Det är med vrede jag läser att…

 

18 vargar i nio revir i fem län skall skjutas i februari. När detta skrivs tisdag strax före 14 pågår en telefonkonferens med Naturvårdsverket och berörda länsstyrelser informeras om upplägget och planerna.
Det är Värmland, Dalarna, Örebro, Västmanland och Jämtland som är berörda av jakten.
I Värmland drabbas två revir, fyra i Örebro och ett i vardera Dalarna, Jämtland och Västmanland.
I varje revir skall ett föräldradjur skjutas och ytterligare en ”övrig varg”.
Det här kommer att skapa stor oreda i de drabbade reviren. Av erfarenhet från de två licensjakterna och några tjuvjakter vet man att revir som förlorar ett föräldradjur skapas stor oordning bland valparna. Om tiken skjuts så lämnar ofta hanen reviret för att söka sig en ny tik. Valparna bryr han sig inte om. Det tvingar dessa att söka sig lättfångat byte, t ex rådjur som under vintern söker föda i byar och när samhällen vilket får till följd att vi får en massa ”oskygga” vargar i reviret.
Flera av valparna riskerar också att svälta ihjäl. De är bara tio månader när jakten genomförs i februari och har ännu inte lärt sig att själva jaga några större bytesdjur. Älgar är det bara föräldradjuren som kan ta vid den här tiden på året.
EU får nu chansen att ta den svenska vargpolitiken till EU-domstolen för att få lite rätsida på behandlingen av dessa djur. EU hotade tidigare i vinter med domstolen om Sverige drev frågan till jakt. Eskil Erlandssons och Lena Eks fortsatta dagar i en svensk regering är räknade.

WWF:s rovdjursansvarige reagerar sunt och jag hoppas även att EU:s miljökommission gör så:

– Det skulle i så fall innebära att man skjuter bort en tredjedel av den reproduktiva delen av vargstammen. Man förstör medvetet förökningen, sade Tom Arnbom, rovdjursansvarig på WWF.

– Jag tycker det verkar som om Naturvårdsverket är helt ute och cyklar, vilket är extra konstigt eftersom de verkade klart tveksamma till jakt alldeles nyligen, sedan EU sagt nej till jakt, fortsatte han.

Vårt så kallade Naturvårdsverk ger återigen efter för varghatarmobben (Centerpartiet, LRF och jägarförbunden) och doften av inkompetens kring Naturvårdsverket är total.

 

Personligen hoppas jag verkligen Eskil Erlandssons och Lena Eks dagar är räknade, liksom ledningen för jägarförbunden som likt skjutglada barn nu jublar över segern med ord som: ”– Mer älgkött till oss!”.

Det vi ser är ett högst odemokratisk, ovetenskapligt politiskt ”trix” för att visa sin makt visavi EU:s miljökommissionär, vinna landsbygdsröster och inte så lite korrupt i meningen att politikerna går helt i de oetiska jägarförbundens koppel.

 

De mer osympatiska delarna av min själ går i skrivande stund ner på knä och tillber en Gud jag inte tror på, jag ber om att hen skall tillfredsställa min önskan om en tydligt riktad och ytterst dödlig pandemi. Vilka oetiska och blekfeta ”rovdjurs”-själar jag tänker på behöver jag nog inte förtydliga och nej, de tillhör inte någon skyddsvärd eller utrotningshotad art.

Världen skulle bli långt vackrare dem förutan!

 

vargen_jag.jpg.rZd.137378

 

 

Detta inlägg publicerades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Det är med vrede jag läser att…

  1. morgan skriver:

    hej vad har hänt med sidan vargenylar som hon christina bloggade flitigt på ?

  2. Stolt Vargvän skriver:

    Hjärtat gråter när jag läste detta idag , jag som trodde NV hade gjort väldigt tydligt att ingen jakt skulle bli av så länge inte den genetiska förstärkningen hade kommit igång enligt vad jag förstod via Rovdjursföreningens hemsida, om det nu blir en jakt så undrar jag vad som gör att NV nu har ändrat sig i sin åsikt, mina gissningar är pressen från det skjutglada Jägarförbundet som nu med Sprängare i spettsen samt Samerna ler i belåtenhet av troligtvis få sätta varg populationen på en ännu osäkrare kant , för kom inte och säg att detta har något med att förbättra varg populationens situation att göra ,det kommer aldrig jakten att göra den kommer bara göra skjut kåta jägare nöjda samt dom ignoranta
    samerna, för NV hur blir våran varg population situation mer gynsam med att man troligtvis fäller dom reproducerande djuren sam sätter oerfarna valpar i en vidrig situation där dom blir lämnad åt sitt öde? hoppas för eran egen del att ni kan svara på det då EU drar Sverige inför domstol för sin ignoranta hantering av våran vilda natur samt att Ek & Erlandsson får ståsom svar för sin mördar politik och ignorans mot dom som bara precis som dom försöker att överleva , den dagen EU drar Sverige inför rätta för deras hjärtlöshet mot vargarna och samt ett leende som blir en bitterhet hos herr Sprängare i Jägarförbundet och en besvikelse hos deras trogna vänner samerna den dagen kommer mitt hjärta att le ett stort varg leende .

  3. arrami54 skriver:

    Det vet jag inte!
    Det jag vet är att dagens beslut om vargjakt är en ren provokation och att frågan nu mer än tidigare polariseras.

  4. arrami54 skriver:

    …jo, vi får hoppas att EU:s miljökommissionär reagerar nu och drar Centerpartiet (Sverige) inför EU-domstolen.

  5. Stolt Vargvän skriver:

    Vad finns det att tveka på ? , Sverige enbart plågar varg populationen genom att troligtvis förfölja den då den behöver få vara ifred och erhålla genetisk varriation, Sverige ser hela tiden människans behov framför vargens och det är problemet , man visar ingen respekt mot vargen och vargens rätt , som jag ser det just nu så ser jag ingenting som ska tala för att Sverige ändrar den synen heller eftersom vi har en helt ignorant regering som vänder rovdjuren vargen mest i ryggen, så därför tycker jag att EU måste statyera en bild av att är ni så här ignoranta mot eran vilda natur blir det därefter , och eftersom inte Sverige som jag ser det ändrar denna ignoranta syn på sin natur så ser ingen anledning för EU att tveka längre dra Sverige inför domstol ,visa att naturen har rätten att få leva den med .

  6. arrami54 skriver:

    Personligen känner jag ingen tvekan, men jag är inte EU:s miljökommissionär och vet inte riktigt hur han kommer att reagera…men jag skulle njuta om han verkligen drog Centerpartiet inför EU-domstolen!
    Centerpartiet är inget miljöparti, de vill inte ha en levande natur med rovdjur, de ser till vad som gynnar de sina, LRF, Skogsägarna och jägarkåren. De bryr sig bara om makt och ägande, och ser sig girigt omkring efter det som gynnar dem, de fungerar likt Gollum och ser bara sin älskade och hon, deras Gud, stavas Guld.
    Centerpartiet av idag representerar allt jag avskyr, falskhet, retorik byggd på lögn, cynisk girighet, korrupt makt-törst och värst av dem alla är den ”grå eminensen”…Eskil Erlandsson, vars korrekta politiska alias borde vara ”Sauroman”.

  7. Stolt Vargvän skriver:

    Inte jag heller men vore jag det så skulle inte jag heller tveka , eftersom Sverige som naturland gjort så fel man bara kan göra med sin vilda natur , det finns ingen förlåtelse för hur Sverige hanterar sin natur på det ignoranta sätt man gör , och när jag läste att Lena Ek skulle bli våran nya miljöminister efter våran förra nolla , och jag såg att hon var jägare tänkte jag att detta kan aldrig sluta väl , och se hur rätt man hade , hon går jägarnas väg och väger jakten framför genetiken , alltså jakten är den enda lösningen för henne , och jakt i mina ögon rensar och förminskar , naturen är inte en oändlig resurs , därför måste man värna om den först , eftersom dens välgång är avgörande för jaktens framtid , det som nu är så väldigt viktigt för henne , så jag vet inte hur denna människa resonerar , måste det bedrivas jakt på våra rovdjur så ska det vara på deras grunder inte jägarnas eftersom det är naturen som förser dom , populationerna ska klara ett jakttryck som ska baseras på forskarnas grunder innan det blir fråga om någon förbannad jakt , och som våran varg population ser ut idag utan en genetisk plan som är en stor del i ens populations välgång , så försätter man bara vargen i ett större helvete , och det är enbart Lena Eks förtjänst med den ogenom tänkta jägarpolitik ursäkta vargpolitik som hon bedriver , att jakt skulle var gynsamt för en redan liten population är lika troligt som att jägarna skulle vara natur människor , Lena Ek är ett skämt som miljöminister , eftersom hon så tydligt vänder den ryggen , nej så länge hon som är den kvinnliga motsvarigheten på Sauron i Sagan om Ringen är miljöminister ser jag ingen ljusning för våran varg population eller för våran natur .

  8. arrami54 skriver:

    …visst är Lena Ek ett skämt som miljöminister, ett dåligt skämt!

  9. Anemone Nemorosa skriver:

    Det luktar mygel och rackarspel här! Förmodligen finns det ett par katter bland hermelinerna också. Det man med all säkerhet kan säga är att det sitter en bunt fårskallar på höga poster och att dessa har en inbördes tävlan om hur man kan jävlas med så många som möjligt. De är rätt duktiga på det.
    Det hela är en riktigt stinkande historia och härom dagen fick jag höra ett samtal mellan 2 jägare varvid den ena säger -Jag har kommit på att sätt att skjuta vargfan utan att åka dit. Hans kamrat säger -Hurdå, varvid den första säger – Vi skjuter fanstyget och säger att den hade skabb. Det är ju tillåtet att utrota skabb. Sedan dunkades det rygg och skrattades medan de gick iväg, allt medan jag stod och kokade av ilska.
    Saltskott i röven på dem, det är vad de skulle ha. Då kunde de inte sitta på sina feta arslen.
    Ursäkta språkbruket, men jag blir förbannad.

  10. arrami54 skriver:

    …jo, det doftar ministerstyre och det här med ett saltskott i rumpan på dem är faktiskt en mycket roande tanke. Ser en bild av dessa studsande och av smärta vrålande centerpartister framför mig, alla desperat på väg mot någon form av kyla, svalka och smärtlindring för ”rumpestumpen”.
    Det är synd att inte vargarna kan skjuta tillbaka…med saltskott!;-)

    Delar din vrede!

  11. Stolt Vargvän skriver:

    För det blir våran stackars natur samt vargen lidande , räcker det inte med att vi måste dras med svenljunga gruppen och det egenkära packet .

  12. arrami54 skriver:

    Tyvärr har de egenkära, oetiska och rovdjurshatande mentala dvärgarna sina talespersoner och förebilder sittandes i regeringen.

  13. Pingback: Anni Lööf offrar vargen. | Annarkia

  14. Stolt Vargvän skriver:

    16 varg stackare blev det som ska offras för att rädda Centerhelvete i riksdagen , mitt hjärta blöder,hoppas Sauron , Gollum , Saruman är nöjda , själv kommer jag bara bli nöjd då jag slipper se Centerpartiet i våran riksdag , den dagen är en framgång för våran svenska natur.

  15. arrami54 skriver:

    …exakt och ”lycka” i dag är synonymt med hoppet om att det så falska ”miljöpartiet” Centerpartiet åker ut ur Sveriges riksdag…och det för gott!

  16. Stolt Vargvän skriver:

    😉

  17. Pingback: …jag har tappat respekten för min art, mitt eget folk. | Varghjärta

  18. Stolt Vargvän skriver:

    Rovdjursföreningen , Naturskyddsföreningen , WWF har idag anmält den pågående mördar jakten , jag hoppas så väldigt mycket att detta som med förföljelsen av finsk ryskan lyckas , för NV har begått ett grymt misstag att starta en idiotisk jakt på våran varg population där man inte ens har kommit igång med den genetiska förstärkningen och att lösa varjens livs situation först , man känner sig pressad av Sauron (Lena Ek) att genomdriva denna ogenom tänkta jakt , lika pressad som Eks Centern är för att lyckas värva den sista spillra av väljare som fortfarande är desperata nog a vilja rösta på hycklar partiet , Dagen då denna jakt bekräftades strömmade det närmare 7000 arga mail på ett dygn in mot NVs idiotiska beslut , och det förvånar mig inte så illa som NV hanterat detta , och på det ignoranta sätt våran regering mend Centern i spettsen agerat mot våran varg population , det är inte bara genetiken som är viktig för vargarna i våran natur , det är även att få bort Centerpartiet från våran riksdag , den dagen vore som när mitt älskade Färjestad vinner ett SM-GULD , en ren njutning .

  19. arrami54 skriver:

    …jag hoppas att överklagan går igenom och att EU:s miljökommissionär nu drar Sverige inför domstolen för brott mot art- och habitatsreglerna.

Kommentarer är stängda.