I Sverige hedras tjuvjägare?

Rubriken kan synas tillspetsad men i realiteten är det faktiskt så att tjuvjägare hedras i ”byarna” och av jägarförbunden. Man gör absolut ingenting mer i syfte att stoppa tjuvjakten än ”håller käft”.

FN kom i dagarna med en resolution mot tjuvjakten, bara vackra ord på några papper eller en verklig vilja?

Vad gör Sveriges politiker och rättssystem för att stoppa den svenska tjuvjakten på rovdjur? Hur är det med den politiska viljan härvidlag, finns den överhuvudtaget. Att de svenska jägarförbunden blundar, håller käft och i princip hedrar tjuvjägare står klart för alla som följt vargdebatten. Jag har skrivet rätt mycket kring rovdjursfrågan och speciellt om vargen. Frågan om tjuvjakten behandlar jag tämligen noga här.

Jag frågar mig ständigt varför vi i Sverige är så uppenbara hycklare när det kommer till tjuvjakt på rovdjur. Jag frågar mig varför jägarförbunden tillåts ha så stor makt i jaktfrågor och varför rättsväsendet agerar så tamt. Givetvis förstår jag att jägare utan etik är en svår grupp att utreda, men nog kunde vi göra långt mer?

Vad det gäller jägarförbunden tar jag mig friheten att citera vad vätten Hälve sade när vi samtalade om frågan i går kväll:

hälve vätten cxd

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till I Sverige hedras tjuvjägare?

  1. arrami54 skriver:

    Ett tillägg: Vättarna uttalar inte våra svenska å,ä,ö om ni nu undrar. 😉

  2. kyrkis skriver:

    Härom natten när jag inte kunde sova satt jag och tittade ut genom köksfönstret. Det var mörkt, Men ur skuggorna lösgjorde sig en varelse. För stor för att vara en katt. För bastant för att vara ett lo. Kanske en hund, men de brukar inte springa lösa. Mörkret gjorde det omöjligt att se detaljer.
    Sen har jag läst att vi har varg här…

  3. arrami54 skriver:

    Det är inte ovanligt med lösa hundar, men hade du tur så var det en varg du såg. Det jag ser när jag tittar ut genom fönstret när skymningen lagt sig är bara igelkottar. 😉 Ikväll och igår hade jag en årsunge som smaskade på kattmaten, de är så otroligt söta de små taggbollarna, men jag hade gärna sett en varg här också.

  4. kyrkis skriver:

    Igelkottungar är söta. Har inte sett några här. Men vi har många olika fågelarter i vår trädgård. det är kul.
    Kollegan på besök idag. Hon trodde det var en järv. För de finns här. Jag vet inte exakt hur en järv ser ut. Men tänker mig lite mer björnlik, eller har jag fel. Hon sa också att vi har en varg här, men den är megastor…

  5. arrami54 skriver:

    Jo, igelkottar är söta, i går kväll hade jag sju hungriga individer som åt och drack i min trädgård. Fåglar har jag också en del, men de har tystnat nu. Skulle gärna se både varg och järv i det vilda, lite svårt här nere i Småland, men en dag kanske de finns även här. Jag hoppas det! 😉
    Järven ser ut som en stor grävling med längre ben, svans och brunare päls. Järven är ett mårddjur, inte en björn. Du hittar lite info här: https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rv

  6. kyrkis skriver:

    Ja, det kunde faktiskt varit en järv. Kanske troligare, Tack för sidan du länkade till!

  7. arrami54 skriver:

    Varsågod! 😉

Kommentarsfältet är stängt.