Sveriges dag.

Sverige har firats idag, men vår nationaldag skapade inga större festligheter och här hemma i Ljungby var firandet högst modest. Personligen hängde jag ut Smålands inofficiella flagga…

100_6694

Som stolt smålänning med urgamla rötter i landskapet bryr jag mig ytterst lite om både den svenska konungen och den danska m.fl.  Som smålänning är jag en fri man och jag talar/skriver fritt. Jag gillar inte idén om att ”en svensk tiger”, nationalistiskt tonad rasism, jantelagen, hierarkiskt ”revirpinkande” m.m. och jag känner ingen tacksamhet mot någon ”där uppe!”. Svensken bär med sig en illusion om det solidariska, medmänskliga, intelligenta Sverige som lever efter de goda principerna, man kan bara….hahahaha…skratta och vända ”finsnacket” ryggen. En gång i tiden flydde ca 1,3 -1,5 miljoner svenskar till USA och det finns skäl att fråga sig: ” – Vad fan var det som blev kvar?”

”Jämlikar kräver inte tacksamhet av varandra”.

Demokrati är inte bara ”folkstyre”, det är en värdegrundsprincip om jämlikhet och frihet. …och de som skapar hat och använder våld är inte någons jämlikar.

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.