”Levande igelkottar används som fotbollar”

 

Min rubrik ovan är hämtad från DN. Att det finns så låga människor förvånar mig inte och skulle jag se några spela fotboll med en igelkott så skulle jag hindra dem via våld, grovt våld om så behövs.

”– Det är ungdomar som spelar fotboll med dem och jag vet inte allt. Jag förstår inte hur folk blir uppfostrade, har man inte empati för djur har man det inte för människor heller”, säger Monica Jonasson till SVT. Det finns en kraftfull sanning i orden: ”har man inte empati för djur har man det inte för människor heller”. Studerar man de svenska jägarförbundens medlemmar så tror jag att mer än hälften tillhör den outvecklade och empatilösa kategorin.

Jag mötte en ”jägare” som gillar jakt med pil och båge den sista gången jag bevistade ett möte med den lokala vänsterparti-avdelningen. När han hävdade att vargen skall jagas och inte hör hemma här dog den sista gnistan av lokalpolitiskt engagemang. ” – En karriärsugen liten dåre till!”…tänkte jag och gav upp hoppet om lokalavdelningen. Han hade också mycket riktigt lämnat socialdemokratin för att de inte gav honom de betalda uppdrag han ville ha. Han skulle säkert le hånfullt över att jag stödutfodrar igelkottar, tillser att de har friskt vatten och till och med ämnar bygga några igelkottsbon.

Ritning och byggråd finner du här: http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/site_me…

Nåväl, att arbeta politiskt i Ljungby är ändå meningslöst, det är en seg liten nepotistisk håla som inte har utvecklats nämnvärt de senaste årtiondena och här härskar det traditionella, djupt konservativa tänkandet fullt ut. Byn är mycket formad efter frikyrkotänkande och jag skulle inte bli förvånad om SD når över tjugo procent i nästa lokalval. Här är allt: ”Blattarnas fel!”, även det dåliga sommarvädret!

Vad det gäller jakt med pilbåge gillade jag detta ställningstagande och jaktformen skall endast accepteras hos de urbefolkningar som kan hantera vapnet eftersom de får daglig träning från barnsben. Småfeta svenska ”jägare” skall inte tillåtas jaga med detta vapen!

”– Att skjuta med pilbåge är mycket osäkrare än med kulvapen. Det finns rätt mycket forskning som pekar på att skadeskjutningsrisken är större. Och tiden mellan en träff och djurets död är oftast längre, säger Johan Beck-Friis, informationschef på Sveriges Veterinärförbund.”

…och vad det gäller de ungdomar/pojkar som spelar fotboll med levande igelkottar så kom jag att tänka på vad min farfar alltid sade med ett leende innan han öppnade burken med karameller…

Hunnavalpar och heraluar skall ha stryk vareviga dag, ty har de inte gjort något hyss så har de tänkt sig te de!”

 

100_7336b

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Levande igelkottar används som fotbollar”

  1. Anonym skriver:

    Vad det gäller troféjakt så har du här en jagande barnslighet som talar om andras barnslighet.
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/jan-guillou-om-pilbagsjakt-en-manlig-barnslighet/

Kommentarsfältet är stängt.