Grindväktare

 

Man möter dem då och då, grindväktarna, ofta mentalt små, mycket små individer. Har ni rest mycket i forna öststaterna så vet ni exakt vilken typ av personlighet jag menar. Det sägs att makt korrumperar, så sant och grindväktarna är en individtyp som korrumperas omedelbart.  Mycket ofta har de en extra vurm för nepotismens ideal därtill.

Ni möter dem i alla former av sammanhang och jag skrev om en sort igår, de som skyddar samhället från dem de andra, utlänningar, flyktingar, Romer o.s.v. Ofta är det ytterst lydiga och följsamma individer, de lyder tyst den ideologiska piskans minsta rörelse oavsett var de nu befinner sig i hierarkin och ofta tillhör de medelklassen. Rådande makts perfekta små ”slavar” och ”lägervakter”.

Oftast ”rundar” man dem och låter dem aldrig komma innanför skinnet…de blir lätt likt irriterande små träspetor som tränger in i huden och infekterar. Ni vet kanske hur det känns att ha en centimeterlång träflisa under en fingernagel? (Den mentala varianten är den jag egentligen vill beskriva, men jag finner ingen bra liknelse).

Det finns ett fåtal tillfällen när de här ”grindväktarna” kommit åt mig och lyckats skada passionen. Som ung, nyutbildad konstnär sprang jag på några av dem i Ljungby Konstförening. Riktigt hala individer som enbart var ute efter att gynna sig själva på min konst. Det är inte ofta jag drabbas av föraktets demon, men än idag bär jag en stark avsky för dem som styr den föreningen. Det är i och för sig nytt folk, men exakt samma andas barn. Därtill är deras ”passion” för konst av den enkla sorten, ni vet: ” – Passar målningen till den nya soffgruppen?” eller ” – Är det här en bra investering?”

Nåväl, de är enkla att undvika!

Det är verkligen njutbart att ha blivit ”äldre”, idag kan man le åt deras ”tissel och tassel” väl medveten om att de överhuvudtaget inte förstår passionens grund och verkliga värde. Det jag idag känner kan snarast beskrivas som ett medlidande.

Jag mötte en av ”dem” idag och hen gjorde allt för att undvika ögonkontakt. Idén till inlägget föddes i den stunden.  Jag tycker det är högintressant att studera den här exkluderande maktstrukturen grindväktarna värnar så hårt, den har ett starkt släktskap med rasismen och tycks främst stärka en falsk  njutning för egots lilla bubbla. Vem skrev att människan är Guds avbild? Författaren måste ha varit en av historiens största jubelidioter!

Ett välmenande råd, är du kultur-/konstintresserad så undvik Ljungby, är du ung och bor här: ” Fly för fan, fly!”

Jag är lite dum, så jag stannade i Ljungby. Detta främst för barnen då de bodde här. Men också för att jag i grunden är nöjd, jag är lite som tjuren Ferdinand och älskar mina ”blommor” = min lilla ateljé, stugan och trädgården. Avsluta och dö kan man lika gärna göra i Ljungby som någon annanstans, men vill du leva ”rikt”…fly den här hålan!

Avslutar inlägget med en målning. Idén fick jag när jag ”städade” i trädgården och drog upp rötter, det handlar om naturens sköna cirkelgång…

100_6665

vacce-sepia1b mellan b

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min konst! och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.