Harmoni / disharmoni.

Det finns en djup harmonisk lycka jag är missbrukare av, nämligen en levande trädgård. Visst det finns andra, lite mer genvägsbetonade linjer mot lyckan, vill du uppleva omedelbar lycka för stunden, ta dig en sup! Vill du vara lycklig ett år? Gift dig!

Nja, orden är lite tillspetsade men nog finns det en poäng i dem! Lycka är en personlig och individuell känsla, men för mig är en levande och artrik trädgård en brinnande passion. Men tyvärr drabbas även harmonin av disharmoni och det är med sorg jag ser hur få fågelarter jag numer har i min trädgård. I år har den långa våta och kalla våren hindrat fåglarna, men även den dramatiska förändringen av vårt lantbruk och en alltmer artfattig skog har spelat in. Dessutom och kanske det största hotet, är att fåglarna inte hinner ställa om i takt med klimatförändringen. I Holland har på vissa områden artbeståndet minskat dramatiskt, i vissa fall med en minskning på upp mot 90%, detta gäller till exempel flugsnappare.

Även humlor och bin har minskat dramatiskt, det är inte ofta jag ser något honungsbi och även de solitära bina har försvunnit. Jag inledde dagen med att bygga ett bi-hotell, det lär bli fler och jag måste aktivt öka blomsterprakten. Ett område i trädgården skall sås med honungsört!

Jag föreslog Ljungby kommun, via ett så kallat medborgarförslag, att de skulle anlägga blomsterängar i de parkområden som inte utnyttjas så mycket. Men kostnaden om 30 000/år var för dyrt och tänk om någon drabbas av en fästing! Samtidigt lägger kommunen lite mer än 98 miljoner på en gummifabrik (en ny ishockeyarena!). De hävdar att pucktemplet genererar tillväxt och skapar mängder med nya jobb på sikt! (Vill ni studera en orättvis och medioker kommunal standard, besök Ljungby kommunhus!).

Det ÄR synd om människan!   …och vår planet lider enormt under hoten från den pälslösa primaten!

Nåväl, jag bryr mig inte längre om hemkommunens vanvett och har till och med sagt upp lokaltidningen Smålänningen med omedelbar verkan, det var värt att betala tre månaders kvarvarande prenumerationsavtal för att slippa den mediokra ”skiten” i brevlådan. En tam småborgerlig reklamblaska som bara sällsynt innehåller intressant läsning kan man lätt vara utan.

Jag är lyckligast om jag slutar bry mig och håller fingrarna om pensel/penna och gräver ner dem i myllan då och då.

Ta ett besök i min trädgård via några bilder, det första ni möter är ”väktaren”:

100_6725Så många andra fåglar möter ni tyvärr inte längre, de enda som häckar i år är två par blåmesar. Jag saknar flugsnapparna, sångarna, gärdsmygen med flera och har bara mött en enda gråsparv än så länge.

Även hagtornsträdet tycks ha drabbats av en disharmoni och blommar magert…

100_6727Nåja, lyfter jag blicken från min ”dysterkvist” så lyser det rejält med röda små blommor och jag väntar på ett hav av rosor. Det blir tre nya rosor i år, en vit New Dawn, hon får en egen klätterställning tillverkad av två gamla åror och lite hopsamlade gamla ”verktyg”. Med lite fantasi blir även skrot nyttiga ting!

100_6703Hon är inte så stor än, lilla fröken Dawn, men om några år klättrar hon fem till sju meter upp. Hon skall få sällskap av en Aicha och en Frühlingsduft. Jag har tidigare elva andra sorter och favoriten är en fyra och en halv meter hög ”Jönköpingsros”, den ser ut som ett träd! (Jag skall fotografera den när den blommar!)

100_6705Jag har ingen aning om hur många andra arter jag planterat, men de är nog över hundra. Den ”döda” grästuvan på bilden ovan är inte död, det är ett bronsstarr. Det blir ca 30 nya ”vänner” i trädgården i sommar, plus några ickeperenna växter.

När denna gamla gubbe är trött, det är han ofta (inte konstigt då han antagligen föddes 1643!) så sätter han sig i djupskuggan under boken (trädet fungerar också som ”paraply” när det regnar). Så ser ni en äldre tok under en bok när ni passerar Ljungby, så är det undertecknad ni sett och tro mig, jag är av en mycket underlig art! 😉

100_6731Mylla ner er och ha en riktigt skön sommar!

hälve

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.