…om troféjägare.

Snart börjar årets älgjakt och lokaltidningarna kommer att visa stolta nöjesdråpare som visar upp sina troféer. Ni har säkert sett bilderna:

jennifer-brandt2_13111

Nu är det en älg som stolt visas upp ovan, men det kan lika gärna vara en varg, ett lodjur eller en björn.

Det jag undrar lite över är varför inte folk känner samma avsky inför dessa bilder som t.ex. inför de fotografier på en stolt Kendall Jones som upprörde så många?

24655F3600000578-2895587-image-m-35_1420309973256

Riktigt vidrig är människan när hon stjäl den värdefulla trofén och låter djuret leva.

0405.poachedrhino.kruger.600

Det är ibland svårt att stå stolt som människa!

Jag har förståelse för att jakten också är nödvändig, jag förstår karnismen och är själv inte vegan. Men jag förstår överhuvudtaget inte nöjesjakt eller trofésamlandet, det gör mig mest illamående. Många av dessa halvidioter blir väldigt upprörda när t.ex. en varg tar deras bytesdjur. Men en varg lever i huvudsak på kött och kan inte hantera moderna skjutvapen och döda ”smärtfritt” (vilket sällan är sant när en jaktamatör av arten homo sapiens pangar på och sätter åtta till tio kulor i älgen innan den dör). Jag känner bara total avsmak inför dessa vidriga trofébilder!

…en bild av denna typ fyller mig däremot med värme, vad är vackrare än en mor och hennes barn?

zakoumaeles.ngsversion.1441044004252.adapt.1190.1b

(”Jakttrofé är en del av ett fällt vilt som jägaren tar till vara och sparar som minne från en lyckad jakt. De vanligaste troféerna är horn från djur som älg, rådjur och hjort. Pannbenet sågas av till lämplig storlek, kokas och bleks för att sedan monteras på en träsköld och hängas på väggen. I bland låter man en konservator montera hela huvudet. Andra exempel på troféer är vildsvinsbetar och skinn från räv, mård och grävling. Tassar från hare och ripa används ofta som lyckobringande maskot. Som trofé kan även räknas hela uppstoppade djur och fåglar.från Wikipedia )

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.