” – Sana raliga djavla rovhal!”

Det www-anpassade citatet i rubriken var vad min vän vätten Hälve uttryckte när han läst Niklas Orrenius ord i DN och följde min lilla vandring på nätet därefter. Det är ett litet speciellt folk dem på högerkanten som talar om ”tvångsarbete”, älskar ”hästskitsteoremet” och kör en privat variant av svart tvångsarbete. Det är verkligen ett speciellt folk, de som ser sig som lite finare och med rätt att se sina medmänniskor som ”verktyg” via puerila filosofiska genombrott på varianten: Var och en för sig själv!  Hälve ställde en klok fråga:

hälve bnd

” –  Va har di i ett samhalle att gora? Sana raliga djavla rovhal!”

(Jo, jag kan stava och citatet är bara www-anpassat (säkrast att reprisera denna information) och ordet ralig skall vara rälig, vilket är bäst att förtydliga då det nog mest förekommer här nere i sydvästra Sverige. Det betyder äcklig/vidrig.)

”Patrik Engellau berättar att han ”i några månader” brottats med frågan hur han ska se på tiggare – men att han plötsligt fick ett 
”filosofiskt genombrott”. ­Genombrottet kom när Patrik Engellau tänkte: jag förtjänar att ha det bra.

”Jag tycker faktiskt att jag gör det. Visst, livet har gett mig en massa tur och mycket hjälp från andra, men jag har jobbat hårt också. Med den utgångspunkten gick det plötsligt att tänka”, skriver han.

Jag ser att du undrar, Cragger: vad tänker då Patrik Engellau nu, efter sitt filosofiska genombrott? Jo, att tiggande människor kan liknas vid ”fripassagerare”. Att det är osolidariskt av dem att tigga. 
Att de ”föredrar att leva på sin ­nästas ansträngningar”. Han skriver uppskattande om en svensk lag från 1885 som avskaffades 1965: Lösdriverilagen, där den som tiggde kunde dömas till tvångs­arbete.”

Kanske bör jag även förklara hästskitsteoremet: Genom att ge en häst mycket havre kan sparvarna picka många korn ut hästens avföring. Det är därför bra för de små sparvarna att ge hästen mycket att äta. Teoremet avfärdas nu kraftfullt av IMF i en ny rapport. Hur pengar – eller havre, om man så vill – fördelas spelar roll för tillväxten. Om inkomstandelen för de ­rikaste 20 procenten ökar så minskar faktiskt BNP-tillväxten. Om man däremot ökar ­inkomstandelen för de fattigaste 20 procenten så ökar BNP, skriver IMF och höjer ett varningens finger för den skenande ojämlikheten.

Det finns kloka människor, men de ogina och egoistiska har lite väl stor makt för att vi skall lösa våra problem, det är till exempel bara en dåre som verkligen tror att de ”blå” ens är intresserade av att stoppa den klimatförändring tillväxtivrarna orsakar. Det är så typiskt att nu när miljöpartiet satt sig i knät på den högerdominerade socialdemokratiska betongrumpan så flyger B52 planen över Sverige.

Jag tänker och inte osökt på den avslutande scenen i Roy Andressons film ”Du levande”

Hälve har helt rätt i sitt omdöme: ” – Sana raliga djavla rovhal!”

I Sverige får du aldrig glömma att klä dig så att du ”luktar pengar”, svennen har gott luktsinne och behandlar dig därefter:

Såna räliga djävla rövhål!

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.