En tisdagsnatt i augusti.

 

Glaciärerna smälter allt fortare, klimatförändringen eskalerar och vi ser snart den ”snöbollseffekt” många av oss varnat för i årtionden. Men många vill bevaka sin livsstil som bygger på enfald och lättja. USA:s president har sakta men säkert insett faran och börjar så smått agera. En omställning behöver inte innebära en sämre livsstil, den innebär främst en hållbarhet vi måste anamma. Det är inte ”miljötalibanerna” som är teknikfientliga (för att nu använda SD-folkets ordförråd) det är de konservativa ”men så har vi alltid gjort”-pöbeln som är den teknikfientliga och för utvecklingen farliga.

Vi måste dela på jobben, de blir bara färre och sänka normalarbetstiden, gärna steg för steg, men vi måste börja nu!

Folk tycks mig rädda för den största rikedomen, egen tid? Mer fritid är inget att frukta och onödig konsumtion ger ingen lycka.

SD-folket tycks mig vara de blinda, de mest obegåvade och fyllda av fördomarnas myter och destruktiva skvaller. Hatbrotten ökar och allt tycks för dem vara ”blattarnas” fel. Det är tragiskt för den svenska demokratin när de mest obegåvade tar plats i riksdagen och sprider sitt hat.

Jag satt och läste i en bok med titeln: ”…om detta må ni berätta…” i går kväll. Hög tid att satsa på en ny kampanj typ ”Levande historia” som initierades 1998? Det som hände under Europas mörkaste tid tycks mig vara i antågande igen, hatet sprids till tonerna av nationalismens lovsång. Säga vad man vill om arten människa, men hon tycks ingenting lära av sin historia…?

Jag fick avbryta mitt läsande när åskguden tog himlavalvet och slog så hårt med sin hammare att hela huset lyste upp. Knallen som kom samtidigt var så kraftig att djuren i princip ”hoppade ur skinnet”. Jag fick leka med dem en stund så att de återigen lade sig ner och slappade, fulla av tillit och utan rädsla…

100_7387b

Det är intressant att studera djurs reaktioner, rädsla och flyktbeteende, de är inte vi, men vi är otroligt lika. En häst känner en flugas vandring på pälsen, den känner också ryttarens fruktan och spända muskler…och det är då den flyr och olyckan händer. En hund känner sin husses rädsla och det är då den biter.

När jag läser om hatbrotten så ser jag bilden av rädda små ”hundar” som biter, när jag ser SD-ledarnas grepp om järnröret, då ser jag rädda schimpanshannar greppa en trädgren och dra i strid för reviret. En känsla som rädsla kan liknas vid en våg på havet, som reser sig för att snart lägga sig igen. De rädda hatarna saknar tillit, den tillit kunskap ger…

…det är mest synd om dem. Men deras agerande skall aldrig accepteras och jag håller helt med ”jinge”. De ungdomar som rev ner SD:s hatfyllda reklam har en bra etisk ryggrad!

Du kan skapa tillit hos vilda djur om du respekterar dem och värnar dem, deras behov…men du kan aldrig skapa tillit hos SD:s pöbel, de vill ha strid, ty de älskar den…så låt oss fortsätta ge dem strid. Det går att argumentera sönder deras lögner, det kräver bara kunskap, tålamod och tillit.

 

100_7373b

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.