Trafik, trafikdöd och lite otäcka bilder.

Egentligen är faran med trafiken ingenting man behöver skriva om, eller hur? Alla kör ansvarsfullt, tillser att de är nyktra, tar inga onödiga risker, kört inte överdrivet fort i tätort eller där det finns risk för att vilt springer ut på vägen. Alla vet att man inte skall läsa sms, ha ögonen i mobilen och köra bil. Att man ser upp vid övergångsställen och inte kör om dem som stannat för gående där. Alla vet att man inte kör bil när man är uttröttad eller har nedsatt reaktionsförmåga på grund av andra orsaker, som sjukdom.

Hur många människor som dödats och skadats i sommartrafiken får vi veta i höst när statistiken är ställd. Jag antar att det är några stycken döda…

Jag bor invid en relativt kraftigt trafikerad väg, än har jag sluppit att se någon riktigt allvarlig olycka här. Jag har plockat undan trafikdödade katter och hjälpt ett par trafikskadade igelkottar. Mig nära har fått hjälpa skadade barn.

Det är dock relativt vanligt att folk kör som om de var inblandade i en racertävling, företrädesvis…ja alltid, unga män. Andra håller på att missa att någon stannat vid övergångsställena och kör om, andra kör in i framförvarande bil då den stannar. Det här med tresekundersregeln och bra avstånd till trafikanten framför tycks vara glömt. Jag väntar på att någon av alla de äldre som bor invid gatan drabbas av någon stressad bilists misstag…med hänvisning till det jag ser dagligen så är det bara en tidsfråga.

En aspekt på trafiken är miljö- och klimatkonsekvenserna, men inte skall vi höja bensinskatten, Inte skall vi minska privatbilismen…det ansvaret ligger på andra. Det är t.ex. Kinas och USA:s ansvar, deras bilism måste minska, vi är så få så vi kan fortsätta ”skita ner miljön”. Våra utsläpp är ju så små.

Ansvaret är alltid någon annans och cykla till jobbet eller åka kollektivt går ju inte, speciellt inte i mindre städer som den jag bor i. Det blir jobbigt och kräver tid, lite arbete och kanske planering. Inget en modern människa kan hantera?

Jag kan berätta om en mängd incidenter, om små barn som blivit påkörda och fått otäcka sår i huvudet. När två av mina barn höll på att bli överkörda av en stressad typ som körde om bilen som stannat vid övergångsstället för att släppa fram barnen. Han var chockad och ångerfull och fick leta en bra stund efter sina bilnycklar som jag, den förbannade fadern, ryckte till mig och slängde en bra bit upp i det höga gräset i parken intill. Några gånger har jag varit nära att bli överkörd på samma övergångsställe, folk ser inte när de koncentrerar sig på mobilen med mera…

Något jag är van vid och som jag nämnde ovan, är att plocka undan trafikdödade djur. Det är inte kul när det trafikdödade djurets unga matte kommer just när man lägger hennes vackra katt i en papplåda för att få undan det…

Det är inte kul att se alla andra döda djur, som fåglar och igelkottar till exempel. Jag är van och jag anklagar ingen, jag tycker bara att vi kan lugna ner oss lite, inte stressa fram som om vi alltid var på väg i sista minuten.

De följande bilderna är både söta och brutala, är du känslig så titta inte…jag varnar! Tittar du så tänk att den som visas är din älskade katt eller hund, eller ett av dina barn, någon du älskar…eller kanske du själv en dag.

Tänk efter, stressa ner och ta det lugnt i trafiken. Du kommer fram och det är alltid bäst att ta det lugnt, planera, ta det lite långsamt och försiktigt.

100_7359b

100_7356b

100_7362b

100_7364b

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.