Sorgmantel, en vacker fjäril.

Jag tycker det är ett vackert namn, ibland tvingar också livet oss att klä den manteln över vår själ, vi förlorar alla dem vi älskar…förr eller senare. Skymning är ett annat vackert ord. Jag älskar personligen det spanska ordet för fjäril, mariposa.

Som ung samlade jag fjärilar, ett minne jag bär med en ton av skam. Jag slutade när en Sorgmantel vaknade upp efter den jag trodde dödande bedövningen av ättiketer (etylacetat) och försökte fly trots att hon var fastsatt med en nål igenom kroppen…

Sorgmantel (Nymphalis antiopa) i familjen praktfjärilar förekommer både i Europa, Asien och Nordamerika. Fjärilen har vackert sammetsbruna vingar med en ljusgul ytterkant och med ett band av blå fläckar innanför ytterkanten. Den är vanligare i varmare länder, men kan finnas så långt upp i norr som på Island. Den flyger i juli till september och efter övervintring som fullbildad fjäril också i april till maj.

Tvärtemot de flesta fjärilar här så övervintrar den vuxna Sorgmanteln. Ett lämpligt ställe för övervintring är bland barken på ett gammalt träd, en stubbe eller kanske i en barkfylld Fjärilsholk. De övervintrade fjärilarna parar sig och lägger ägg på våren. I Augusti har ägget blivit till larv och larven blivit till puppa. Sorgmantel lever i ungefär 10 månader och du kan hjälpa dem genom att köpa en av de fjärilsholkar som finns på marknaden, eller om du är händig, genom att bygga en själv.

Olika studier pekar på att antalet dagfjärilar har minskat med 70 procent sedan 1990-talet. Tidigare svenska studier har visat på en halvering sedan 1960-talet.

En orsak till minskningen är förändringar inom jordbruket, vallarna slås allt tidigare så många gräs och blommor hinner aldrig slå ut. Bristen på nektar är katastrofal för fjärilarna. Men även förbuskningen försvårar larvernas utveckling eftersom de inte får tillräckligt med solljus.

Fjärilarnas sista trygga utpost har blivit dikesrenarna. Men det går att förbättra förutsättningarna lokalt.

Det krävs inga större arrangemang för att skapa bra miljöer för fjärilarna. Många av de blommor som attraherar fjärilar växer vilt, det är bara att låta dem blomma så finns det nektar så det räcker. Fjärilsholken bör fyllas med grov bark, men inte tätare än att fjärilen har gott om utrymme och placeras i närheten av växter där fjärilar trivs såsom lavendel, nässlor och fjärilsbuskar

Bilden på en Sorgmantel har jag hämtat från wikipedia:

800px-Nymphalis_antiopa

….och här är en kort men informativ film om denna skönhet:

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Sorgmantel, en vacker fjäril.

  1. starkskör skriver:

    Åå, det är min favoritfjäril!! Ett av mina tidigaste fjärilsminnen är just sorgmanteln. Jag såg en stor, vacker sådan utanför vårt fönster och sen dess så älskar jag verkligen dessa vackra varelser!

  2. starkskör skriver:

    Här i stan så har de skapat små blomängar på flera ställen, för bi och fjäril.

  3. arrami54 skriver:

    Även en av mina favoriter, färgkombinationen är så otroligt läcker! 😉

  4. arrami54 skriver:

    Klok kommunledning. Jag förslog samma sak i min kommun via ett så kallat medborgarförslag. Men kommunen tyckte de ca 30 000 kronor det skulle kosta blev för dyrt (tjänstemmanastyre här vet du!) och lade samtidigt ca hundra miljoner på en ny ishockeyarena. Vi människor är verkligen kloka ibland!

    …jag gratulerar dig till att du bor i en kommun där de styrande tänker!

  5. starkskör skriver:

    Men jisses!!! Tänk att sporten alltid ska vara viktigare än allt annat!! *morrar*
    Ja, ibland tänker de faktiskt till här. De strävar efter att vår kommun ska bli en av de miljövänligaste i landet, och det gillar jag.

  6. starkskör skriver:

    Jaaaa, den är ju det!

  7. arrami54 skriver:

    😉 Önskar jag kunde fånga de färgerna, skall försöka en dag…

  8. arrami54 skriver:

    Jo, du vet att utan Troja dör staden. Många är helt övertygade om detta, trots att det finns mängder med andra sporter, en underbar natur, gott om musik med mera. Utan ett ishockeytempel dör staden, så har det beslutats av stadens valda gudar och så är det! 😉

    Låter som ett bra beslut, att ”bli en av de miljövänligaste i landet” …det gillar jag också! Tummen upp för din kommun!

  9. starkskör skriver:

    Det tycker jag du ska göra!!! 😀

  10. arrami54 skriver:

    Jo, jag har en större målning på g som jag tänkte placera några fjärilar i.

Kommentarsfältet är stängt.