…om de som bär juvelvingar.

Det finns en grupp fjärilar som benämns just juvelvingar , men nog är alla fjärilar vackra små juveler! Personligen har jag långt hellre mängder med juvelvingar runt mig än kalla vackra ”stenar” i handen. Givetvis kan några fina smaragder, opaler eller safirer ge en slant, så att man kan köpa in och plantera fler växter som gynnar våra små vackra fjärilar. 😉

En av mina favoriter bland juvelvingar är Blåvingar, det finns ett antal arter i Sverige och dessa vackra blå små juveler skänker mig en enorm lycka varje gång jag möter dem. Tragiskt nog är många arter hotade, vi homo sapiens har en favorithobby, den att minska biodiversiteten och miljö-/klimatförändringarna går så fort nu att många arter inte hinner ställa om.

Visst har vi alla ett ansvar för vår miljö? Även du antar jag och det finns mycket du som individ kan göra. Börja med att tänka efter…noga!

Jag visar några bilder nedan på dessa otroligt vackra varelser…och nog är de värda att värna och bevara!

Först: Ängsblåvinge, Polyommatus semiargus här fotograferad av James K. Lindsey.

Polyommatus.semiargus.male

Ljungblåvinge, Plebejus argus här fotograferad av Olaf Leillinger.

600px-Plebeius.argus.male.2718

Nedan Klöverblåvinge, Glaucopsyche alexis, (fotograf okänd!).

PIC_9311

Hedblåvinge (Plebejus idas), fotograf Harald Süpfle.

Lycaeidas_idas_02_(HS)

Slutligen en Alkonblåvinge (Maculinea alcon) fotograferad av Daniel Dolfe (studera länken!)

alconugglarp20120707aweb

Det är inte bara haven som mår dåligt och behöver skydd, bilden är lika negativ när det gäller våra små bevingade vänner och utan pollinerande insekter så får vi STORA problem!

 

vacce-sepia1b mellan

 

 

Detta inlägg publicerades i Natur och miljö. och märktes , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till …om de som bär juvelvingar.

  1. kyrkis skriver:

    Jag har en känsla av att fjärilar blivit allt ovanligare. Har inte sett många i sommar.

  2. arrami54 skriver:

    Som många andra insekter,t.ex. bin och humlor, påverkas fjärilarna av förändringarna i jordbruket (fler industrijordbruk och skogsplantering på äldre ängsmark) och miljögifter. Många arter är hotade och minskar. Vi kan hjälpa dem med att försöka odla så mycket av de blommor de gillar som möjligt och låta fallfrukten ligga.

  3. Pingback: …i väntan på vårens migranter. | Varghjärta

Kommentarer är stängda.