller så brister läsförståelsen totalt och jag hänvisar till de svar jag avgivit till övriga.

    Jag tar ansvar för vad jag skrivit, inte dina ”idiottolkningar” av min text! Jag tycker du skall läsa inlägget igen, sedan förtydliga dig och hänvisa till var jag skrev det du hävdar. Projektera inte din okunnighet på mig tack!

  11. arrami54 skriver:

    …du har en bra definition på rasism här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
    ….och jag tolkar dig exakt så, att du inser vad rasism är! 😉

  12. Gaikokujin skriver:

    Nej du. Du kan inte göra SD till skyldiga för den rasism som förekommer i mellanöstern.

    ”But racism is unlikely to be erased overnight, either in Lebanon or in many other Middle Eastern countries where blacks are routinely looked down on. Racist taunts are often heard on Egypt’s streets, and in Yemen, darker-skinned people, known as al-akhdam (“the servants”), who make up perhaps 5% of the population, are confined to menial jobs and tend to dwell in slums. In Libya rebel militias often targeted darker-skinned people from nearby countries such as Chad and Mali and from countries further south, accusing them of being mercenaries of Muammar Qaddafi.”
    http://www.economist.com/node/21555951

    Flertalet muslimska länder i mellanöstern slutade med slaveri först under den andra halvan av 1900-talet. I rikare länder såsom Saudiarabien och Dubai tar afrikaner anställning som tjänare eller tar enkla låglönejobb där de behandlas som djur.
    Filmexempel från Liveleak: http://www.liveleak.com/view?i=645_1368517387

    SD är en konservativ reaktion på en bristande politik. De påminner mest om socialdemokraterna på 50-60-talen.
    Visst är det högt i tak för främlingsfientliga åsikter inom SD men de är vare sig något nytt eller något som kan koplas till 30-talets Tyskland.
    De är en fortsättning på det gamla avvaktande och försiktiga folkhemssverige, som hade den ena foten i bondetidens mylla och den andra på modernitetens asfalterade väg.

  13. arrami54 skriver:

    …ytterligare en som gör en logisk felkoppling, att rasism finns överallt ursäktar inte att SD gödslar rasismen i Sverige!
    …och slaveri har vi även här, utnyttjandet av arbetslösa i Fas 3 är ingenting annat än ett ”fredligt” slaveri/utnyttjande av inkompetenta homo homini lupus som ser andra som verktyg för egen lycka.
    Vad betalade vår nuvarande statsminister sin ”barnflicka” och kunde hon verkligen leva på det?
    …och hur var det nu med det svenska statare-systemet, var inte det slaveri och avskaffades inte det i mitten av 1900-talet?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Statare

    Att Sverige har en historisk rasistisk bas, tydlig om du studerar gamla tiders rasbiologiska idéer m.m. är ingen ursäkt för att SD, Svenskarnas parti med flera puerila grupperingar fortsätter sprida de unkna tankarna.

  14. Anna C skriver:

    Oj, här har vi härskarteknik i kvadrat. Du förstår nog mycket väl att man kan tolka din text så. Du beslås med att ha dragit fel slutsatser utifrån dina fördomar, och då försöker du slingra dig ur ansvaret genom att föra upp skulden liksom på en abstrakt nivå. SD har orsakat de rasistiska stämningarna. Det är naturligtvis mycket lättare att komma med svepande ogrundade beskyllningar om att några hemska människor sprider fördomar och hat, istället för att svara på min konkreta fråga om du tror att de som kommer hit verkligen inte bär med sig ett bagage som bland mycket annat även innehåller fördomar mot folk av annan etnicitet.

  15. Gaikokujin skriver:

    Att du jämför Fas 3, som förvisso är lika meningslöst som de beredskapsarbeten som sosseregeringarna körde med på 30-talet, med slaveri diskvalificerar dig från all seriös diskussion.

    SD har inget med rasism att göra. Det finns visst tvivelaktiga personer inom SD och det är högt i tak inom partiet för främlingsfientliga åsikter. Faktum är dock att INGEN erkänd statsvetare anser SD vara ett rasistiskt parti. Deras politik är inte heller rasistisk.
    Om de vore rasistiska skulle de till exempel verka för att finlandssvenskarnas position i Finland skulle förbättras, eftersom dessa är svenskar i grunden. Men istället anser SD att det är en finsk fråga.

    Alltså: SD har en värdekonservativ nationalistisk syn där ingen folkgrupp har ett högre värde än något annat. Däremot har vissa folkgrupper rätt till att fortsatt existera och verka inom de nationsstater som de under århundraden har befunnit sig i.
    I konsekvensens namn borde dock SD vara för ett regionalt självstyre för samer, vilket jag inte har sett…

  16. Anna C skriver:

    ”..och slaveri har vi även här…” Jäklar i min låda, här har vi relativiserande i den högre skolan. Det är precis lika grymt att vara utförsäkrad som att rent fysiskt bli misshandlad och våldtagen och i värsta fall mördad, som folk blir av sina husbönder i muslimska länder. Och statarsystemet är avskaffat, men det är inte slaveriet i Mauretanien, Sudan eller Saudiarabien.

  17. arrami54 skriver:

    …stackars lilla Anna, givetvis är hon nu drabbad av manlig härskarteknik när jag ifrågasätter hennes tolkning av mina ord och att hon projekterar egna fördomar på mig. ( …och nu drabbades hon igen av min medvetna härskarteknik, ordet ”lilla” bör reta rejält! 😆 )
    Givetvis har SD ett ansvar när de gödslar och sprider rasism och främlingsfientlighet…och givetvis är inte rasism i grunden en svensk företeelse, den finns världen över.

    Jag måste fråga dig, ”Anna C” om du anser att rasism är något vi skall acceptera eller bekämpa, oavsett vem, som öppnar locket till avloppet?

    Du ställde ingen fråga, du hävdade att jag bar en åsikt som egentligen bara var din tolkning…en spegling av din ”själ”. ( Du skrev: ”Så du menar på allvar att folk som invandrar hit är fördomsfria globalister, men sen läser de Avpixlat och blir SD-torpeder?” )

    Ja, en del blir SD-torpeder och läser Avpixlat, blir medlemmar i och sympatisörer med SD. Precis som Damon Rasti skriver på SvD Brännpunkt! Varför tror du jag länkar till honom?

  18. arrami54 skriver:

    …ja, Fas 3 är sett ur ett svenskt perspektiv att jämställa med slaveri och ingen kan förneka att det används för att få billig arbetskraft…och hur var det, krävde inte vår riksdag att systemet stoppades?
    Jag likställer inte Fas 3 med slaveriet du nämner, du tolkar mig medvetet efter din förmåga igen! 😉
    Hur var det nu, tycker du rasism och slaveri skall stoppas, här liksom globalt eller vill du bara försöka ge sken av att du bryr dig och egentligen tycker SD.s främlingsfientlighet och illa dolda rasism är okej?
    Antar du anser dig vara lite förmer, än t.ex. en somalier, en invandrad kvinna som förtrycks av sin kultur och helst därför skall stanna i sitt ”hemland”.

    Vad är det du är ute efter egentligen…att framställa SD som ett positivt alternativ för den svenska demokratins utveckling?

  19. Anna C skriver:

    Jag är inte särskilt känslig för härskartekniker, för jag är nog ofta själv en lika god kålsupare. Men men åren har jag märkt att det ger föga. Jag reagerade för att du som tycks vilja ge en bild av andlighet och godhet uppträder så lumpet.
    Jag tittade in här för att det fanns en länk, men du har nog inget att ge, tyvärr. Jag fäktas gärna med argument, men det ska vara med rena klingor.
    Synd för jag älskar hunddjur, ja, alla djur.

  20. arrami54 skriver:

    …haha, intressant att du vill ”diskvalificera” mig från all seriös diskussion när du ständigt återkommer! 😉
    Fas 3 är en form av utnyttjande/slaveri för att de hungriga själar vi kan kalla homo homini lupus vill tjäna mer via extremt billig arbetskraft. Du drar likhetstecken med globalt förekommande och historiskt slaveri och vägrar se nyanserna, i grunden inte mitt problem och jag avfärdar dig härmed som varande bara ytterligare ett SD-troll. (Sura nu inte över att jag diskvalificerar dig enligt din ovan uttryckta syn på mig, du kan ju inte kritisera mig för att jag exkluderar dig efter dina egna principer om debattdiskvalifikation. 😉 )

    SD har allt att göra med rasism, bara att studera deras ideologiska källor Bevara Sverige Svenskt och VAM. Det är också lätt att hänvisa till filmen om ”järnrörspojkarna” och allmänna uttalanden från mängder med Sverigedemokrater landet runt.
    Att SD dessutom har en värdekonservativ nationalistisk grundsyn och värnar ”svenskheten” är väl i linje med rasismen och inget jag motsäger dig i.
    Det kryllar dessutom av statsvetare som anser SD vara både främlingsfientligt och rasistiskt.

    Regionalt självstyre för samerna har jag ingenting emot, bara rovdjuren får vandra någorlunda fria för dem.

    Nu säger jag adjö till dig, gubbe lilla! 😉

  21. arrami54 skriver:

    …haha, jag gråter, Anna älskar inte ”hunden”! 😉
    Uppenbarligen är du en värre kålsupare än undertecknad och djävligt duktig på härskartekniken. Dina ”klingor” är långt ifrån rena och jag är glad att jag inte känner dig irl, det är alltid trist att viska i folks öron att jag upplever dem som ”vad luften är för fiskarna efter en tid”, nämligen rena döden.
    Jag är djävlig lycklig över att inte vara din ”hund” och att du nu avslutat vår ”relation” därför att jag är så lumpen att jag hävdar alla människors lika värde och att alla former av rasism bör bekämpas.

    Jag ler roat åt Anna, som står likt Carl på sin bro och skyddar världen mot ”hundarna”, biter henne ömt i örsnibben och viskar ”kram och puss i ljumsken” och…adjö!
    😉

  22. Svante skriver:

    Gaikokujin, skriver något jag inte går med på. Beredskapsarbetena på 30 talet producerade både vägar, och andra nyttigheter, bland annat Värmdövägen från Danvikstull ända ut till Gustavsberg. Fas 3 tillför inte samhället en enda nyttig sak, förutom att göda företagare, som tar emot dessa fas 3 slavar. Och hur kommer det sig att jag just tog Värmdövägen, som exempel, jo min morfar var med och byggde den, som beredskapsarbetare.
    Svante

  23. arrami54 skriver:

    …bra replik! 😉

  24. Kicki skriver:

    (Thåström är så j*vla bra!!!) Han ryter i för ”kung och fosterland”! Den som hörs bäst i församlingen. Älskar låten, helt klart en 12 -taggare!

  25. arrami54 skriver:

    …exakt varför jag valde den till inlägget! 😉

  26. Pingback: Själsröret… | Varghjärta

  27. Kicki skriver:

    Jag ångrar mitt val av klipp igår…har lite problem med skånskan 😉 Texten är för övrigt bra.

  28. arrami54 skriver:

    Skånska är närbesläktat med småländska, tydligare förr än nu och skånskan är väl en skön dialekt!? 😉

  29. Kicki skriver:

    Nja, folk kan ju vänja sig vid allt. Men rullebör, där går la gränsen?

  30. arrami54 skriver:

    …ordet används nog sällan och är väl lätt att lära sig? 😉 Personligen tycker jag det är lite trist att dialekterna försvinner.

  31. Anna skriver:

    Jag såg din kommentar på prästbloggen. Bra rutet! Det som försiggår där är bland det mest obehagliga jag har sett. Så ser det ut när ett gäng herrar (och någon enstaka kvinna) ska se till att få bort en kvinna som har en högre position och påstår sig ha Gud på sin sida.

  32. arrami54 skriver:

    …jo, det där hos ”Dag” var ytterst otrevligt.

  33. Kicki skriver:

    Jag gillar dialekter, även om det är skånska, det är väl bara den där riktigt breda skånskan som är ”rälig”! Som den där ”gåsapågsskånskan” (Edvard Persson)

Kommentarer är stängda.