Flickan och kråkan.

mellan Ni känner nog alla till sången, den har delvis inspirerat mig till teckningen, men främst har jag blivit road av en äldre kråka som ofta besöker mig. De var ett par förra året, men nu är en ensam kråka kvar och jag matar hen ofta…den blir tamare för varje dag.

100_6678sepia(Tittar du noga så kan du kanske se den springande flickan spegla sig i kråkans öga?).

Sången ”flickan och kråkan” handlar om hopp. Jo, var och en tolkar nog texten efter sin personlighet, men för mig handlar den om det hopp och alla de drömmar/illusioner jag förlorat. Vi springer alla med vår skadskjutna kråka i famnen.

Debatten om och kring det ”organiserade tiggeriet” går vidare i min hemstad och de rasistiska ryktena sprids alltmer över nationen. Människan lär sig tydligen aldrig av historien?

Stoppa tiggarplågan”, ”stoppa det organiserade tiggeriet”, ”yrkestiggarna är en plåga”, ”tiggare ägde 50.000 mark”.

I september 1933 hade varje tysk tidning braskande rubriker om att tiggeriet ”måste stoppas” och tidningarna konkurrerade med varandra om att avslöja bisarra detaljer om det ”organiserade tiggeriet” i Tyskland. I Hamburg krävde Hamburger Nachrichte och Das Hamburger Fremdenblat den 15 september ett stopp för tiggarplågan i staden och i det Tyska Riket. Konkurrentbladet Das Hamburger Fremdenblat förklarade att tiggeriet var ett ”organiserat, inkomstbringande yrke”. Som bevis för detta nämndes att en tiggare setts tigga i en stad och i en annan stad hade han haft en skinande ren, ny hästkärra som han kört. Sådant är ”yrkestiggeriet” skrev man.

Ni känner igen de infantila ryktena från dagens Ljungby och Sverige?

Jag har själv sett hur de kör nya bilar och har fina iPhones!”

Har själv sett hur personer med kostymer, bil för dryga miljonen osv hämtar pengar av tiggarna. Dock inte i Ljungby skall tilläggas. Att tiggarna sitter med splitt nya iPhones etc är något besynnerligt må jag säga”

Stannar vi upp lite vid skrönan om den ”kriminelle” som hämtar upp tiggaren i en lyxbil, så vet jag ett flertal pastorer och andra vänliga själar som ibland hämtar upp tiggarna för att de skall få ta en dusch, lite ”nya” kläder och få ett gott rejält mål mat. Är det dylika ”kriminella” som skådats av ryktesspridarna?

Ryktena är falska och billiga ursäkter, ett psykologiskt skyddsvärn för att slippa känna att dessa människor behöver hjälp. De underlättar för oss att vända huvudet bort ifrån problemet med fattigdom. Vi skall därtill inte glömma att Sverige har en gammal rasistisk kultur och tradition visavi Romer.

I dagens Sverige sprider SD med flera okunniga och obildade hatare exakt samma rykten som i Tyskland av 1933.

Det tragiska är att normalt sansade politiker hakar på. Som det moderata kommunalrådet i Ljungby. ”Gunnarsson i sin tur påpekar att det finns statistik på att tiggare blir utnyttjade av kriminella personer.I en rapport från länsstyrelsen i Stockholm 2013, visar det sig att cirka 450 personer kan ha blivit utnyttjade av människor som organiserar tiggeri på ett kriminellt sätt. Detta är en nationell fråga.”

Jag citerar ur lokaltidningen Smålänningen ovan, och har bara förstärkt ordet ”kan”. I rapporten från Stockholms länsstyrelse så berör man flera kategorier i samhället som på grund av sin svaga ställning kan vara utnyttjade. Det är ju så att den moderata partipiskans taktik är att utnyttja detta kan för att spela på populismens falska toner och locka till sig SD:s lite naivare och tanklösa rasistiska väljare. Eller hur? Det kan vara så att herr Gunnarsson blir utnyttjad i detta fula politiska maktspel och ordet ”kan” har absolut ingen bärighet varesig sakligt eller juridiskt.

Orden om det ”organiserade” tiggeriet spelar i och kring mycket fula och kända traditioner av rasism och hat mot folkgrupper. Som jag skrev till herr Gunnarsson sist i min lätt föraktfulla kommentar så är det ett eko, en blåkopia av de rykten som spreds i Tyskland innan den vidriga ”lösningen” släpptes lös. Det är tragiskt att se att de så kallade journalisterna på lokaltidningen Smålänningen saknar flerstegstänkandets följdfrågor, eller så vågar de inte ställa dem…?

Ordet kan bär nämligen inga bevis, däremot finns det gott om både bevis och indicier på att många EU-migranter och andra fattiga utsatta grupper utnyttjas av svenska företagare/entreprenörer. DN med flera har lagt fram relativt tydliga bevis på att det är vanligt med svältlöner, sexuellt utnyttjande med mera från dessa entreprenörer visavi de svaga. Läs DN:s artikelserie ”De osynliga”!

Var finns ropen om bättre skydd, starkare lagar från de Nya Moderaterna då?

Jag respekterar orden om alla människors lika värde och jag vill tro att ni menar allvar herr Gunnarsson, men jag vågar inte. Det är nämligen så att om man verkligen tror på alla människors lika värde så ger man alla samma villkor, samma lagskydd, samma kraft i ropen om rättvisa, samma grundförutsättningar… Men moderaterna står tysta inför entreprenörernas utnyttjande, varför?

Det jag ser är ett populistiskt, rasistiskt medvetet tonat fulspel där moderaterna högst medvetet spelar på utvalda gruppers förakt för tiggare, förakt för de ekonomiskt svaga, ni spelar på den starka och traditionsbundna rasismen visavi Romer och andra folk.  Ni spelar djävligt fult och ni spelar högst medvetet. Det är föga förvånande att många moderater kräver tiggeriförbud och även vill förbjuda gatumusikanter. Det kan till och med vara så att en del moderater vill använda gamla gruvhål i norra Sverige för att definitivt dölja EU-migranternas fattigdom. Observera att jag inte säger att det är så, jag bara misstänker att det kan vara så!

Du som individ kanske är naiv, men det kan också vara så att du spelar med högst medvetet. Alla som har grundläggande kunskap om Europas historia, alla som läst vad polisen och mycket namnkunniga jurister skrivit och sagt till media som DN, SvD m.fl. inser att det ”organiserade” tiggeriet inte existerar i er mening, det organiserade utnyttjandet från svenska företag visavi gruppen gör det däremot!

En tiggare får ihop i genomsnitt mellan 60 till 80 kronor om dagen, skulle detta vara intressant för de kriminella?

Moderaternas framtoning i sakfrågan kring det ”organiserade tiggeriet” är genomskinligt och bara ett ynkligt populistiskt spel för att locka SD:s lite unknare tänkare att rösta på er. Jag ser ingenting annat och bilden av en lätt desperat ”borgerlighet” som återigen vill omfamna rasismen är tydlig, ni spelar högt och fult i er lek kring ”makt betyder allt!” Ni är ju dem som lyfter på locket och omfamnar de vidriga små rasistiska tonerna.

Den rasistiska doft som sprider sig runt Ljungby kommunhus och över Sverige, är direkt vidrig!

100_6678

mellan

Untitled vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min konst!, Min syn på SD! och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Flickan och kråkan.

  1. tras skriver:

    Finner inga ord längre oh my..dina målningar alltså..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Återkommer när jag hämtat mig..
    !!!!!!!!!! Du måste vara den största konstnären genom tiderna!!!!!! Detta är ju galet, du måste hysa något slags övermänskligt, du gör det man inte tror kan vara möjligt!!!! SÅÅ FANTASTISKT!!!!!

  2. arrami54 skriver:

    Tack för dina ord, men du får ”hejda dig” lite. Jag har knappt tecknat alls de senast tjugo åren och är enormt ”ringrostig”. Mina små skisser är inte så märkvärdiga, många, många är minst lika duktiga på att teckna. 😉

  3. styvmorsviol skriver:

    Den här vitsen belyser den Svenska mentaliteten ang. Tiggare, och Migranter idag.

    Svante

  4. arrami54 skriver:

    🙂 jo, bunt ihop dem och … men det finns andra jag vill bunta ihop och sända någonstans!

  5. kyrkis skriver:

    Självklart finns det organisation bakom de rumänska tiggarna. Man har gått ihop och hyrt in sig i en folkabuss som kört mot Sverige, Man får på vissa ställen hyra sin tiggarplats. Kriminella kräver betalt för att tiggaren ska få vara ifred. Allt detta har många sett.

    Men och återigen men!
    Vad är deras alternativ? Så kul är det inte att tigga i Sverige. Det är inga lättförtjänta pengar. Men eftersom de återkommer är det bättre än att barnen där hemma svälter.
    Läste för en tid sedan en pastor från Jönköping som menade att vi stjälper hjälpinsatserna i Rumänien genom att göra det lönsamt att tigga i Sverige. Fanns inte den möjligheten skulle de hoppa på erbjudandet om utbildning,
    Jag bara suckar. Vem skulle säga till sina barn att nu får du svälta i två år medan jag går den här utbildningen. Sen kan jag kanske försörja er.
    Menar man allvar får man faktiskt också erbjuda försörjning under utbildningen.

  6. styvmorsviol skriver:

    Jag undrar om det är så illa idag att Svensken inte känner sig som en arbetare förrän hen blir arbetslös. Och att det är därför fackföreningarna inte längre är kamporganisationer. Jag kommer ihåg hur min morfar, och hans bröder redan i början på 50 talet kritiserade byggnadsfacket för att ha blivit en förening för tjänstemän, som hade ett helt annat språk, än det som användes på arbetsplatserna, och nedvärderade medlemarna när de yttrade sig på mötena. Själv har jag också upplevt samma sak då jag yttrat mig på möten, och lärt mig att hålla käft, eller låta bli att besöka möten. Om vi kunde få tillbaka samma mentalitet, som under Ådalenhändelserna 31, tror jag att vi skulle få ett bättre klimat på arbetsplatser, och bland migranter. Jag vill också opponera mot orden Arbetsgivare, och Arbetstagare, jag har alltid sålt min arbetskraft, och aldrig stulit något arbete. Idag stjäl arbetsköparna arbete av migranter, till svältlöner, och utan ha tecknat en enda trygghetsförsäkring för dem, eller att betala sociala avgifter. Och den arbetslöse Svensken blir sur över migrantens arbete med svältlön, trots att det är just därför hen är arbetslös, vilket hen inte skulle vara om Arbetsköparen hindrades att snylta på fattigdomen. Arbetet måste ju utföras.
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    ”kyrkis”…jo, visst finns det organisation bakom, men jag skulle nog kalla det samarbete och planering. Visst finns det alltid kriminella typer som utnyttjar de fattiga, det finns t.o.m. de som misshandlar dem…men vilka skall vi fördöma, tiggarna eller utnyttjarna? Hur man hjälper bäst kan alltid debatteras, men att det behövs både akut och långsiktig hjälp, liksom att vi behöver hjälpa både här och där är liksom givet. Dessutom finns det redan idag lagutrymme för att ingripa mot alla kriminella utnyttjare, problemet är att få poliser patrullerar på våra gator och att polismyndigheten i och för sig fått mer personal men har en ytterst begränsad budget för sin verksamhet. Det finns lite pengar för exempelvis de civilspanare som ständigt skulle behöva röra sig i vårt samhälle för att fånga in ”buset”.
    Sen måste man vara ytterst försiktig vad det gäller ”vittnesmålen”, glöm aldrig att det finns en djupt rotad och traditionsbunden rasism visavi Romer i Sverige och de flesta tiggarna tillhör den gruppen: https://varghjarta.wordpress.com/2011/06/04/romerna-den-svenska-rasismens-legitima-offer/

  8. arrami54 skriver:

    Svante…exakt, och givetvis skall ingen få snylta på fattigdom och andras svaghet. Svensk fackföreningsrörelse är idag en blek skugga av vad den var och även sett till vad den skulle kunna vara.

Kommentarsfältet är stängt.