…om den livskraftiga rasismen mot Romer.

”– Jag känner mig så maktlös och upprörd, jag har ingen lust att arbeta med det här frågorna för inget förbättras, säger Rosita Grönfors,..”

Jag förstår henne, rasismen och fördomarna lever ett rikt liv i Sverige. Romerna är med all säkerhet den folkgrupp som mest drabbas av vår kulturburna och djupa rasism. Men likt alkoholisten förnekar sitt problem, så förnekas denna rasism ständigt…och ingenting förbättras. Hur många gånger har man inte hört: ”Alltså.. jag är inte rasist men zigenare har sitt dåliga rykte av en anledning”. Orden kommer med variation men handlar oftast om att romer stjäl. Det tycks finnas en ”grundlag” som säger att om en rom stjäl = alla romer stjäl!

Hävdar jag att alla svenskar stjäl enligt samma infantila princip så skulle jag bemötas med hånfullhet och diagnoser.

Det har ingen betydelse vilka grupper i det svenska samhället man studerar, alla bär samma fördomar visavi romerna. En lärarkollega yttrade vid ett tillfälle liknande ord om tjuvaktiga romer, han använde ordet zigenare och spydde ut sitt förakt öppet mot denna folkgrupp på skolan. Han var inte ensam och eftersom både hans son och hustru jobbade som lärare på samma skola så bemötte skolledningen hans fördomsfulla rasism med tystnad.

Vid ett tillfälle när han yttrat sina ”visdomsord” om romer på lärarrummet frågade jag honom:

– Min hustru är rom, kan du styrka att hon stjäl? …och vad har du emot henne?”

Efter en stunds pinsam tystnad utbrast han: ” – Är hon, det visste jag inte, då ber jag om ursäkt.”

Jag svarade att jag inte brydde mig men hoppades att han inte uttryckte liknande dumma rasistiska fördomar inför eleverna och frågade om han ens läst skollagen och läroplanen.

Han lämnade lärarrummet rodnande och utan att svara. Vår relation stannade på nivån professionellt artig efter den dagen.

Denna ”lärare” är inte unik, det kryllar av lärare i Sverige med liknande fördomar och de har inte mycket till övers för läroplanens ord om att yrket kräver att man motarbetar rasism och fördomar. Många har ingen eller låg kunskap om vad läroplan och skollag kräver på det området och många skiter i vilket.

Under de ca 25 år jag arbetade som lärare sjönk min respekt för yrkesgruppen. Det finns en anledning till den svenska skolans misslyckande och den främsta orsaken är att helt fel folk bemannar våra lärarrum och yrkesrollen.

Jag har hört rektorer avkräva kollegiet att meddelarfriheten inte gäller och hela kollegiet svalde budskapet under tystnad och höll snällt käft utåt. Trots att de visste att åtgärden inte skulle gynna eleverna.

Lärarna i Sverige är överlag en hierarkiskt tyst grupp, som fegt och under rädsla håller käft, ty det gynnar inte karriären att stå upp för demokratins principer enligt bland annat skollag och läroplan.

” – Man blir inte förstelärare om man inte är tyst och snäll!”

Den svenska lärarkåren har generellt bara en yrkesetisk princip: Tystnad bygger demokratin bäst!

Den svenska skolans problematik handlar inte endast om kommunalisering, att den blivit olikvärdig, segregerad och att den pedagogiska ledningen uteblivit, det handlar också i stort om en tyst, feg och fördomsfull lärarkår.

Oavsett hur och vem som sprider de rasistiska fördomarna, så är de också medskyldiga varje gång ett hatbrott sker…till exempel när ett barn dränks i bensin och bränns för att det var född Rom!

natalka

vacce-sepia1b mellan b

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.