…blyga träd!

Jag kände inte till detta fascinerande fenomen (tack Tywkiwdbi!). Som vanligt hittar jag intressanta ting på din blogg (den rekommenderas!).

Fenomenet kallas Crown shyness (blyga trädkronor) och visar sig genom att träden skapar fria kanaler emellan sig för att undvika att trädkronorna berör varandra. För att hindra insekter… ?

800px-Dryobalanops_Aromatica_canopy

Blyga medmänniskor och djur har jag mött, men det här med blyga träd var nytt… 😉

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till …blyga träd!

  1. starkskör skriver:

    Ha! Vad häftigt!!! 😀
    Det där har jag heller aldrig hört talas om förut…

  2. arrami54 skriver:

    …nä, inte jag heller, men nog vad det en kul nyhet! 🙂

Kommentarsfältet är stängt.