Makten och ”stekta varghjärtan”.

 

Så blev han Sveriges första kung, om man skall tro Ynglingasagan så som Snorre Sturlassons berättar den i ”Heimskringla” från ca år 1230. Sverige (Svitjod) ”enades” via list och svek. Vår första konungs far, Bröt-Anund, tyckte sonen var vek, mesig och svag, så han gav honom ett stekt varghjärta att äta när han var sex år gammal. Men hoppet svek Bröt-Anund!  Vår ”första” konung blev inte stark, modig och klok …han blev slug, illasinnad, ilsken och grym. Han dödade övriga småkonungar via en välplanerad mordbrand, och så uppstod Sverige.

Svitjods tradition (kultur?) av illviljans ledare kvarstår än idag, Ingjald Illrådes ande svävar över nationen. Men ser det tydligt på dagens makthavares spel kring ”jag vill ha makten”, leken påminner lite om ”följa John”, men ingen vet riktigt vem ”John” är, i alla fall inte lekens deltagare i maktkorridorerna. Socialdemokratins ideologiska löfte, herr Stefan Löfven dansar efter herr Reinfeldt och kopierar hans politiska manifest, vilket herr Reinfeldt åtminstone retoriskt kopierat av socialdemokratin. Illviljan lyser igenom, sjuka, åldringar och barn skall bli vinstgivande ”produkter” åt kapitalet som tillåts göra vinst på skola, vård och omsorg. Det är ekonomismens giriga ansikte som flinar, ”- Mer till mig!”, alla andra visioner och ideologier är döda inom den framtonande mixen av moderat socialdemokrati. Det finns små, mycket små nyanser, Reinfeldt vill inte begränsa vilka kapitalister som bör få verka inom ”välfärden”, emedan Löfven mumlar om att förbjuda riskkapitalisterna. Båda dessa ”konungar” styr illvilligt debatten via kungliga påbud/dekret: ” – Tänk som jag och svara som jag!” Partipiskan viner över den demokratiskt valda församlingen, få vågar gå emot dekreten från hierarkins topp.

Det illasinnade sveket mot folket, de svagaste, barnen och åldringarna fortgår inför öppen ridå, dessa ”demokratins konungar” har föga insikt, förståelse för barnens och framtidens behov…de ligger århundraden efter all modern forskning/vetenskap och hyllar bara en sak, makten och penningen.

De tänker kortsiktigt, främst på ”egots” framgång och en säkrad pension (fallskärm), att deras lek skadar många och gör framtiden än osäkrare betyder inget. Miljön och klimatet är också bara brickor i ett cyniskt ekonomiskt spel, detta berör inte dagens ”konungar”, de lämnar leende problemet till framtidens barn med titanen Epimetheus ursäkt: ”- Förlåt mig, jag är ”den som tänker efteråt”!

Det blir spännande dagar, månader fram till valet 2014, spännande att se om det svenska folket, Svitjods herrars trälar, inser vad som pågår eller om de fortsätter blunda? Några saker inser jag med övertygelse, hoppet är ytterst litet för framtidens barn och det finns ingenting nytt under solen, människan av idag är densamma som människan för tio tusen år sedan… det är exakt samma revirpinkande, giriga och maktsugna lilla djur.

 

…och jo, det går att bygga ett ekologiskt hållbart och mänskligt samhälle, det handlar bara om att vilja.

 

Detta inlägg publicerades i Allmänt om politik.. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Makten och ”stekta varghjärtan”.

  1. Pingback: Mer till mig! « skvitts

  2. skvitt skriver:

    Jag slog ett slag för detta i min blogg och delade också på FB.

    Mer till mig!


    /Skvitt

  3. arrami54 skriver:

    Tack. 😉

  4. skvitt skriver:

    Tack själv!
    /Skvitt

  5. Pingback: Jan Guillou och demokratin | Jinge.se

Kommentarer är stängda.