Lättjan är intressant…

 

…och vanligt förekommande överallt. Bilden nedan, foto Phoo Chan, är ett kanske lite ovanligare exempel på lathet. Att den amerikanska kråkan försöker och lyckas lifta med örnen är nog lite ovanligt.

04croweagle.ngsversion.c43cbe9086fcb315c5862591977426c1.adapt.768.1

Ni hittar artikeln om denna fripassagerare här.

 

En vanligare form av lättja finner vi inom politikens retoriska värld, moderaternas Christofer Fjellner kommer med en analys man förväntat sig av en politiskt högerindoktrinerad högstadieelev som egentligen ingenting förstått. Enligt Fjellner är långivarna (trojkan) bara snälla och ställer inga motkrav för att ”hjälpa” Grekland. De kräver inte att de svältande skall banta, de kräver ingenting enligt herr Fjellner och allt är den nya vänsterregeringens fel. Att Greklands nuvarande dillemma och ekonomiska kaos grundlades av en korrupt blå ”elit” är glömt, nu är allt vänsterregeringen Syrizas fel.

Goldman Sachs hjälper den dåvarande grekiska ledningen att koka böckerna. Skulder och svagheter i den grekiska ekonomin göms bland annat med derivat. Plötsligt ser Grekland mycket bättre ut och kan gå med i euron. Alla spelar med i charaden inklusive Tyskland som vet att grekiskt medlemskap i euron kommer att försvaga valutan vilket är just vad Tyskland vill. En svagare valuta blir en hjälp för den tyska exporten. Det fungerar, med introduktionen av euron sticker den tyska exporten iväg och det är den ”svaga” euron som gör det möjligt.…skriver Stefan Koch i en långt mer nyanserad och korrekt analys.

Grekland får inte gå i konkurs, på samma sätt som de stora bankerna inte heller får gå i konkurs. Inget någorlunda stort får gå i konkurs för då går allting sönder”

Herr Fjellner vill att det sjuka ekonomiska spelet som bara gynnar banker och en liten global ägarelit skall fortsätta. EMU och euron är givetvis helig i giriga ”psykopaters” värld, de skiter fullständigt i den fattigare delen av befolkningen (De skall betala vår lek!) och klimatfrågan med mera.

Att herr Fjellner vill tillhöra den politiska ”eliten” och vill simma vidare i ”den blå dimman” förstår jag och av honom kan man ingenting förvänta sig, men det är skrämmande att han tillåts sprida sitt puerila ”flum” i en stor svensk tidning.

Världen befinner sig i en enorm kris, klimatförändringarna lär eskalera, vilket ni kan läsa lite om här och här (om nu intresse finns?). Tidningen som släppte fram pojken Fjellner tycks tycka att lite extra värme via klimatförändringen är gott!

Det finns nog ingenting värre och farligare än lata högerpolitiker som vägrar tänka och ta till sig fakta!

Jag får nog erkänna att jag har långt högre respekt för det ”taggiga lilla troll” jag träffar varje kväll, än jag har för herr Fjellner.

Det taggiga lilla trollet är en hona och hon har avslöjat att hon har en eller flera ungar som hon diar, så lättja lider hon inte av i nuet! Ni ser spenarna på bilden nedan?

100_7177

Jag avslutar detta inlägg med ytterligare några bilder på igelkotten. Träffar ni själva på igelkottar så berätta gärna här vad ni sett och upplevt, vi behöver mer kunskap om detta djur. …och mer kunskap är något som gynnar oss alla! ( Lyssna till det herr Fjellner!)

100_7155100_7164100_7201100_7207 Njut av sommaren!

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Lättjan är intressant…

  1. starkskör skriver:

    Jag är väldigt förtjust i igelkottar. Sist jag stiftade en närmare bekantskap med en var förra sommaren. Jag var hos lillebror och såg den bland buskarna, så jag ställde fram en skål med färskt vatten till den. Han kom fram innan jag hade ställt ner skålen och kastade sig fram och bet mig i tummen! Sen började han nafsa efter mina tår (hade sandaler på fötterna) och jagade mig över hela gräsmattan för att komma åt fötterna på mig.
    Vilken rolig gynnare, trots sin aversion mot mig 😀

  2. arrami54 skriver:

    …ja, det var en ovanligt ilsken en! 😉 Jag har haft tre olika igelkottar här i trädgården denna sommar, en lätt ilsken hanne som ogillade hunden och den har jag inte sett igen. Dessutom har ”min” kotte jagat bort en annan och antagligen yngre hona från området. Jag hörde en massa ”fräsande” och sedan knatade en mindre igelkott över vägen och försvann in i grannens buskage. Min kotte stod nöjd kvar och satte sedan i sig den mat jag ställt ut…jag tror hon uppfattar mig som sin matfabror och fan ta den igelkott som beträder hennes revir! 😉
    Jag är också väldigt förtjust i de små taggiga vilddjuren.

  3. starkskör skriver:

    Haha, jag gillar när de har humör! 😀

  4. arrami54 skriver:

    Exakt, jag också. De fria och vilda kan själva och bestämmer själva över vad de vill och inte vill. …och det är så det skall vara! 😉

  5. kyrkis skriver:

    Dottern berättade igår om duvorna som åker med pendeln/tunnelbanan. De stiger på vid en station och stiger av vid nästa och åker andra hållet också! Hur världsvana som helst!

  6. arrami54 skriver:

    Tror jag läst en artikel om detta, lär vara vanligt i storstäder. De är världsvana och lite lata, bättre att ”ta tåget” än att anstränga sig (?). 😉 Idag såg jag en skata som promenerade in på en pizzeria, den fick vända en meter in…besöket var inte helt populärt!

  7. kyrkis skriver:

    En gång kom en skata inpromerande genom balkongen in i sovrumet och ut korridoren. Jag satt i arbetsrumet. När jag hojtade till vände den lojt på sig och trippade ut samma väg den kommit.

  8. arrami54 skriver:

    Förvånar mig inte, kråkfåglarna är både intelligenta och nyfikna. Jag har själv fött upp i princip alla former av dem, utom Korp och vet mycket väl hur de fungerar. Krax en skata jag födde upp, några kråkor hade hackat sönder hans huvud så han blev flint, men frisk för övrigt…han blev sur varje kväll när han åkte ut till buren, helst ville han alltid vara med och ville säkert sova i vår säng. 😉
    Jag skrev lite om honom här: https://varghjarta.wordpress.com/2011/10/28/full-som-en-alika/

Kommentarsfältet är stängt.