…ett trygghetslyft för skolan?

Förslaget jag länkar till på DN-debatt är riktigt bra, men inkluderar man inte föräldrarna i förslaget och anstränger sig för att få med dem är ingenting vunnet. Sammanställningen man hänvisar till visar att drygt 60. 000 elever eller 1-2 barn i varje klass är utsatta för mobbning. Hos över hälften har mobbningen pågått i flera månader eller längre utan att skolan satt stopp för kränkningarna. Rapporten visar även på stora problem med trakasserier kopplat till kön, etnicitet och funktionsnedsättningar.

Grundproblemet ligger hos vuxenvärlden, liknande undersökningar pekar på att mobbning och trakasserier är vanliga i arbetslivet, någonstans mellan 200 000 till 300 000 vuxna mobbas/trakasseras på sina arbetsplatser. Normkritiken debattörerna nämner måste landa på ”köksborden”. Barn kan vara naturligt elaka och mobba, men huvudproblemet ligger i vilka normer de får med sig hemifrån.

Barn hör de vuxnas ord hemma, skvaller, rasistiska tillmälen och omdömen, hot med mera och tar med sig dessa till skolan.

Många av Sveriges ”rasistnollor” är vuxna, många har barn och överför sina unkna normer på dem. Exakt hur vi får med föräldrarna i det nödvändiga normkritiska arbetet vet jag inte och jag tror inte vi får med dem som verkligen behöver se över sina normer frivilligt.

Ett trygghetslyft bör i någon form vara tvingande även för föräldrar att delta in, annars lär arbetet ge ringa frukt…

och mobbningen lär fortgå.

1712772_1200_675

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till …ett trygghetslyft för skolan?

  1. starkskör skriver:

    Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör. Och vi ser ju väldigt skrämmande exempel på t ex nätet hur vuxna beter sig många gånger, så förvånad är jag inte att mobbning inte har minskat. Var själv utsatt för det de första åren i skolan, bara för att jag växte upp lite annorlunda än de flesta.

    Min dotter hälsar tillbaka och tackar, förresten. Hon blev glad när jag berättade vad du hade skrivit. 🙂

  2. arrami54 skriver:

    …exakt och idag är barnen ute på nätet.

    Glädjer mig att hon blev glad och jag hoppas att hon intensivt bejakar sin frihet!

  3. frekar09 skriver:

    Frågan man nog får ställa sig är också: Hur ska lärarkåren, som enligt den senaste rapporten som SVD skrev om igår, kunna lösa upp problematiken med mobbning när 40 % av alla anmälningar till BEO berör vuxna som kränker elever i skolan?

    http://www.svd.se/larm-allt-fler-larare-kranker-sina-elever

    Jag menar om vi inom kåren inte ens klarar av att stå upp för den demokratiska värdegrunden som står för 2/3 av läroplanen så har vi ett långtgående problem och i förlängningen ett akut hot mot det demokratiska samhället.

    Fredrik

  4. arrami54 skriver:

    Exakt. Skolan och lärarkåren har totalt misslyckats med att värna de demokratiska principerna och en stor del i de främlingsfientliga/rasistiska åsikternas tillväxt handlar just om lärarkårens/skolans inkompetens.

Kommentarsfältet är stängt.