…i de mentala ”oxarnas” tidevarv.

Förutse aldrig att folk vet, pappa”…sade min dotter för några dagar sedan och bad mig vara övertydlig i den lokala vargdebatten. Nog har hon rätt i sin tanke, det är ett stort misstag att förutsätta att folk bär kunskap och att de vill bära den…liksom att de vill ta ansvar om det innebär en ansträngning.

Läser med en kombination av roat leende och lätt irritation t.ex. detta…och visst är det synd om fårägare/djurhållare som tvingas stängsla bättre om vargen skall ges chansen att återkomma. Visst är det synd om dessa nationens idag största bidragstagare som totalt fick bl.a. ett skattesubventionerat ”Gårdsstöd” via EU på futtiga 5 967 000 000 kronor förra året (2010). …och betänk den gigantiska katastrof landets fårbönder drabbades av förra året när vargen tog hela 201 får av landets ca 550 000 st! Katastrof, näringen går på knäna och kräver nu miljonbelopp för att kunna skydda sina får med bra och rovdjursavvisande stängsel m.m….och får dem inte detta stöd hävdar en del att vi lär stå utan mat snart, för då dör jordbruket ut och folket flyr landsbygden likt livrädda små ”kaniner” (?). Nu helt plötsligt räknar de också in hela stängselkostnaden, finns inte varg behövs inga stängsel…börjar förstå varför det är så vanligt att man möter får på vägarna utanför t.ex. Ryssby!

Ett rovdjursavvisande stängsel ger en viss merkostnad och det är väl merkostnaden enbart som skall räknas…eller vill du via skattsedeln betala alla fårägares hela stängselkostnad också? Betänk att det som skall till för att ett vanligt fårstängsel skall rovdjurssäkras är två eltrådar, en överst och en ca 20 till 30 centimeter från marknivån + ett elaggregat. Fårnät och stolpar behövs oavsett varg eller ej, så det är en merkostnad vi talar om, inte hela stängslingen och stängsel, det behövs alltid. Därtill tycks fårägarna i Kronoberg via sin representant anse att allmänheten har hela ansvaret och bör frivilligt likt ”stängselslavar” inte bara göra jobbet i grunden, utan också underhålla stängslen åt dem, mot lite kaffe, att fodra dessa ”stängselslavar” genom att bjuda på lite mat efter t.ex. två dagars helgarbete, nä det har de inte råd med…så fattiga är Kronobergs fårbönder, stackarna…

Nä, billigare att minimera/utrota topprovdjuren, tycker då Eskil Centersson m.fl och Naturvårdsverket (Jordbruksverket) håller med, för ”att det inte är möjligt att sätta upp tillräckligt med rovdjursavvisande stängsel på kort tid för att förhindra ytterligare angrepp” skriver de i skyddsjaktsbeslutet. De kan använda den ursäkten varenda gång i framtiden en varg kommer in i området, med andra ord. För det nämndes ingenting om att man i framtiden inte lika lättsamt kommer ta beslut för skyddsjakt, för att fårägare bör sätta upp rovdjursavvisande stängsel. Samtidigt som man nu skyddsjagar ”Kynna” planerar man att sätta ut vargar i närheten, vargar som lär vandra, ta fler får (eftersom skyddsåtgärder inte vidtages)…jag menar hur sund är rovdjurspolitiken och hur tänker våra ”mentala oxar” i nationens ledning? (Ursäkta mig om jag tycker de verkar något förvirrade och tanklösa!) T.ex. hade de 100 000 000 kronor regeringen lite flörtigt gav till ”vännerna” på Facebook gett rätt mycket rovdjursavvisande stängsel och arbetstillfällen…men att kräva förnuft av somliga politiker är som att be Gud stiga ner och ta oss i hand…

…och nationens kostnad 2010 för de skador vargen och övriga topprovdjur (Björn, Järv, Lodjur) orsakade och stödet/bidragen för t.ex. skyddsåtgärder  kostade enligt Viltskadecenters statistik den enorma summan av 4 481 000 kronor…eller ca 50 öre per medborgare, fan vi går mot konkurs likt Grekland! Nä, nog har vi råd även om denna kostnad tiodubblas, vi har ju tydligen råd att ge grisuppfödare ”välfärdspengar” på ca 90 000 000 kronor extra årligen under fem år…ty svenska grisar klarar inte konkurrensen från sina ”billiga” danska, tyska, polska kusiner!

…jo, det ÄR synd om dem, människorna! (Refererar till Strindbergs ord!) Nog har man vant sig vid den mentala kastration tiden ger så många tecken på och ibland önskar man nästan att en del styrande var fysiskt kastrerade därtill, vinkar leende till hebefilen Berlusconi. Men han är tydligen inte den enda ”man” som gillar ”ungt kött”…och nog är ”män” ett finare djur än vargen, eller? Jag vet, det finns många ”bra män” också…en del är väldigt fina och totalt superviktiga, helt överlägsna oss andra i betydelse, som Nordeachefen!

…ibland undrar jag om folk vill bli lurade av världens alla små girigbukar som blåser dem. Men de hoppas väl att kanske få ta del av smulorna eller ett och annat ”russin”som trillar ner från de ”fina” borden? Över hela västvärlden hörs ord om fruktan för ekonomiskt kaos, kommuner går i konkurs i skuldsuperstaten, i Europa blöder piigs-ländernas ekonomier och allt orsakat av att det ”fina” folket som alltid vet bäst, kan ekonomi enligt marknadens ”naturlag”…och skor sig!

…men folket vill ha det så, för kanske trillar det ner ett russin till ”mig” en dag, ni vet ”plötsligt händer det!”! Men visst, om ca tio år när det hårt arbetande folket via skattsedeln betalat det ”fina folkets” skuldberg så kanske vi får varsitt russin…vi lär jobba på och längta intensivt!

Men visst ibland så lär sig det ”fina folket” också någonting, avskaffar bonusarna och sprider en nyfödd doft av etik, ansvar, omkring sig…men insikten är nog lite falsk och långt ifrån frivilligt vunnen! Eller hur, ni ”finfolket” i Caremas ledning…det luktar lite falskt va?

Avslutar denna ”lätt” ironiska vardagsbetraktelse av världen med att i enlighet med min dotters uppmaning förklara ordet oxe/oxar…oxe är ett kastrat av nötboskapets hanne, tjuren, som vid över fyra års ålder fick detta namn/beteckning…ä fan, läs själv, här!

En bild på två oxar som drar lasset och jag undrar, vilka drar idag?

 

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till …i de mentala ”oxarnas” tidevarv.

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Hans Rosling hos Skavlan häronkvällen:

    ”Vi ska betrakta näringslivet som hästen. Vi ska vara snälla mot hästen. Det är hästens kraft som sätter maten på bordet. Men ingen av oss skulle få för oss att fråga hästen om råd…”

    Se honom här:

    http://svtplay.se/t/102974/skavlan

    Hemikram

  2. Anemone Nemorosa skriver:

    Hmmm, efter att ha läst wikis definition på ordet oxe så fick jag lite huvudbry. När jag jobbade i ladugård så sa alltid bonden att korna var ”stutiga” när de var brunstiga. Jag fattade inte varför han skrev stut på kotavlan. Fick en kalv av bonden, för han ville inte kosta på den veterinärbesök, vilket jag gjorde istället. Kalven, som jag kallade Miro, överlevde en elak infektion och bonden höll ord och Miro var min. När han var 6 månader blev han kastrerad. Vid ett års ålder började jag köra in honom och 6 månader efter det kunde han dra vagn. Bonden slutade med korna och jag var tvungen att sälja Miro. Han kom till en man som hade en egen oxe och Miro och Markus (den andra oxen) var med på filminspelningar när det krävdes ett par oxar. Jag minns inte vad serien hette men jag såg bägge oxarna på tv i slutet på 80-talet. Jag har aldrig hört att man kallat en kastrerad ungtjur för stut, här har man sagt oxe så fort den blivit kastrerad.

    Vet du förresten att kossor byter kön efter sin död?
    Har du någonsin hört talas om ”kofile”? Näe just det, oxfile var det ju, även om den kommer från en ko.

  3. arrami54 skriver:

    …ja, Hans Rosling är skön, tyvärr valde jag ”oxen” eftersom valackerna inte är lika lämpliga i min lilla ironi…men jag tror Rosling förstår min betraktelse…tyvärr frågar vi ständigt ”oxarna” om råd och ser därtill upp till dem! Nog är världen lite sjuk…eller är det jag som är det? 😉
    Kram.

  4. arrami54 skriver:

    Jag har faktiskt aldrig hört ordet ”stutiga” om brunstiga kor/kvigor…men lokala ordvarianter har vi gott om.
    En död ko motsvarar väl en ”oxe” i mognad och förstånd…därav ”oxfile”! 😉

  5. skvitt skriver:

    Jag rekommenderad din blogg i senaste inlägget:

    Byråkrati och zoologi


    /Skvitt

  6. arrami54 skriver:

    Tack och bra att du länkar till debattartikeln i AB!

  7. Rickard skriver:

    De är väll ingen bonde i Sverige som vill ha bidrag för att få det att gå ihop sig. Det fick vi tillsammans med att vi gick med i EU. Denne hade så mycket hellre få betalt för de den produceras. Så Sluta kasta skit på en hel yrkeskår på grund av bidrag. Det är inte bondes fel med att de är bidragsystem, utan EU:s politiker. De är dem du ska be ändra orningen…
    Alla dessa pengar du pratar om, går mestadels till de bördiga områderna i Sverige. Framförallt får inte fårägarna alla dessa bidrag! Så din jämnförelse är förkastlig…

    Som vanligt så;Inte den vassaste kniven i lådan eller för den delen alla hästarna hemma…

  8. arrami54 skriver:

    …jag ler över den påminnelse du ger mig angående ”mentala oxar”! Okunnigt trams du sprider min lille vän, LRF och bl.a. Eskil Erlandsson var varma förespråkare i debatten inför EU medlemskapet, jag mötte dem ofta eftersom jag representerade Nej-sidan och det som lockade dem var just bidragen. Betesmarkerna ökade med 52% i Kronobergs Län efter EU inträdet…alla var kåta på betesmarksbidrag m.m. (idag benämnt ”Gårdsstöd”). Varför tror du antalet får ökar, jo de är bl.a. en förutsättning för stödpengar från skattebetalarna via EU. Det är väl bönderna som har huvudansvaret för att näringen är så bidragsberoende, eftersom de ville ha EU-medlemskapet och just bidragen. Personligen såg jag gärna att dessa bidrag kopplades till ett absolut krav på skydd för fåren via t.ex. rovdjursavvisande stängsel…utan dessa åtgärder, inte en krona till Kronobergs fårbönder!
    …slutligen måste jag fråga angående din ton, du spelar banjo, eller hur?

  9. Svante Svensson skriver:

    Nu har du fått mig att må lite bättre, med länken till banjo, älskar instrumentet. Frågan är om han bonden gillar det. Det pratas om gårdsstöd idag, men vad hände med arealstödet som fanns på 90 talet, som gjorde att skånska bönder arrenderade obrukade åkrar i norrland, och lät dessa ligga i träda?
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    Klart han ovan gillar banjo! 😉 (Du vet, går man in sur här får man ett surt svar!)
    Håller med dig om att det är både en skön scen och en go låt!

    Genom EU-anslutningen ersattes det dåvarande svenska stödsystemet för jordbruket bl.a. arealstödet du nämner, med EU:s (lite fetare) bidragssystem. Att bönderna får och vill ha stöd är ingenting nytt. Personligen anser jag det vara viktigt att vi håller liv i svenskt jordbruk även om det inte är konkurrenskraftigt alla gånger, detta av bl.a. miljö-/säkerhetsskäl…om vi t.ex. skulle bli isolerade p.g.a. konflikt(krig).

  11. Håller helt med dig. Djuren skall inte anpassa sig till oss. Vi skall anpassa oss till dem. Får är ingen naturlig del av vår fauna. Människan skall inte bestämma vilka arter som skall finnas i våra skogar eller hur många de skall vara. Det gör naturen själv. Är du inte beredd att anpassa dig till skogen och djuren som bor där, skall du inte bo i eller i närheten av den.

  12. Svante Svensson skriver:

    Du fick mig att börja söka på Georges Formby, han med mini banjon, på 50 talet fick jag följa med pappa till Centralbadet på Drottninggatan en gång i månaden, bada bastu simma, och efter det gick vi antingen till Hollywood, eller Londonbiografen, och såg kortfilm med Helan & Halvan, Hacke Hackspett, Kalle Anka, George Formby, och Charley Chaplin, och dom. Vi fick inte vara hemma för mamma hade syjunta eller vad det nu hette. Kan du förklara för mig varför tårarna rinner när jag ser saker jag blir glad av? http://www.youtube.com/watch?v=eDIb9OBRCcw&feature=related



    Skickar på dig några länkar, bland annat en jättebra banjoduell.
    Svante

  13. Dinkrlmorsan skriver:

    Så föll hon, vackra Kynna, av den enda anledningen att hon tassade in på Mannens revir, tog Mannens kött och för det var hon tvungen att dö. För inte ska Mannen behöva ta hand om det Han kallar sitt. Tårarna flödar ikväll och hoppet är grusat. Finns det en framtid för vargen i Mannens värld eller är det där vi måste börja förändringen?

  14. arrami54 skriver:

    …exakt! Tack! (Ursäkta att jag inte ger ett längre svar, men är förbannad och besviken efter ”Kynnas” onödiga död!).

  15. arrami54 skriver:

    …tack. Kollar länkarna senare…är lite för arg för att kunna njuta nu!

  16. arrami54 skriver:

    …det finns hopp, när min vrede lagt sig kommer jag att jobba än hårdare och Janez (EU:s miljökommissionär) lär få veta exakt hur Sveriges myndigheter hycklar…hoppas han reagerar och agerar snabbt!
    Kram.

  17. Pingback: Morian arbetade i hemlighet -mot- Julian Assange | Jinge.se

Kommentarer är stängda.