”- Är kvällsfikat klart, gubbe?”

Jag hade precis kommit ut genom ytterdörren med en kopp kaffe i näven och en nystoppad pipa i munnen. Tänkte sätta mig och njuta av sommarkvällen en stund. Men det fick vänta.

Hon kom traskande med pigga steg och tittade mot mitt håll. Hon ser dåligt men känner igen både gnisslet från ytterdörren och min röst. Jag antar att min doft är välbekant också? Nåväl, hon pinnade på med sina korta ben mot mig och det var bara att vända in i stugan igen. En näve kattmat och friskt vatten i skålen är vad hon kräver, det är bara att lyda!

Sixten undrar lite vad det är för en taggig ”råtta” husse pysslar om och sitter och snackar med. Han tycker jag är en förrädare som inte ständigt ger honom den uppmärksamhet han kräver. ” – Vadå igelkottar, när det finns dylika skönheter som vi!”

100_7132

Hon är inte rädd för mig, Kotte. Det finns ingen anledning att ”tämja” henne, man skall aldrig försöka tämja vilda djur. Att de blir medvetna om att man serverar bra foder och friskt vatten räcker långt. Det borde finnas friskt vatten i alla landets trädgårdar, både till flygande och vandrande ”vildar.”

100_7142b100_7149100_7154b100_7155

Jag är lite förälskad i ”kotte”, en skön känsla av djup harmoni kryper över mig varje kväll när jag sitter bredvid detta lilla ego som äter sig mätt. Ibland äter hon liggande, så lite lat är hon också. Hon har inte våra problem och känner ingen politiskt motiverad vrede över världens orättvisor.

Som gammal EU-motståndare känner jag bara vrede över utvecklingen ikväll, återigen gynnas finansinstituten och bankerna på folkets bekostnad. När de ”leker” fram vinst delar bankerna ut stora summor till ägarna och bonusar till sig själva, när spekulationsleken gått dåligt, vilket händer ofta, då får vanligt folk betala dyrt via skattemedel. Nä, fy fan för dessa girigbukar! Banker och finansinstitut skall vara statliga, seriöst ickespekulativa och alltid tvingas arbeta under demokratisk kontroll och stor transparens.

Varför accepterar folk att förslavas under bankernas giriga spekulation och vinstintresse? (För att vi är lite ”smådumma” i huvudet och giriga själva?)

…men det var en skön sommarkväll!

100_6996vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.