…det är på hösten drömmar dör…

..och den ”ansiktslösa” ängelns omfamning blir viktig. Som Tomas Tranströmer skriver: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oländligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”

…och visst kan jag stå stolt som man, som människa, trots alla döda illusioner djupare kunskap och insikter ger…men kan jag stolt representera mänskligheten, djuret människan?

Kan jag som man/människa, känna stolthet över alla andra män, människor, mänskligheten…?

Kan du?

Det är inte alltid så lätt att ”stå stolt”, nog är det så att skammen tittar in i vår själ ibland, skammen över hur låga vi människor också är …det kan var det puerilt omogna som irriterar, som detta:

Han svarade återigen att jag borde unna mig ett ”gött knull” i kväll så att jag skulle piggna till.”

…men visst, mäns hjärnor mognar sent, vid ca 25 till 55 års ålder, och det är väl hans bästa försvar?

Andra gånger väcker mänskligheten en iskall vrede:

Två danska män misstänks för att ha utnyttjat den ene mannens dotter sexuellt i 15 år. När dottern blev gravid och födde ett barn ska de ha brutit nacken av babyn.”

…och nog minns du Utøya?

…vem står stolt?

 

Mänskligheten har nått art-antalet sju miljarder individer, hur många av denna art litar du på? Hur många kan begå det brott jag nämner ovan…våldtäkt, sexuellt utnyttjande, dråp, mord…? En kanske lite provokativ fråga: Skall vi börja debattera genetik, inavel? Jag menar, en del tror att de är bättre för att de är svenskt linjeavlade och svenska män ”gör inte så!”

Jag står för mina handlingar, mina åsikter, min kunskap…och jag är långt ifrån färdig, ”jag”är en rå halvslipad sten, likt du och perfekt blir ingen. Perfektion, harmoni är en illusion…medan disharmoni, kaos är en realitet, verkligheten vi lever i…och det är därför den ”ansiktslösa ängeln” behövs, det är därför mänsklighetens alla kulturer byggt sig en religion, i ett försök att skapa illusionen om harmoni…om en ”Gud”, om ett ”liv” härefter…

En av alla ”harmonins” illusioner är den om ”ansvar”. Få inser att ansvar i ett samhälle också är balans mellan individens ansvar och vårt kollektiva ansvar…och vilken fråga jag än väljer inser nog de flesta att ansvar är en av kaosets gråtoner som pendlar beroende på individers val, olyckor, sjukdom… väljer du t.ex. brottsliga handlingar måste det kollektiva ansvaret ta över och stoppa dig, blir du sjuk vårdar vi dig o.s.v….

Det är alltid individer som gör val och det är mängden av individers val som avgör demokratins färd-riktning…

Men ansvarsfrågan är ofta en fråga/ett område som skapar konflikter/tragedier/krig…och ansvars-balansen är lika stor illusion som drömmen om harmonin…

Låt mig ta ett litet vardagligt exempel på ansvarslös och omogen obalans i ansvarskänsla, disharmoni och riktigt ”tyket”,hånfullt, låg argumentation, jag hämtar mitt exempel ur Smålandsposten (det kryllar av dylika där!):

”Nu börjar det bli löjligt med alla försök att skyla över vargens göranden. Var är gänget som skulle viltstängsla nu när de behövs? Gjort på ett kick, bara alla fårhagar inom en femmils radie från de döda fåren, de andra kan ni ta om ett par dagar.”

Kommentarsskrivaren är ett exempel som är lika intellektuellt irriterande, som mannen ovan som tror ett ”gött knull” är lösningen på alla kvinnors problem. Personens självgoda hånfullhet lyser igenom tydligt, när han lägger ansvaret för ett demokratiskt riksdagsbeslut om spridning av vargstammen utanför Mellansverige, på individer som frivilligt och ideellt valt att hjälpa fårhållare med bygget av rovdjursavvisande stängsel…när konsekvensen och ansvaret helt ligger hos Sveriges riksdag och de som valde sina demokratiska representanter. De tog beslutet, de vet och inser konsekvenserna och att det bl.a. behövs hjälp/bidrag till bättre stängsling…det kollektiva ansvaret borde alltså träda in!…och här skapar bidragslinjen jobb och fart på arbetslinjen, om viljan och insikten väcks, för det behövs folk och material till stängsel! Men andra skall jobba gratis åt det fina folket som äger får, lite typ ”Herrskap och tjänstefolk”…men vem sade att Smålands folk förändrats, utvecklats? (Citerar Albert Einstein, som sade: ”Endast två saker är oändliga. Universum och mänsklig dumhet – och vad gäller universum är jag är inte säker.”).

Jag tänker hjälpa till med stängsling ändå, även om ansvaret är kollektivt, men be mig inte respektera och stå stolt bredvid t.ex. kommentarsskrivaren ovan…jag respekterar hans rätt att uttrycka sin puerila åsikt, men därefter dör sedan respekten helt!

Jag har engagerat mig i ”Kynnas” invandring, välkomnar henne och även om jag fullt ut inser/förstår problematiken sett ur snävt ”jägar”- eller djurhållnings-perspektiv…så ser jag ändå dessa perspektiv som för smala, egoistiska och ansvarslösa. Detta eftersom demokratin och riksdagsbeslutet betyder något, liksom EU:s habitatsregler, därtill miljöansvar och känsla för ekologins krav på mångfald, vilket gör att valet blir enkelt för mig…”Kynna” skall välkomnas!

Människan är bara ett djur bland andra och övriga topprovdjur har samma existensberättigande och rätt att leva här, som vi…svårare än så är det inte. …och för att återknyta till frågan: ”…vem står stolt?”

Ja, jag skulle stå stolt bredvid en varg, för deras ”kultur” är äkta! En varghanne skulle skydda sin flock, han skulle inte våldta sin dotter och sedan bryta nacken av barnet som incesten skapade…

En varg dödar av överlevnadsskäl, inte för att plåga…han skyddar sina valpar, sin tik, intill döden…gör vi män alltid det? Är vi bättre, är vi ”Guds avbild”?

Det är komiskt att så många hatar naturens våld när vi är det mest våldsbenägna djuret av alla och det enda som med fantasins hjälp njuter av att plåga andra…

…orden:”Nu börjar det bli löjligt med alla försök att skyla över vargens göranden”…blir än mer tydligt oerhört löjliga!

…och ja, jag står stolt, på mänsklighetens fält av brustna illusioner, och nej jag är inte bättre än du, jag bara skrev några ord baserade på tankar kring Tomas Tranströmers dikt, den talade till mig och jag svarade.

 

vacce-sepia1b mellan

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör..., Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till …det är på hösten drömmar dör…

  1. Svante Svensson skriver:

    Jag vet inte om jag håller med om att alla drömmar dör på hösten, alla drömmar man hade som inte infriades under året är döda. Jag tycker hösten är en årstid då drömmar föds inför nästkommande år.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …helt rätt, drömmar dör året om, men rubriken är mest en avspegling på en privat tanke kring än mer förlorade illusioner kring mänskligheten denna höst…bl.a. så har ju ”Kynnas” invandring visat hur extremt små en hel del människor är när de uttrycker sitt rovdjurs- och natur-hat.
    😉

  3. Anemone Nemorosa skriver:

    Jag slutar aldrig förvånas hur trångsynta en del människor är. Ibland önskar jag till och med att de åker på en riktig ”propp” så de lär sig att uppskatta livet. För att maskera sin ”litenhet” måste de ”blåsa upp sig” på ett eller annat sätt. För dessa personer är harmoni bara ett ord, det har ingen innebörd alls.
    Det fina me mina drömmar är att dessa oftast är positiva, för vem vill drömma om något negativt? Mina drömmar dör inte, jag överger dem om jag inte kan realisera dem. Däremot kan jag dagdrömma, speciellt om jag hittar en sommaräng där jag får vara ifred, liggandes på rygg, tuggande på ett grässtrå och tittandes på molngubbarna på himlavalvet.

  4. arrami54 skriver:

    …livet ger oss alla tillräckligt med ”proppar” tids nog, ingen kommer undan själens ärr…och nog uppskattar vi livet, så mycket att vi även låter rovdjuren leva! 😉

    Jag blandar ihop illusioner med ”drömmar” lite medvetet i texten och det är som du skriver, drömmar är oftast positiva och seglivade…mina drömmar lever än, värre är det med illusionerna…
    😉
    …och vem dagdrömmer inte?!

  5. Anemone Nemorosa skriver:

    Ja du, jag har fått så många proppar att jag numera har ett helt proppskåp fullt. Det är dessutom proppar av den långsamma varianten. Inga snabbproppar här alltså.
    Illusioner…det är inget jag vill ha, men jag får dem ändå, Man brukar vakna efter ett tag, men då är oftast skadan redan skedd och man får ta vara på ”resterna”. Man lär sig alltid något nytt, som man säkert kommer att ha nytta av någon gång, Man får det man behöver när man behöver det. Kunskap ärdessutom det enda som inte är tungt att bära.

  6. arrami54 skriver:

    …så är det, ”skåpet” fylls och ärren läker sakta, sakta…

    Tror inte man väljer illusionerna, de läggs på oss under barnaåren och ungdomsåren främst…för att sedan krossas mot verkligheten och insikten om att inga ljuger så bra som de s.k. ”vuxna”.

    Kunskap skall man aldrig förakta, inte på något område och det är som du skriver, både bra att ha och lätt att bära! 😉

  7. Britta skriver:

    Jag läste ett ordspråk av Albert Einstein häromdagen – som talade till mig: “Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.” Ibland tänker jag det, att vi bedömer människor väldigt snävt och jag är säker på att det finns människor som bedömer mig lika snävt som jag ibland ser på andra. Vi tror att vi har hela bilden, men hur vet vi vad som finns inom en människa?
    Kram

  8. arrami54 skriver:

    …tror det som saknas mest är bristande ödmjukhet, insikten om naturens lagar tycks ha stannat vid att fisken är en halvfärdig” fiskpinne” att lägga på stekjärnet och att våra floder, sjöar, hav är en outsinlig källa vi t.o.m. kan skita ner obegränsat, liksom att en del arter inte behövs…och faktiskt Britta, ÄR en del nog så dumma att de tror fisk klättrar i träd, titta bara på antalet flöten och krokar som hänger i träd landet runt! 😉
    Jag förstår Einsteins liknelse, men dömer gör vi alla ur våra kunskapsperspektiv även om vi borde stanna vid att döma, bedöma och slipa oss själva…
    …och hela bilden får vi aldrig, vi får bitar som trots fragmenten leder till en klok helhetsbild…så kloka vi nu kan bli och tyvärr är väl klokhet någonting som fått ge vika för egoistisk ”smarthet”.

    Det första manliga exemplet jag pekade på i inlägget bedömde kvinnors behov efter pueril egen önskan om ett ”gött knull”, övriga män som utnyttjar (exemplet med dottern) ser också omvärlden ur ett snävt egoistiskt perspektiv…och jag tror inte jag överdriver om jag hävdar att detta snäva och oetiskt egoistiska perspektiv är mänsklighetens absoluta favorit!

    Allt finns inom en människa, både geniet och ”dåren” och vad vi väljer står oss ganska fritt…men varje val får en konsekvens och där, i konsekvensanalysen, missar vi ofta innan vi väljer…

    Kram. 😉

  9. Alice Tross skriver:

    Bra skrivit, som vanligt!:

  10. arrami54 skriver:

    Tack Alice! 😉

  11. Anders Krüger skriver:

    Klokt skrivet.

  12. arrami54 skriver:

    Tack, Anders! 😉

  13. Anders Krüger skriver:

    Fantastiskt bra skrivning. Den speglar lite av det djup som också ligger i mitt favoritcitat : “The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated” (M. Gahndi).
    Vi har en bit att vandra som svensk. Jag tror till och med vi gått åt fel håll i moralisk utveckling – bakåt!

    Vi stödjer dig i kampen om Kynna!

    /Anders från vargkommunen Falun!

  14. arrami54 skriver:

    M. Gahndi var min främsta tonårshjälte! 😉 Håller alltså med dig helt och tackar för orden, stödet…och du, vi är många! 😉
    Tack!

  15. Ping: …älskade ”valpar”! | Varghjärta

  16. Ping: …fri jakt på dåliga argument! | Varghjärta

  17. Ping: …de primitivas ”Gud”, kontra min ”religion”. | Varghjärta

  18. Ping: …det unkna hatets själsfränder. | Varghjärta

  19. Ping: …det pågår en fördumningspandemi! | Varghjärta

  20. Ping: …bloggar brev till ”Gud”. | Varghjärta

  21. Ping: …om Avpixlats töntiga krönikörer. | Varghjärta

  22. Ping: Kvinnor är starkare än män… | Varghjärta

  23. Ping: Jo, män är djur och ofta primitivt ”korkade” därtill! | Varghjärta

  24. Ping: ”- Blir du ihop med en svensk skär jag halsen av dig!” | Varghjärta

  25. Ping: …jo, jag förstår. | Varghjärta

  26. Ping: …om det vackra djuret människan. | Varghjärta

  27. Ping: Skamliga själar… | Varghjärta

  28. Ping: …den kloka lilla primaten, homo sapiens. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.