…fri jakt på dåliga argument!

 

En del läsare reagerade negativt på mitt förra inlägg, de har svårt att acceptera att jag hånar åsikten att vargen skall utrotas i Sverige. Men ursäkta, dåliga argument ÄR det fri jakt på och skulle någon jägare mot all förmodan följa min uppmaning att gå på dejt med döden…ja, inte kan jag lastas. (Sakligt sett går jägarna alltid på dejt med döden, det är syftet med jakten!)

Den svenska jägarkåren överdriver, vägrar söka trafikskadade djur och kräver att vargen utrotas via en del av sina talesmän. Bittra små korkade vita män som säger sig tala för folket, men är det så…NEJ!
Det är en liten oetisk intressegrupp som påstår sig få en försämrad livskvalitet, men allt är lögn, överdrifter och förbannad dikt. Jag citerar DN:s ledare 12-01-10 där Erik Helmerson bl.a. skriver: ”I en intervju med Expressen beklagar företrädaren Bernt Lindqvist att ”myndigheterna inte lyssnar på folket och folkets problem”. Det gör, underförstått, Jägarnas riksförbund. Åtminstone lyssnar man oerhört uppmärksamt på de mellan 1 och 6 procent av folket som enligt en undersökning av Aftonbladet/Sifo delar åsikten att Sverige inte ska ha varg alls”

 
I Expressen läser jag följande: ”Henrik Tågmark, förste vice ordförande i Jägarnas riksförbund, poängterar att de elva varglänens utspel inte är förbundets ställningstagande.
– Än så länge är vår policy sådan att vi inte har den här nollvisionen som de kör med. Men att det är frustrerande nu kan jag tillstå. Människor på landsbygden är oerhört frustrerande över vargen, säger han.
Hittills har stämmobeslutet varit att man accepterar rovdjur under förutsättningen att det går att bedriva näringsverksamhet och jakt med lösdrivande hund.
– Där är vi inte nu, frågan är hur vi ska lösa det problemet, säger Henrik Tågmark.”

Sanningen är att vargen inte hindrar näringsverksamhet (det handlar främst om fårhållning), ej heller jakt eftersom det går lika bra att jaga med hunden i band. Den av jägarna så starkt vurmade löshundsjakten är typisk för svensk mans lättja och finns knappt utanför landets gränser. Fårhållarna kan skydda sina får via bl.a. rovdjursavvisande stängsel, det fåtalet får vargen tar erhåller de full kompensation för och under 2010 handlade det totalt om 191 får (dödade/skadade/saknade) och 10 nötboskap i hela landet.

Skulle dessa siffror och den utbetalade ersättningen hindra omnämnda näringsverksamhet…fakta säger att jägarnas argumentation är löjlig! Vad det gäller jakthundarna hänvisar jag till detta och vad jag skrivit tidigare.

De argument jägare som Bernt Lindqvist för fram, är skamliga i sin lögnaktiga nivå och gruppen han talar för är en skam för ett modernt miljömedvetet samhälle…skäms ta mig fan!

Jag kan förstå, känna empati med,  att det är jobbigt för fårägaren att hitta sin älskade ”Bärta” illa skadad eller död i hagen, men fårets plåga är inte värre än den död t.ex. ett rådjur går till möte när de tas av en räv eller ett lo. Fåret har en fördel, om ägaren tar sitt ansvar, den kan skyddas via t.ex. rovdjursavvisande stängsel, genom att den går tillsammans med ett lamadjur, hästar eller nötkreatur. Fårägaren kan skydda sina djur…men underlåter ofta att göra så.
Men jag känner också empati för vargen som p.g.a. skaderisken när de anfaller t.ex. en älg eller ett vildsvin, istället väljer ett enklare byte, som får. (Enkelt byte om de går oskyddade bakom dåliga stängsel, vilket är vardag i Sverige).

Avslutar med ett litet PS. Ordet empati säger egentligen ingenting i sammanhanget eftersom empati också är grunden till många människors ”sadistiska” njutning av att skada andra (förstår du inte skadan blir njutningen mindre)…och med ordet skada tänker jag inte enbart på fysisk skada. Till skillnad från människan njuter aldrig vargen av att skada/döda sitt bytesdjur,(den mänskliga jägaren har oftast jakten som njutbar hobby!) den behöver döda för att överleva…

 
…det behöver få eller ingen av det ”gnällstimm” av mänskliga jägare som vill utrota vargen!

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till …fri jakt på dåliga argument!

  1. Svante Svensson skriver:

    http://store.blogg.se/2012/january/trynena-nu-fullt-synliga.html#comment
    Har du läst denna? Jag förstår mig inte på jägare de är rädda för vargen, när det som är riktigt farligt för dem är Fästingen, och borrelia, borrelia är farligt mest för att sjukvården inte behandlar. Det är fan så mycket att läsa men det är det värt. http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm

  2. Svante Svensson skriver:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/fa-jaktbrott-uppklaras
    Denna har du väl redan läst.
    Svante

  3. arrami54 skriver:

    Det var ett bra inlägg, slutet var kort och koncist: ”Dj..la typer!”…jag håller med!
    ”fiskvasten” kommentar under inlägget: ” den som föder vargen,renägande samer,fjällbönder,djurägare med fribetande djur. måste saklöst få skjuta vargen.” …så sanslöst dumt!
    Men ”fiskvasten” är väl jägare eller fårbonde?

    Har läst på om kronisk borrelia, skrämmande att sjukdomen inte finns enligt svenska läkare, prestige och dumhet styr mycket där också…och du har rätt Svante, fästingar är långt farligare än Ulven!

  4. arrami54 skriver:

    …nej, den artikeln hade jag missat, tack för länken.
    Jag är inte förvånad att så få jaktbrott klaras upp, betänk att många poliser och åklagare också är jägare! 😉

  5. Svante Svensson skriver:

    Tror du att Svenska Jägareförbundets företrädare redan är drabbade av Neuroborrelios. De har väl varit i skogen då, och då.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …mycket möjligt, men jag tror inte kronisk borrelia leder till kronisk dumhet, vilket många inom dessa två jägarförbund uppvisar.

  7. håkan eriksson skriver:

    vad fan skall vi ha skiten till .har klarat oss i hundra år förträffligt bra utan varg .bara problem folk blir osams helt i onödan

  8. arrami54 skriver:

    …ja du, det är mycket folk blir osams kring och vargen har ett existensberättigande, den har funnits här sedan senaste istiden…den kom troligtvis t.o.m. hit före oss. Men det skulle vara intressant om vi testade din linje och utrotade allt vi blev osams om…du är klok nog att inse vart det leder till?

    Sen, ärligt talat, vad gör mänskligheten för nytta för naturen, tror din fråga: ”vad fan skall vi ha skiten till”…är mer adekvat om denna art vi tillhör.

  9. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/ramsjo/1.4277475-flyttad-vargtik-vandrade-till-ramsjo
    Det förklarar spåren utanför mitt hus för några dagar sedan, trodde mest att det var en jättestor hund som var på rymmen, och varningen på vägverkets sida om lösspringande hund söder om Kårböle, synd att jag inte fick de den.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …ja, med lite tur hade du fått se den. Det verkar som om de vandrar hem igen, hoppas inte de hamnar i konflikt med etablerade vargar eller möter någon av landets alla kriminella tjuvskyttar.

  11. Svante Svensson skriver:

    Samma önskan från mig, när jag såg spåren, som hunden betecknade som läskiga tänkte jag att kanske är det Varg, men berättade inte för någon här uppe om det. Nu står det i tidningen, så nu vågar säkert inte Ramsjöborna gå ut längre.
    Svante

  12. arrami54 skriver:

    Reagerade din hund negativt, var det säkert vargspår. Ramsjöborna kan lugnt gå ut, vargen skyggar undan för dem och troligtvis är den inte kvar i trakten.

  13. Svante Svensson skriver:

    Den ragg, som hunden reste, brukar hon inte ens resa för sin värsta fiende i byn. En Irlänsk Settertik, de har aldrig träffats, men min hund hatar denna hund, varför vet jag inte.
    Svante

  14. arrami54 skriver:

    …antar att din hund är en tämligen dominant tik, de brukar ogilla andra lika dominanta tikar…om din hund är en hanne är beteendet däremot inget jag kan ge svar på.

  15. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/ramsjo/1.4277475-flyttad-vargtik-vandrade-till-ramsjo
    Kolla länken igen, och kolla kommentarerna, lite hopp finns det. Min vovve är en 5 år gammal schäfertik.
    Svante

  16. arrami54 skriver:

    …ja, det var en skön kommentarstråd, ”mig gilla”! 😉
    Förstod nästan att du hade en tik, han-hundar brukar fjäska intensivt för dominanta tikar! 🙂

  17. Pingback: Annie Lööf flinar åt sina debattmotståndare | Jinge.se

Kommentarer är stängda.