…SD-”Kejsarens” nya kläder…

är ett retoriskt försök till illusionsskapandet av att rasismen är någonting nyanserat, klokt och bara ett skydd mot det muslimska hot nationen och Europa påstås stå inför, ofta benämnt ”Eurabia”. Sveriges självutnämnda ”frälsare” och ”jag vill bli Kaiser” , pekar själv på t.ex. den öppet främlingsfientliga/rasistiska bloggen ”Avpixlat” som ett föredöme

…och det borde vara uppenbart att ”kejsaren” går lika naken, trots de ”nya kläderna” och bara primitivt pinkar revir längst med nationens gränser:

Det nya kulturella nationsbegreppet läggs så uttryckligen till grund för att dela in medborgarna i tre kategorier som närmast liknar ett utkast till en apartheidstat.

Den första gruppen (I) benämns ”infödda svenskar”. Till denna kategori räknar partiet den som är född i Sverige, men också den som är tidigt adopterad av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet.

Den andra gruppen (II) benämns ”assimilerad till den svenska nationen”. Dit räknar partiet den invandrare med icke-svensk bakgrund som:”talar flytande svenska, uppfattar sig som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än någon annan nation”.

Den tredje gruppen (III) utgörs av den som inte är assimilerad enligt dessa kriterier och som därför utgör ett problem och ett hot mot den nationella identiteten och sammanhållningen.”…skriver Mats Lindberg, professor i statsvetenskap, Örebro universitet i en klartänkt analys i DN. Jag rekommenderar att du läser hans analys och få visar så klartänkt hur naken denna lilla ”Kejsare” i realiteten är:

En nyhet är dock synen på vad som definierar den svenska nationen. Medan de tidiga programmen betonade blodsband och etnisk gemenskap betonar det nya programförslaget enbart den kulturella identiteten i språk och traditioner. Detta är ett vanligt mönster i nutida högerextremism och ultranationalism i Europa. Den gamla blodsbandstanken upplevs som allt mer ohållbar och den nya kulturellt definierade nationstanken fungerar faktiskt minst lika bra. Men programförslaget betonar, liksom för att lugna oroliga partimedlemmar, att denna kulturella svenska identitet har rötter tusen år tillbaka i tiden och alltid har vilat sig mot en redan existerande svenskhet.

Att myten om denna ursprungliga och stabila kulturella svenskhet är lika ohållbar som blodsbandstanken verkar inte bekymra partiledningen. Sanningen om Sveriges kulturhistoria allt sedan bondestenålderns megalitgravar är ju att nya utländska kulturimpulser ersätter de gamla utländska kulturimpulserna, ända från början och fram till nu.”

Den rasistiska och primitiva apartheidkultur Sverigedemokraterna står för är grunden till många vardagsrasistiska händelser landet över och som visar sig i den mobbningskultur många berättar om och upplever. Ett exempel är detta:

Också denne flykting (kallad ”Jihad” i omklädningsrummet) frågade hos fackklubben om han var tvungen att fara till Kvänjarp på kvällar och helger. ”Man kan inte motsätta sig arbetsgivaren”, blev svaret.

Du förstår, så här är det: längst ned finns flyktingar från Afrika. Sedan svarta som har ett jobb, sedan vita flyktingar, högre upp svenska alkoholister och sedan utlänningar som försöker assimilera sig. Då måste man jobba hårt. Jag försökte mitt bästa, ville inte hamna på Stränggatan, där de arbetslösa bor. Och jag trodde inte att jag kunde säga nej.”

En del av citatet ovan kom från en ”socialdemokratisk” fackföreningsrepresentant: ”Du förstår, så här är det: längst ned finns flyktingar från Afrika. Sedan svarta som har ett jobb, sedan vita flyktingar, högre upp svenska alkoholister och sedan utlänningar som försöker assimilera sig. Då måste man jobba hårt”... Jimmy Åkesson är inte dummare än att han lyckats ”lukta in” den unkna främlingsfientlighet/rasism som finns hos stora grupper under ytan och nu försöker han fånga in även dem.

Det är någonting väldigt, väldigt fult som krupit, släpat sig in i Sveriges riksdag och som gör allt för att växa sig fast där!

…därav det retoriska ”klädbytet” de nu genomför!

Avslutar med att citera en tänkvärd kommentar i ”Jinges” blogg (se första länken överst):

”Jens O on 25 november, 2011 at 10:52

Jag tror att Åkesson är uppriktigt bekymrad över att mandatperioden passerar utan att SD får något uträttat på riktigt. För partets gräsrötter och högljudda sympatisörer spelar nog den saken mindre roll. Men väljarna kommer förr eller senare att fråga sig: ”Har partiet jag röstade på lyckats förändra en enda sak under fyra år?”

Åkessons på förhand repeterade svar på frågan måste bli något i stil med: ”Nej, vi blev ju isolerade av de andra partierna.” Men det håller ändå inte i längden. Ett politiskt parti kan inte bara sitta och casha in partistödet. Det måste kunna visa att det påverkar, gör skillnad.

Sedan regeringen gjorde upp med MP om invandringspolitiken är frågan stendöd. Det fattar Åkesson. Förmodligen begriper han också att isoleringen inte kan brytas enbart genom att skälla ut Reinfeldt då och då. SD måste hitta några värdefrågor som inte får de borgerliga partiernas företrädare att hålla för näsan och lämna rummet.

Ergo ”socialkonservatism”!

Det intressanta är att ett mera anpassat Sverigedemokraterna ligger både i Åkessons och Reinfeldts intressen. SD behöver bli insläppta i gemenskapen och börja kunna påverka. Moderaterna och alliansen är i desperat behov av en stabil riksdagsmajoritet. Den stora frågan är: sker SD:s försök att anpassa sig i samförstånd mellan dem och regeringen?”

 

SD är ett eko från en tid vi aldrig får glömma…en ful och unken tid!

 

(Tillägg: Med tanke på ”stryparns” kommentarer nedan hoppas jag verkligen att moder jord sänder en pandemi över mänskligheten under kommande år, och att hon träffar rätt!)

 

 

Detta inlägg publicerades i Min syn på SD!. Bokmärk permalänken.

52 kommentarer till …SD-”Kejsarens” nya kläder…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Jag har uppdaterat och det är något du bör se tror jag…

    Sorgsen Hemikram ♥

  2. Leion skriver:

    Det som jag tycker är intressant med SD är att dem hela tiden trycker på att man måste definiera vad som är svenskt och vad som inte är och jag har personligen väldigt svårt att se meningen i det. Det känns mest som dem på något tafatt sätt försöker övertala oss andra om att människor måste delas in i fack och värderas utefter det, vilket påminner om hur nazister delar in olika folkslag och värderar dem baserat på det. Att dem sedan när man pressar dem lite börjar förneka sin rasism och påstår att deras åsikter är fakta så blir det bara skrattretande, och samtidigt lite skrämmande med tanke på att det faktiskt finns en hel del människor i Sverige som inte vet bättre än att lägga sin röst på dem…

  3. arrami54 skriver:

    …exakt, jag vet inte vad som är svenskt, inte ens språket är lika över vårt land och det inflytande omvärlden har på vår kulturmix är omöjlig att särskilja från det de kallar ”svensk kultur”. Vi är människor, bara människor och varandras likar…att göra somliga ”finare” och dela in oss i ”fack” därefter är bara okunnigt, okänsligt, löjligt och djävligt fult!
    Håller helt med dig om att det är SKRÄMMANDE!

  4. arrami54 skriver:

    Kram. Antar att du misstänker kronisk borrelia? ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Borrelia )
    …kan bara hoppas ni får en diagnos och behandling!

    Varm kram!

  5. Oskar skriver:

    Finns det något parti som INTE delar upp människor i grupper (i nynazistisk apartheidstatanda)?
    Vänsterpartiet: Arbetare (eg lågutbildade) och kapitalister (eg högutbildade).
    F!: Kvinnor och män.
    Miljöpartister: ”Klimatsmarta” (innerstadsveganer) och klimatförstörare (bilister m fl).
    Moderater: Arbetande och arbetslösa/sjukskrivna.

    Alla partier _kräver_ alltså ett återinförande av apartheidstaten men på olika grunder. Det är SKRÄMMANDE!

  6. arrami54 skriver:

    …hahaha…är du sann?
    Du menar att viljan att utjämna de ekonomiska skillnaderna, att få en någorlunda ”ekonomisk demokrati” är nazism?
    Att det är nazism att utjämna könsskillnaderna t.ex. genom ”lika lön för lika arbete”?
    Att det är nazism att kämpa mot miljö/klimatförstöring eller djurarters rätt?
    Att alla skall kunna försörja sig genom eget arbete? (Moderaternas tanke är god men genomförandet är på din nivå!)

    …jag vet ju inte, men jag anar du är lite påverkad, rökt på för mycket eller drunknat i ett glas?

  7. Karlsson skriver:

    Intressant att se att om man följer SD’s indelning av medborgarna skulle de svenskamerikanska immigranterna hamnat i ”grupp III” och alltså varit ett hot mot USA.

  8. Oskar skriver:

    Hur kan man ”utjämna de ekonomiska skillnaderna” utan att gynna lågproduktiva på bekostnad av högproduktiva?

    Hur kan man utjämna löneskillnaderna mellan könen utan att gynna kvinnor på bekostnad av män?

    Hur kan man idealisera veganism och kollektivtrafik utan att missgynna köttätande bilister?

    Om man lyfter blicken från navelskådandet så inser man lätt att all politik handlar om att skapa en ”apartheidstat” där vissa anses mer värda än andra. Det märkliga är att vissa grupper absolut inte får kritiseras eller missgynnas utan att invektiv ”måste” användas för att demonisera kritikern. Hur kommer det sig?

    Varför är det fruktansvärt att kräva av invandrare att de beter sig som svenskar men legitimt att kräva straffbeskattning av högutbildade?

  9. arrami54 skriver:

    …man kan också hävda att SD:s vägran att acceptera svensk grundlag, bl.a. regeringsformens skrivningar, skapar problem: ”Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person.” …och därmed vara ett hot mot samhället genom den splittring och polarisering mellan olika grupper de vill skapa.

  10. Oskar skriver:

    …man kan lika gärna hävda att övriga samhällets vägran att acceptera svensk grundlag borde skapa problem. Vi har t ex en omfattande åldersdiskriminering (även kallad ”åldersgräns”) gällande allt från rösträtt och alkoholinköp till hyresrätter och bilförsäkringar. Dessvärre är grundlagen i Sverige till skillnad från i andra länder endast en rekommendation. Det är alltså helt ok att bryta mot den så länge man inte bryter mot några ”riktiga” lagar.

  11. arrami54 skriver:

    …oj, vilka enorma tankefel du ger uttryck för! Du menar att kampen för minskade skillnader och mot rena orättvisor är jämförbara med apartheid?
    Du menar att tanken på att kvinnor inte skall missgynnas p.g.a. sitt kön och få lika lön för sitt arbete missgynnar männen som är en bättre sort (?)…förstår att du gillar SD:s ”socialkonservativa” inställning och vill motarbeta detta jämställdhetsarbete!
    Man förstärker apartheid genom att förstärka skillnaderna mellan kön, kultur, religiös tro m.m. och DU om någon bör läsa Sveriges grundlagar och försöka inse vad de står för!

    …vad är det svenskar gör som inte andra nationaliteter gör?

  12. arrami54 skriver:

    …okej, men är inte grundlagarna det som definierar Sverige och vår värdegrund?

    Det du kallar ”åldersdiskriminering” innebär att du vill förändra lagstiftningen: Eftersom du inte specificerar dig så måste jag fråga exakt vad vill du ändra vad det gäller åldersgränser?

    Vi har åldersgränser vad det gäller sex, en del grupper som t.ex. hebbefiler och pedofiler vill givetvis ta bort dessa, du stödjer dem?
    Åldersgränsen vad det gäller alkoholköp på systembolaget och krogen varierar med två år…tanken är att minska alkoholrelaterade skador på unga, fel enligt dig?
    Åldersgräns vad det gäller rösträtt…okej, personligen kan jag tänka mig en sänkning till 16 år, men en gräns måste finnas eller skall en femåring få rösta?
    Vad det gäller försäkringar så ser jag bara att de grupper som oftast drabbas av skador och ofta skadar andra, som unga män i trafiken, får betala mer. Du vill ändra, hur?

    Berätta gärna i detalj hur du (SD) vill ha det…

  13. Svante Svensson skriver:

    I den här diskussionen skulle jag vilja tillföra det jag skrev som kommentar i en annan blogg idag.
    Jag tror att, vi medborgare måste börja om, och bli medmänniskor istället för motmänniskor, innan den kapitalistiska egoismen växer sig för stark i landet.
    Svante

  14. arrami54 skriver:

    …exakt, men den oetiska egoismen har fler ansikten än ”ego-ekonomi”/kapitalism! 😉

  15. Svante Svensson skriver:

    Nu får du inte krångla till det för en lågutbildad fd. bussförare, och sjukpensionär jag skriver bara vad jag tycker. Jag har alltid sagt, och skrivit vad jag tycker, och oftast faller det inte i god jord. Kan bero på att jag fällt yttrandena i fel sällskap.
    Svante

  16. arrami54 skriver:

    …sorry, nu tror jag du missförstår mig…din kommentar föll i god jord! Vad det gäller att ”krångla till det” så tar jag en liknelse, du kan vargar rätt bra har jag förstått och vet att de reagerar negativt om någon främmande varg (från en annan flock eller ensam ”vandrare”) bryter in på deras revir…exakt så reagerar SD-folk när de ser en invandrare ”på stan”…det hugger till i dem och deras ociviliserade oetiska egoism ropar: ”Ut med blatten!”
    …en hel del går så långt att de likt vargen använder fysiskt våld (eller, oftast psykiskt våld i form av öppen mobbning).

  17. Svante Svensson skriver:

    men den oetiska egoismen har fler ansikten än ”ego-ekonomi”/kapitalism!
    Missförstånd på hög nivå tror jag, är inte lika bevandrad med olika egoismer som du;)
    Svante

  18. arrami54 skriver:

    …vet inte om jag är mer ”bevandrad” än andra, men har varit nyfiken på egoism och oetisk egoism och studerat frågan…inte minst har jag brottats med min egna egoism! 😉
    …sen leker jag med ord på ett sätt som ofta kanske bör förklaras och som du nog insett så anses jag vara svårt ”provokativ”…så skulden är härvidlag min, inte din! 😉

  19. Svante Svensson skriver:

    Jag kallades för Tjalle Tvärvigg på arbetsplatsen, och det var jag stolt över, så jag kan nog vara provokativ jag också, jag har alltid tyckt illa om översittare, och fått många blåtiror när jag provocerat sådana. Men skam den som ger sig.
    Svante

  20. mariadesuede skriver:

    Förgät ej Svenskarna i Spanien, de tillhör definitivt klass 3, Spanjorerna avskyr Svenskarnas ovilja att vilja lära sig spanska…

    Jag som tänker pà franska, jag màste dà tillhöra klass 2, eftersom jag bor i Frankrike… Je suis plutôt Française…

    Men samma typ av resonemang hos Front National, vilket inte mànga delar…

    Men varför màste folk tala utan brytning för att räknas som äkta medborgare i ett land för? Räcker det inte med att de pratar spràket utan problem? Tja, vissa skyller de ekonomiska problemen pà invandrarna därför att de vägrar att se de verkliga orsakerna bakom det hela…

    Örnkramar ♥

    PS Jag har börjat ägna mig àt fotokonsten, fast det som fàgeln säger àt mig pà Parisiska gillar jag inte… 😉

  21. Oskar skriver:

    ”…oj, vilka enorma tankefel du ger uttryck för! Du menar att kampen för minskade skillnader och mot rena orättvisor är jämförbara med apartheid?”

    Vari ligger rättvisan i att ta från de som anstränger sig för att ge till de som slappar? En mer korrekt slutsats är att detta är en kamp _för_ rena orättvisor.

    ”Du menar att tanken på att kvinnor inte skall missgynnas p.g.a. sitt kön och få lika lön för sitt arbete missgynnar männen som är en bättre sort (?)”

    Nu är det dock inte så att kvinnor får lägre lön pga sitt kön utan pga att de i högre utsträckning än män jobbar i offentlig sektor (där lönerna är lägre), oftare arbetar deltid och är sjuklediga oftare (både för egen del och för sjukt barn). Att arbeta för att jämna ut dessa skillnader genom att exempelvis beskatta män högre än kvinnor är inget annat än en kamp för rena orättvisor. Dessutom tror jag att de flesta kvinnor ser andra problem som viktigare än den marginella löneskillnaden gentemot män för olika arbete. Ett sådant problem är den otrygghet som har följt massinvandringen från de länder där såväl västfientlighet som kvinnoförakt är vanligt.

    ”vad är det svenskar gör som inte andra nationaliteter gör?”

    Pratar svenska är en sak. Därutöver kan man se skillnaden mellan vad västerlänningar och människor i våra vanligaste invandrarländer gör. Man är ödmjuk och självkritisk. Man tar seden dit man kommer. Man driver absolut inte runt i gäng, hotar och kränker andra. Man ljuger inte för att gynna sig själv. Man kan läsa och skriva. Man misshandlar inte sin fru, sina barn eller djur. Man hatar eller föraktar inte andra för att de har en annan religion eller livsstil. Man försöker inte påtvinga sina barn en livsstil som varken de eller samhället ställer sig bakom. Man stödjer inte terror i tanke eller handling. Man anstränger sig för att försörja sig själv och skaffar inte en massa barn på samhällets bekostnad. Om ens släktingar eller vänner begår sexualbrott eller oprovocerade våldsbrott så tar man avstånd ifrån dem istället för att ställa sig på deras sida och skylla på brottsoffren eller ett ”diskriminerande” rättsväsende… Listan kan bli lång men jag tror det där ger en fingervisning. Se på ett land och se den generella kvaliteten på dess invånare.

  22. Oskar skriver:

    ”…okej, men är inte grundlagarna det som definierar Sverige och vår värdegrund?”

    I någon mån kan man säkert hävda det även om värdegrunden även uttrycks i andra dokument som t ex i skolornas läroplan.

    ”Det du kallar ”åldersdiskriminering” innebär att du vill förändra lagstiftningen: Eftersom du inte specificerar dig så måste jag fråga exakt vad vill du ändra vad det gäller åldersgränser?”

    Jag har ingen speciell agenda gällande åldersgränser men anser att det är hyckleri att vissa sorters diskriminering ska bekämpas som en reinkarnation av nazismen medan andra sorters diskriminering anses helt ok. Varför är det helt ok att porta 19-åringar från krogen men fruktansvärt att porta afrikanska män? Varför är det acceptabelt att unga män får betala mer för sin bilförsäkring när det vore hemskt att låta personer från mellanöstern betala mer trots att de i snitt orsakar fyra gånger fler bilolyckor? Varför reagerar ingen på att lägenheter i vissa fall ges en 50-årsgräns när en maxkvot för zigenare skulle leda raka vägen till DO och uthängning i media?

    Jag svarar inte för SD utan för mig själv, som en informell representant för det sunda förnuftet.

  23. arrami54 skriver:

    Jag skulle nog vilja att du definierar dem som ”slappar” lite tydligare, enligt alla seriösa undersökningar jag läst finns inte den gruppen, du menar dem som t.ex. p.g.a. sjukdom står utanför arbetsmarknaden, de arbetslösa m.fl.?

    Vad det gäller löneklyftorna:…nja, ”snoppfaktorn” består och löneklyftorna är relativt konstanta, även om man räknar bort det du pekar på, läs t.ex. detta:
    http://www.svd.se/naringsliv/karriar/oforklarad-loneklyfta-bestar_3461261.svd

    Vilken otrygghet har följt på ”massinvandringen”? Invandrare är generellt exakt lika laglydiga och skötsamma som dem du kallar ”svenskar” och alla invandrare jag känner pratar svenska! 😉 Att inte svenskar begår de brott du räknar upp är näst intill löjligt, liksom din generella kvalitets-bedömning.
    Jag släpper igenom din kommentar denna gång eftersom du så tydligt visar dig vara en av dem som generellt bedömer andra som sämre…en rasist helt enkelt! Men mer av din osakliga propaganda går inte igenom mitt kvalitets-filter!

  24. arrami54 skriver:

    …mobbande översittare skall man ta ner på jorden, även om man riskerar en blåtira…och den som slår avslöjar bara sin litenhet! 😉

  25. arrami54 skriver:

    …ja, vi har samma syn, som du vet… SD:s franska tvillingorganisation, Front National är lika illa och främlingar ses med i princip med samma ögon från de mentalt blinda världen över! 😉

  26. arrami54 skriver:

    Du har ingen speciell agenda gällande det du kallar åldersdiskriminering men hävdar att det handlar om diskriminering, intressant…du vet alltså INTE vad du skriver om?
    Att nittonåringar nekas inträde på krogen beror nog främst på att de t.ex. saknar legitimation, är berusade och stökiga, har misskött sig tidigare eller p.g.a. att krogen den kvällen har högre åldersgräns. Att ”afrikanska män” portas beror nog oftast på främlingsfientlighet/rasism, men kan givetvis bero på det jag nämnde tidigare.
    Orsaken till att värdegrunden nämns i skollagen/läroplanen beror nog uteslutande på att grundlagen lägger värderingarna.
    Följande benämner jag vara oseriös SD-propaganda och jag vill se dig styrka det du skriver via seriös källa!: ”Varför är det acceptabelt att unga män får betala mer för sin bilförsäkring när det vore hemskt att låta personer från mellanöstern betala mer trots att de i snitt orsakar fyra gånger fler bilolyckor? Varför reagerar ingen på att lägenheter i vissa fall ges en 50-årsgräns när en maxkvot för zigenare skulle leda raka vägen till DO och uthängning i media?”

    …att du talar som representant för det ”sunda förnuftet” bestrider jag och anser att du är en ganska typisk representant för SD.

  27. Oskar skriver:

    ”Du har ingen speciell agenda gällande det du kallar åldersdiskriminering men hävdar att det handlar om diskriminering, intressant…du vet alltså INTE vad du skriver om?”

    Förvirrat påstående, eller är det en fråga? Diskriminering innebär att man gör skillnad på olika människor.
    1. Jag har ingen speciell agenda när det gäller just åldersdiskriminering.
    2. Ja, åldersgränser handlar definitionsmässigt om diskriminering.
    3. Jo, om du hade vetat vad diskriminering innebär så hade du förstått att man kan vara medveten om en diskriminering utan att se den som det värsta av problem.

    Nu syftade jag inte på att 19-åringar portas som individer för något de har gjort, utan att de är portade enbart på grund av sin ålder. Inte sällan utrycks denna diskriminering i en skylt som anger en särskild åldersgräns. Där kan man tala om apartheid.

  28. arrami54 skriver:

    …om någon har en förvirrad definition på diskriminering är det du ”Oskar”och ”allmänbildad”, det ställer jag mig frågande inför?
    Diskriminering innebär allmänt och juridiskt någonting negativt, inte den positiva skyddseffekten vi eftersträvar vad det gäller t.ex. sexualdebuts ålder, alkohol o.s.v…
    En bra definition på diskriminering är t.ex. denna:

    ”Diskriminering är, i sin bredaste definition, när en person eller grupp av personer gör åtskillnad mellan olika människor, inte på grund av meriter eller kvalitéer utan på grund av mer grundläggande egenskaper, delar av den diskriminerades identitet. I begreppet är underförstått att åtskillnaden innebär något negativt, inte positivt, för den diskriminerade. Egenskaper som kan anses diskriminerande att göra åtskillnad på grund av är sådana egenskaper som anses medfödda, förvärvade eller ibland valda, men i så fall så grundläggande för den kulturella identiteten att de bör skyddas. Sådana egenskaper kan anses vara till exempel kön, etnicitet, funktionsnedsättning, ålder, hudfärg, inkomst, kroppsbyggnad, sexuell läggning och religiös eller politisk åsikt.
    Diskriminering kan finnas på strukturell nivå, genom att en stat har olika lagar för olika grupper eller genom att samhällsnormen innebär att vissa grupper bör behandlas sämre. Diskriminering kan också finnas på individuell nivå, genom att en person, en myndighet, en organisation eller ett företag utifrån sin egen uppfattning särbehandlar olika individer på osakliga grunder. Att göra åtskillnad på personer baserat på deras meriter, deras kompetens eller andra personliga kvalitativa egenskaper anses inte vara diskriminering. Den juridiska definitionen av begreppet är i allmänhet snävare än den nyss nämnda. Det är vanligt att demokratiska stater på olika sätt försöker skydda sina medborgare mot diskriminering.”

    Den juridiska definitionen framgår av diskrimineringslagen, var god läs (allmänbildande, vet du!):
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm

    …i övrigt raderade jag text i din kommentar, enbart för att jag inte vill ha främlingsfientliga och rasistiska individers propaganda i min blogg.

  29. Oskar skriver:

    …jag raderar nu slutligt din kommentar helt och ber dig hålla dig på ”Avpixlat” där du hör hemma, rasister och främlingsfientliga SD-element är inte direkt välkomna här, och den text du skrev sparar jag. Tar du till ”knytnävarna” om vi möts där ute en dag, så får du kallt räkna med att jag svarar! /Thomas (Varghjärta).

  30. arrami54 skriver:

    God natt, ”Oskar”…ja, du ser mitt svar ovan!

  31. Pingback: SD går från Nationalsocialism till att bli Socialkonservativa? | Jinge.se

  32. HEMIMAMMA skriver:

    Nu måste vi ordna fram pengar och det ganska mycket för våran enkla ekonomi…

    Är det inte ironiskt säg? Jag som inte ville leva för pengar tvingas kanske se min make invalidiseras utan pengar…

    Jag har pratat med TV4 och SVT. Jag hoppas att någon av dem nappar och hör av sig under helgen…

    Varma Hemikramar

  33. HEMIMAMMA skriver:

    Roligt att se att det är full fart här *hehe*

    Hemikram

  34. arrami54 skriver:

    …önskar jag var rik nu!

    Tror du ordnar detta, din glöd lär inte falna i första taget!
    Kram!

  35. arrami54 skriver:

    …jo, jag retar alltid ”galla” på någon av SD:s små talesmän när jag skriver om detta s.k. ”parti”! 🙂

  36. Jag lär stämma in så småningom när det lugnat ner sig runt mig… =0(

    Hemikram

  37. Ja, jag vet att du skulle hjälpt mig i så fall…
    tack och lov om den norska kliniken håller det den verkar, så behövs ”bara” ca 30 000
    7000 för provet och 1000+ i månaden för behandling och uppehälle i ett år ungefär…
    Det var ungefär det vi hade öronmärkt för att göra klart huset, så vi kunde fira Jul i det nya rummet INNAN vi delar in det i mindre rum åt barnen…

    Är inte kapitalismen fantastisk så säg?

    Hemikramar ♥

  38. arrami54 skriver:

    …fokusera på din familj nu och att din man får den vård han behöver!
    Tror allt ordnar sig, men det är rent ut sagt för djävligt att ni inte erbjuds vård av landstinget!

    Kram.

  39. Leion skriver:

    Det är skillnad på att dela in människor i grupper för att dem har en politisk åsikt och att dela in dem i grupper beroende på deras hudfärg och hemland. Jag har inga problem att bli kallad för Miljöpartist eller vargkramare (som på sista tid varit populärt), men mitt ursprung (och kön för den delen) är inget jag ska placeras i speciella fack för.
    Sen är det lite småkul att du anser att miljömedvetna människor bor i storstäderna och är veganer, helt underbar logik det.

  40. Gaijin skriver:

    Man får skilja på invandrare och invandrare. Då de största invandringsgrupperna numera är från mellanöstern och norra afrika, regioner som under lång tid saknat fungerande demokratiska samhällen, måste det ju prägla människorna som lever i dem. Man håller sig till familjen/klanen och litar inte på samhället och andra människor.

    Hur har t.e.x maffiaverksamheten sett ut i Sverige innan syrianerna/assyrierna etablerade det så kallade ”Södertäljenätverket” och liknande kriminella sammanslutningar?
    Det jag vill säga är att det inte är en del av dessa människors ”genetik”, men väl en del av kulturen och att det tar lång tid innan det ändras. Man anammar inte värderingarna i ett land bara för att man flyttar dit.

    Om vi ska acceptera ett mångkulturellt samhälle får vi acceptera att det blir svåra konsekvenser på grund av olika värdegrunder.

  41. arrami54 skriver:

    …du avslöjar din okunnighet och rasism tydligt även om du försöker dölja rasismen bakom ordet ”kultur”.
    Demokratin är oftast en hierarkisk illusion, studera t.ex. USA lite närmre…och inser man inte att människan är och alltid varit ett flockdjur (familjeflockdjur) så är man inte bara obildad utan även naiv.
    Det du skriver är fult av flera skäl, främst för att du pekar ut ”syrianerna/assyrierna” som mer kriminella än andra…du vet det finns även svenska ”maffia”-grupper och man dömer INTE hela folkgrupper efter vad individer och mindre grupper begår för brottsliga handlingar!
    Du skulle knappast döma alla svenskar efter Englas mördare och våldtäktsman eller de organiserade kriminella MC-gängen…om du inte är helt okunnig, hjärndöd och ”svenne”-hatare vill säga.

    …du får ursäkta, men i mina ögon är du avslöjad som en pueril SD-rasist och jag vill inte ha folk som dig i min bloggs kommentarsfält, det är knappt jag vill skita ner min tid eller min blogg genom att besvara dig. Innan jag ber dig hålla dig härifrån (hade du uttryckt detta i mitt hem hade du fått några sekunder på dig att försvinna, innan jag ”lyft ut dig!”)…så vill jag ge dig ett råd:

    Sök hjälp för din puerila rasism, i dag tack!

  42. Karpstryparn skriver:

    Till dig som driver bloggen Varghjärta: Jag häpnar över din totalt vidriga och fullständigt förkastliga människosyn, när jag såg namnet på din blogg så trodde jag att du var en bra människa. Men uppenbarligen så hade jag fullständigt fel.
    Hatfyllda och misslyckade extremister som du betackar jag mig för.
    Tack för mig!

  43. Karpstryparn skriver:

    Tillägg: Jag ber om ursäkt för att jag trodde att du är en bra människa med tanke på bloggens namn, du är ju för faan varghatare! Och jag hatar varghatare.
    Nå, tack för mig!

  44. arrami54 skriver:

    😉 …ja du, förstår att du inte gillar dem som ogillar SD. Din torftiga reaktion av puerilt avsked eftersom du du saknar reell argumentation är bara ett gott betyg för mig, för övrigt önskar jag dig en God Jul.

  45. arrami54 skriver:

    …haha…inser att din läsförståelse antagligen är obefintlig eller att du inte läst ett enda av alla mina inlägg om varg.

  46. Karpstryparn skriver:

    Jodå, jag har läst några inlägg på din blogg, samt några kommentarer från dig. Om du inte är varghatare så borde du inte skriva saker i t ex kommentarsfält som visar att du hatar varg, för att på andra ställen i din blogg skriva motsatsen.
    Var tydlig med vart du står någonstans, då undgår du missförstånd.
    God Jul på dig också.

  47. Karpstryparn skriver:

    Tackar, själv önskar jag dig ett likadant år och flera sådana därtill.
    Din inskränkta kommentar avslöjar dig, för övrigt är jag hellre Djävulens hantlangare än är en genomfalsk demokratihatare som du.
    Ha det gott!

  48. arrami54 skriver:

    :-)…jag vet inte vad du svamlar om ”stryparn”, jag älskar vargar och ser hellre vargar än individer som du gå lösa och ärligt talat bryr jag mig inte om ditt menlösa svammel, du är tydligen ovanpå dum/okunnig även extremt pueril?

  49. arrami54 skriver:

    …”demokratihatare”? Du ÄR dum på riktigt…måste erkänna att det är sällsynt att möta personer som du, förstår att du syns så ofta på ”Avpixlat” och tidigare på ”PI”…du heter inte detsamma som SD:s partiledare? 😉

  50. Pingback: …min rasistiska hund. | Varghjärta

Kommentarer är stängda.