Är du lönsam, lille vän och för vem?

 

Vi har alla drömmar, själen längtar ständigt. Många drömmer om lycka och framgång, många drömmer om en guldkant på tillvaron. Men vad är då denna guldkant, vad är värdefullt? Jag tror många skulle svara god hälsa, bra mat, ett skönt ”fjärde skinn” (boende), fina relationer och att barnen har det bra, mår bra.

Att ständigt konsumera, är det lycka? Tomas Tranströmer skrev några tänkvärda ord: ”Den här kvinnan köper och köper saker för att kasta i gapet på tomrummet som smyger bakom henne.”

Konsumtion, att vara en konsumtionsslav ger inte lycka…kanske för en kort stund, men aldrig mer än så. Att vara en duglig löneslav och normativt samhällsnyttig ger nog inte heller så mycket mer än möjlighet till konsumtion. Men vi lever på lånad tid, ekonomin bygger på skuldsättning och vår ekologiska skuld är gigantisk. Jag vet att det finns de som förnekar klimatförändringen, men dylika stollar kan vi lämna därhän. De åttio rikaste äger lika mycket som 3.5 miljarder av vår art. Orättvisorna och klyftorna är gigantiska och vi står på randen till en ekologisk katastrof…och vi stressar på under piskan ”Är du lönsam, lilla vän?”

Det finns en sak jag finner viktigt och grundläggande för lyckan, nämligen egen tid, fri tid. Det är då man hinner utveckla sin personlighet, sina intressen och relationer.

Peter Tillberg skapade en berömd målning 1972: Blir du lönsam, lille vän? Den bilden blev värdefull för mig, den öppnade tankebanor jag kanske aldrig tänkt om jag inte stått framför den målningen. En av de första tankarna den gav var: Ja, jag skall löna mig själv! Jag beslutade belöna mig själv med så mycket egen tid (fri tid) som möjligt. Det går och alla kan. Egen tid ger tid till att göra saker själv, du kan renovera, laga, odla med mera och på det viset spara mer än en slant.

Egen tid ger tid till kunskapsinhämtning som rätt använd ger mer egen tid. Frågan ”Blir du lönsam, lilla vän?” skall ställas med tilläggsfrågan: För vem?

Politikerna i gemen är antagligen lite ”korkade” eller blinda för verkligheten? Du väljer givetvis ditt svar, men vi vet att automatisering, digitalisering pågår, det blir inte färre robotar och maskiner som gör jobbet! De flesta inser att en arbetstidsförkortning inte bara är genomförbar (vi har gjort det förr!) utan också nödvändig. Arbetslinjen är egentligen bara en stor fet bluff, det vet vi och Birger Schlaug skriver: Saknar ni att gå till jobbet på måndag morgon? Ett högre garv har sällan hörts i den parken.” (Lyssna gärna på Nina Björk ).

Jag föddes inte för att bli en konsumerande löneslav i ett sjukt samhällssystem, gjorde du?

Jag lever min dröm…

den med flest prylar vinner

 

 

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.