Varför är hatarna/rasisterna oftast män?

Jag börjar med en bild på ett av hatets oräkneliga offer:

Czeslawa-Kwoka2

Fotografiet är taget av Wilhelm Brasse och föreställer den fjorton år gamla katolska flickan Czesława Kwoka (15 August 1928 Wólka Złojecka– 12 March 1943 Auschwitz). Hur hon dog är inte dokumenterat och vad som var hennes brott ligger bortom en rimlig förklaring…

Än idag drabbas många av det rasistiskt betingade hatet, ofta är det missnöjda små män som vänder sitt personliga misslyckande mot andra och som gärna sparkar nedåt, på dem som är svagare. Ofta saknar dessa hatande, outvecklade, omogna, och etiskt hjälplösa små individer all form av empati.

Ett vanligt offer för dessa små hatare är Romer, ofta tiggare som förtvivlat och för att överhuvudtaget överleva söker sig hit för att kanske få en slant ur välmående svenskars hand. Oftast finner du dessa etiskt mycket små män på hatsajter som Avpixlat, men de är även vanligt förekommande i dagstidningarnas kommentarsfält. Några som ofta drabbas är även Sverige intelligenta och ”talande” kvinnor. Av någon anledning hatar de även ofta kvinnor. Troligen beror hatet på obesvarad kärlek, de fick inte kvinnan de ville ha, eller så lydde hon inte…och antagligen fick de inte det de allra helst ville ha. (Mamma kanske var stygg, också!).

Att romerna är legitima offer för den välutvecklade svenska rasismen bör vara välbekant, men jag ber er läsa EU-parlamentarikern Soraya Post välformulerade inlägg på DN-debatt:

”Vi måste göra romernas lidande till en del av vår historia”

De små hatande männen finner man även i mer välmående kretsar och även en bit upp i hierarkin. Ett exempel är de ”nya moderaternas” starke man i Ljungby. Han uttrycker sig på ett sätt som andas en falsk form av empati: ”Blir illa berörd av tiggare”. Man kan tro att han känner någon form av medlidande och vill hjälpa, men bilden blir den motsatta när man läser intervjun med honom. (Smålänningen 20 Maj 2015, sid 4. Det går tyvärr inte att länka).

Han vill förbjuda organiserat tigger utan att kunna styrka att det är organiserat av människor som utnyttjar tiggarna. Några sådana bevis finns inte heller annat än i ytterst få undantagsfall. Däremot är det vanligt att människor utnyttjas av oseriösa företagare, ofta moderaternas väljare. Ordet ”organiserat” är också medvetet valt eftersom det associativt appellerar till organiserad brottslighet. Det är som bekant inte ovanligt att den rasistiskt betingade ondskan är intelligent och spelar med psykologiskt mycket fula knep.

Moderaternas ”starke” man vill inte hjälpa, inte förstå…han vill gömma undan, förbjuda och därmed aktivt hindra att problemet berör oss och att romernas lidande blir en del av vår historia. Det tragiska är att han är en av många!

Som svensk man skäms jag djupt över hur dessa män agerar.

Visst, det finns även kvinnor som hatar, som är rasister med mera. Men jämförelsevis är de relativt få och frågan kvarstår till stor del obesvarad: Varför är hatarna/rasisterna oftast män? Är det biologiskt betingat?

(Jämför med en aggressiv schimpanshanne! Jämför INTE med vänliga bonobos (dvärgschimpanser) som Kanzi, vilken får representera oss vänliga gubbar!):

Är det hjärnans utveckling som haltar hos rasisten/hataren?Är det psykologiskt betingat? Är det flockbetingad dumhet? Det går att ställa en mängd frågor…

De stora frågan är: Går det att bota deras totala brist på empati?

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD! och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Varför är hatarna/rasisterna oftast män?

  1. Anna skriver:

    Det här är en knepig fråga. för jag själv kan vara fördomsfull mot män för att de är just ”fördomsfulla”. Och/eller hatare. Eller bara mer egoistiska. Som just att inte ge tiggarna något fast de ”blir illa berörda” . Jag tror att män ofta ”inte har något emot homosexuellla men måste de kräva uppmärksamhet hela tiden” osv osv.
    Och jag gillar inte att ha dessa fördomar eftersom jag inte lyckas övertyga mig om att det är fördomar…

  2. arrami54 skriver:

    Som man som känner och har känt många män så måste jag tyvärr ifrågasätta om det verkligen är en fördom du bär (?). Jag bedömer på empirisk grund att vi är mer egoistiska, mer fördomsfulla, räddare och omognare än kvinnor, dessutom utvecklas vi mentalt långsammare vad det gäller empati, ansvarskänsla med mera…
    Jag riskerar att få en hel del män emot mig men kan samtidigt inte förneka all min empiriska livserfarenhet (och allt jag läst mig till med mera…).

  3. starkskör skriver:

    Det är något jag ofta, ofta funderar på. Jag är uppvuxen med män runt mig som agerade på sin rädsla genom förtryck och misshandel. Jag gifte mig tyvärr med en som också började agera så när han av någon anledning började känna sig underlägsen mig (han erkände att det var så han kände vid ett ”svagt” tillfälle några år efter skilsmässan)
    Vare sig man tror på Bibeln eller inte så är berättelsen om Adam och Eva väldigt träffande. Eva frestades av ormen att ta den förbjudna frukten. Hon erbjöd Adam som frestades av henne att ta den. När Gud frågade honom varför han gjorde så, så lade han ansvaret på henne och på Gud, inte på sig själv. ”Kvinnan som du gav till att vara med mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” (1Moseboken kap.3 vers 12)
    Det finns män som absolut aldrig skulle kunna vara hatiska eller respektlösa mot något. Men de är så få jämfört med resten, har jag märkt med stor sorg i mitt hjärta…

  4. starkskör skriver:

    Jag anser inte det vara fördomar när man har kunnat konstatera en sak. Däremot är det fördomar om man drar ALLA män över samma kam. Men av någon anledning så betvivlar jag att du gör det…

  5. arrami54 skriver:

    ”starkskör” : Jo, man får inte dra alla över en kam och det gör jag nog inte heller. När jag bloggar så ”skriver jag av mig”, ibland blir det vatten, ibland vin…;-)
    När män blir svaga och inte kan eller orkar leva upp till idealen kommer nog en rädsla krypande som ofta får till effekt att de hävdar sig genom att trycka ner andra. Vanligt i relationer då mansbilden av den starke försörjaren och beskyddaren vacklar…
    Den bibliska symbolbilden av att mannen lägger skulden på kvinnan tyder på att ingenting är nytt under solen och att evolutionen går oändligt långsamt hos homo sapiens.
    Jag tror att de goda männen är flertalet men min empiriska livserfarenhet med mera säger mig och det tydligt, att män ofta är det svagare könet…och det är därför de har så lätt att hata dem de egentligen älskar mest, kvinnor.

Kommentarsfältet är stängt.