Vätten Hälve!

mellan

Låt mig presentera en ny vän, vätten Hälve! Min tidigare kompis i detta gäng tog med sig en lätt motvillig och något äldre vän på besök i natt. Det knackade som vanligt lätt invid dörrens nedre högerkant och alla katter rusade mot dörren, med upphöjda öron och helt raka svansar. Så jag visste direkt vem som stod utanför.

…och mycket riktigt, där stod Thufe och bakom honom en något resligare herre. När de väl kommit på plats på bordet, jag fick snabbt bygga upp två bokfåtöljer denna natt och plocka fram de fingerborgar jag snart hade serverat kvällens öl i, påbörjade vi samtalet.

Den ”nya” vätten heter Hälve och är något högre än Thufe, som är 27 centimeter över havet. Hälve är också något äldre, 436 år gammal och som jag nämnde rätt storvuxen med sina 33 centimeter över havet. Jag märkte snart att Hälve är något buttrare än Thufe och det framkom att han egentligen inte alls gillar oss människor. Detta var första gången han visat sig för någon av vår art… gissa om jag kände en viss stolthet. När han gick med på att jag tecknade av honom blev jag både lätt förvånad och stolt, vilken ära!

Jag hade besök av några ”skönheter” från en folkhögskola utanför Jönköping för ett par veckor sedan. En tidigare elev hade med sig några av sina elever, enbart kvinnor, så gissa om gubben njöt! Nåväl, läraren påminde mig om hur jag i hennes ungdom berättat om de vättar jag hade på gården, hon liksom övriga trodde mig givetvis inte, så jag genomförde en kupp. Mina vänner blev inte helt glada, men eleverna tystnade när jag visade ett foto på en livs levande vätte som sitter och samtalar med en av gårdens hönor. Det här var i slutet på 1980-talet, så nej, bilden var inte fejkad.

Hälve blev riktigt upprörd när han hörde att jag fotograferat en av hans släktingar och tyckte det var ett oerhört svek, men Thufe lyckades lugna honom med att ingen människa tror på deras existens och att jag lovat att aldrig göra om dumheten. Hälve tittade en stund på mig och sade till slut lite buttert och tyst att jag ändock var en: ” hialöst vettlös osnuten heralue!”

Ni skulle höra hans ålderstigna småländska, underbart…!

Vi satt en bra stund, som vanligt och ölglasen fylldes på efterhand. Katterna och hunden höll sig på ett ovanligt stort avstånd, Hälve hade respekt med sig. Jag njöt av att beundra hans fantastiska vandringsstav, Thufe har en likartad och med en vackert snidad Entita på toppen. Hälves var prydd av en fantastisk Törnskata. Stavarna är heliga för vättarna, de har magiska krafter och när de slår den mot sin grå luva så blir de helt osynliga. De har ett nöd-alternativ också, vrider de hättan lite snabbt i sidled så blir de också osynliga för det mänskliga ögat. Detta visste ni inte?

Efter ett par timmar tystnade Thufe och harklade sig, han satt nu helt vänd mot Hälve och undrade: Skall vi?

– Jo!,  svarade Hälve tyst. Han drog sin hand över hakan och tittade på mig.

 – Du Thomas, vi har ett förslag.  Jag nickade för att visa att jag lyssnade. Hälve fortsatte:  – Vi tycker inte du hör hemma bland folk. När han sade detta började jag skratta och svarade:  – Det finns folk som tycker detsamma! Nu log Hälve för första gången under natten och svarade:

– Jo, men seriöst så vill vi föreslå att du blir en av oss. Vi har kunskapen och tekniken, det tar ett par veckor och under den tiden tvingas vi hålla dig nedsövd. Men när du vaknar så är du en av oss. Ja, inte helt då du kommer att ses som ett barn under knappa tvåhundra år, du är ju bara lite över sextio.

Jag häpnade över förslaget och tittade lite rådvill på Thufe. Han nickade och hävdade att de verkligen kan genomföra denna förändring.

Innan de gick hade jag lovat att fundera på saken. Låter faktiskt lite lockande, speciellt det här med att få vandra osynlig!

Nåväl, tro vad ni vill. Så här ser iallafall Hälve ut. Lägg märke till de små runorna på hans luva. Det står: Hälve Värnarens hätta.

profilbild b

Jag tror faktiskt jag tackar JA till erbjudandet vättarna gav mig!

Untitledvacce-sepia1b mellan b

 

Det här inlägget postades i Min konst! och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vätten Hälve!

  1. Britta skriver:

    Dina målningar är fantastiska! Jag blir så glad när jag ser dem. Hoppas allt är bra med dig!
    Kram min vän! Britta

  2. arrami54 skriver:

    Tack min vän och jag blir glad över dina ord och för att du skriver dem. 😉 Jo, det är bra, jag saknar bara försommaren, det har varit kallt och ruggigt här nere. Jag har fortfarande värmen på i stugan, den brukar jag kunna stänga av i början av Maj månad.
    Kram.

Kommentarsfältet är stängt.