Sinnessjuk religiös fundamentalism.

 

Jag blir inte speciellt förvånad när jag läser att man misstänker att IS (Islamska staten) byggt ett träningsläger i en avlägsen by i Bosnien. Hatet som lever kvar efter kriget och som uppmuntras av vissa krafter, leder till att en hel del helt vilsna själar fångas upp av den sinnesförvirrade fundamentalismen. Islamismen är ett bra bevis för att religion verkligen är ett ”opium för folket”.

Nu skall vi aldrig glömma att islamisterna är en mycket liten del av islam och har få anhängare sett till det totala antalet muslimer.

Jag vet via mitt personliga kontaktnät att motsvarande utveckling finns både i Albanien och i t.ex. Kosovo. Den extrema formen av islam är på tillväxt i Balkan generellt, allt som en konsekvens av hatet kriget födde och som vi kommer att få leva med länge än…

men glöm inte att många muslimer tar sitt ansvar och bekämpar fundamentalismen.

Gud är en primitiv saga hursomhelst och religionerna ger bara en falsk tröst i varat outhärdliga lätthet…och det är mest tragiskt att de religiösa sagorna är så livskraftiga. Det är lika tragiskt att världen inte agerar kraftfullare med att bekämpa IS.

Bilden nedan av Lindström beskriver IS väl:

gud talar

 

Jag kan knappt skriva ett inlägg denna sommar utan att berätta lite om min ständiga kvälls-date, hon kommer troget! Jag ler lite roat över mig själv, min ansvarskänsla för denna lilla taggiga moder innehåller även en del oro, jag bor invid en relativt hårt trafikerad väg…ni inser vad jag oroar mig för.

Hon låter mig klappa henne på pannan och kinderna nu och kommer fram när jag ”ropar”, förutsatt att hon känner doften av den goda maten. Jag skulle bli oerhört förtjust om även hennes små kommer fram en dag…och jag köper gärna de kilon foder som ger henne och ungarna fettreserver nog för att klara vinterdvalan.

100_7231100_7234100_7237

Det känns som om sommaren mognat, de flesta växterna i min trädgård har övergått till att förbereda för nästa år, fröerna mognar och sprids och frukterna är snart mogna. Sommaren har även blivit lite tystare, de reproduktionsdrivna och livskåta fågelserenaderna har i princip helt tystnat, liksom ungfåglarnas tiggande tjatter. Jag saknar sångerna men njuter ändå av den mogna sommarens stilla skönhet.

100_7087

Det finns egentligen ingenting som går upp mot en svensk sommar, även om t.ex Karibiens ständiga sommar har sin tjusning så går ingenting upp mot våra årstidsväxlingar och jag tror inte att någon som lever nära naturen egentligen behöver någon Gud… det är nog bara de som lever på att sälja idén om Gud som behöver Gud? Världen i stort skulle vara en tryggare och vackrare plats den sagan förutan.

God is less !

(Hur skriver man det på arabiska, någon som vet?)

 

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Religionskritik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sinnessjuk religiös fundamentalism.

  1. kyrkis skriver:

    Bra att du har lite nyanser omkring tron.
    Igelkottar är gulliga. Men de har ofta löss. Kan bli lite otrevligt om man tar in dom i huset.

    Om svensk sommar. Vi hade en vinter en flicka från Indien som praktikant i vår församling. Hon frös sig igenom tiden. Det hjälpte inte hur vi än gav henne lager på lager av kläder. Hon skakade av köld. Och kunde inte förstå hur nån kunde leva i detta gudsförgätna land.
    Nåt år senare kom hon tillbaka för att visa upp sin danske fästman. Då var det sommar. Hennes spontana replik: ”Nu förstår jag varför ni vill bo här!”

  2. arrami54 skriver:

    ”Kyrkis”: Klart jag har en nyanserad syn på religion/tro, har till och med respekt och ibland stor respekt för religiösa individer (som dig!), men det betyder inte att jag delar tron. Fundamentalister har jag noll respekt för!

    Jag har vårdat trafikskadade igelkottar ( byggde t.o.m. ett ide) och har hanterat många, haft dem inne, men aldrig blivit mer än provbiten av deras löss och loppor. Igelkottens parasiter gillar inte och är inte anpassade till vårt blod.

    Jo, jag tror alla ”smälter” inför Sveriges sommar. Men samtidigt förstår jag denna indiska flicka mycket väl, om vintern fodrar jag mig med ull och underkläder av samma snitt som man bär i Gällivare. 😉

Kommentarsfältet är stängt.