Hedgehog reunion.

Sommaren bjöd på en helt ljuvlig kväll, lite av livets vatten (uisce beatha ) gjorde väl sitt till, men kvällens höjdare var att en polare från förra året dök upp. Hon stod utanför dörren när jag och hunden kom hem efter en promenad. Hon såg lite undrande ut och hittade varken mat eller vatten. Jag hämtade lite gott foder och när hon var mätt vispade jag lite i vattenskålen, för att hon skulle hitta den. Törstig var hon, hennes små tassar han inte riktigt med utan hon snubblade av iver innan hon nådde fram till vattnet.

När hon väl var nöjd tittade hon lite frågande på mig, jag fick känslan av att hon frågade: ”- The same procedure as last year, Mr Wolfheart?”

100_6877100_6881

– Visst blir det så Kotte!, svarade jag leende. Givetvis bjuder jag på mat och dryck resten av sommaren. Det är en lite speciell känsla när ett vilt djur söker upp en och undrar om minnet är korrekt. ” – Det var väl denna tvåbening som brukade bjuda på godis?” Känslan blir inte mindre när en igelkott springer fram till dig när hon hör skvalpet från vatten i skålen du sitter bredvid. Totalt orädd satt hon ca trettio centimeter från mig och drack.

100_6291

Hon bryr sig inte så mycket om min närvaro när hon äter heller och hon har förstått principen om att ”katter styr och hundar lyder”. Med andra ord, jag lyder henne!

100_6886

Jag trodde hon dök upp igår kväll. När jag gick ut för att ta ett sista bloss och något gott att dricka, så satt grannens stora svarta hankatt och stirrade in i grönskan. Jag varken såg eller hörde något först. Men efter en stund hörde jag att någon knaprade på något och sedan såg jag en brungrå taggig rygg komma vandrande mot mig. Det här var dock en främling och storleken tydde på att det var en hanne. Tjurig var han därtill, för när han fick syn på mig fräste han ilsket och försvann in i grönskan igen.

100_6852

Avslutningsvis och för att tillfredsställa alla prudentliga själar. Jag rekommenderar INTE att man dricker Whiskey varje kväll och jag vill att ni observerar att detta (goda) lösningsmedel skall inmundigas med ansvar. Man bör följa socialstyrelsens råd, inte dricka mycket och vänta tills cortex är färdigutvecklad, när man är 30+ alltså och man bör minimera mängden så att man inte totalt bedövar sin hjärna….det kan som bekant gå illa då! Vatten bör man däremot dricka mycket av i denna sommarvärme och det är aldrig fel att tillse att även våra vilda vänner får sitt behov av bra dricksvatten tillgodosett!

Så det så!

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hedgehog reunion.

  1. anita skriver:

    Vill ha i min trädgård!

    Men jag läste någonstans att man har antingen grävling eller igelkottar – sällan både och, eftersom de konkurrerar om samma föda. Och tyvärr så traskar ett par grävlingar in i syrenhäcken framåt skymningen, kanske är de bosatta där. Man väljer inte alltid sina medresenärer på livets resa.

  2. arrami54 skriver:

    Det är nog snarare så att livet väljer våra ”medresenärer”? 😉 Jag förstår dig, men hade gärna sett även grävling i min trädgård. Nu bor jag mitt i staden så jag får nöja mig med våra vanliga fåglar, igelkottar och fältharar. Inte illa det! 😉

  3. Anonym skriver:

    Jag bor också mitt i en stad! Visserligen en liten stad, men ändå. Rådjuren traskar omkring, mycket hemmastadda i stadsmiljön, vildsvinen bökar i trädgårdar, en fälthare födde förra året sina små i syrenbersån. Sambon har till och med skymtat ett lodjur på en central gata.

    Jag har inget emot grävlingarna, är bara lite rädd att det ska bli konfrontation mellan dem och hundarna. Vet inte riktigt hur det skulle sluta.

  4. arrami54 skriver:

    Förhoppningsvis undviker grävlingarna dina hundar. Jag har tränat min att inte reagera på vilda djur, det tog lite tid! 😉
    Låter som om ni bor väldigt bra till, inte i centrum som jag.

Kommentarsfältet är stängt.