En vandring i minnets allé.

 

Sitter och sorterar gamla målningar och vandrar i minnets allé. Det är kul att bläddra i alla gamla skisser, teckningar och målningar…här finns ett par tusen. Eftersom jag jobbade många år som bildlärare, läste konsthistoria med mera så blev jag intresserad av alla ismer och testade dem alla i utövandets praktik. Få blev bra, men det viktiga är ”vägen” arbetet, (transpirationen!), utveckling, lärande…

För mig är konstutövandet en meditativ bearbetning av sinnesintryck, kunskap, känslor o.s.v. I grunden ett naturligt och egoistiskt behov, man mår helt enkelt bra av det!

En av mitt livs passioner är natur och miljö, jag har alltid varit passionerat intresserad av djur och jag skräms av dagens utveckling…vi tär på och förstör vår existens grund. Klimatet förändras, djuren hinner inte ställa om…jag ser hur antalet småfåglar minskar liksom artvariationen. Detsamma gäller insekter som bin och humlor.

…och de små konservativa tillväxtivrarna, en form av destruktiva grindväktare som vaktar sin gyllene grundidé om att: ” – Men så har vi alltid gjort! förstår ingenting eller skiter högaktningsfullt i miljö-/klimatproblematik med mera, de skiter i framtidens barn och ser bara till sitt tillväxt-guld.

Skall vi verkligen låta dem hållas?

Det pågår någonting verkligt brutalt, ett massutdöende av aldrig skådat slag och vi är orsaken. Skall vi verkligen låta så många djurarter bli borttonande minnen och hur påverkas vår existens i slutändan?

100_6666

vacce-sepia1b mellan

 

Det här inlägget postades i Min konst! och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.