…det är kört.

mellan

Det är synd om människan, speciellt i brytningstider när kulturer visar sig ohållbara. Som vårt tillväxtsamhälle: ”Den som har flest prylar när hen dör, vinner!”. Den marknadsliberala kapitalismen dog 2008 (idén långt tidigare), det vi ser är dödsryckningar i ett gigantiskt ekonomiskt och ekologiskt skuldberg. De goda årtiondena för mänskligheten är över.

Utvecklingen/evolutionen går väldigt långsamt, demokrati är t.ex. en idé som ständigt bekämpas. De som har makten vill givetvis leka ifred! Det propageras för att staten, välfärden, demokratin är ett hinder, till och med för medmänskligheten.

Jag läser mycket om vargen, en perfekt broder att spegla sig i och jämföra. Vad var det som fick oss att vända ryggen mot naturen, att sluta respektera den?

Vargfrågan är för mig en symbolfråga som i sin hetsiga och infekterade debatt synliggör vår tids problem. …och problemet är okunnighet! Det finns ett medvetet kunskapsförakt och en odlad fruktan hos dem som konservativt vill bevara sina ”privilegier”, som att slippa stängsla in sina får väl. När jag läser kommentarstråden under min debattartikel om varg i Smålandsposten, så inser jag det meningslösa. Svenskt lantbruk/landsbygd har krisat i över femtio år. Antalet jordbruk minskar och en jordbruksindustrialisering är genomförd. Där blir inga fler jobb, industrin minskar antalet anställda och automatisering/digitalisering tar över. Importprodukterna är billigare och ofta lika bra, den globala konkurrensen lär fortsätta öka.

….och kan man då inte tänka om, tänka i nya banor och börja respektera kunskap, då ligger svensk landsbygd djävligt risigt till.

Fruktan, den rädsla vargen väcker, är faktiskt lite roande. Som jag ser världen är vilda djur det jag minst oroar mig för, vargen går genetiskt bredvid mig varje dag. Hon är tam sedan många generationer, men även en stor vargliknande hund kan bli farlig i fel händer. Rädslan för vargen är antagligen sjuk (fobi) eller falsk (okunnig).

Fruktan känner jag när jag studerar mänskligt agerande, tro och vanvett. Fruktan känner jag när jag studerar den mänskliga vapenarsenalen, se bara på våra kärnvapen…vem fruktar då vargen? Fruktan känner jag också inför all mänsklig okunnighet.

Men vi tycks älska rädsla, inte konstigt att skräckfilmer är populära. En form av störd rädsla är främlingsfientligheten, studera SD t.ex. Jag blir lite mörkrädd och undrar vad informationssamhället tog vägen?

Men i en värld där religiös idioti fortfarande härskar, så skall man kanske inte låta sig förvånas? Barn skolas = styrs in i vanvett…och vi tillåter det! Även här hemma finns det gott om sekter som skulle granskas noga, mycket noga.

Det är med avsky man ser ”hundarna” och mördarbanden i IS, men glöm aldrig att även ”Fädernas kyrka” döljer maktmänskans ondska. Gud är en mänsklig konstruktion för att få människor att lyda, exakt likt vi lärde vargar lydnad och gjorde dem till hundar.

”vi får aldrig glömma att Bibeln stundtals överträffar Koranen i mördarselotisk frenesi.

Ett av de värsta exemplen återfinns i 4 Moseboken, kapitel 31. Gud befallde Mose att utkräva hämnd av midjaniterna. Mose tog sig an uppgiften och samlade ihop 12 000 stridsrustade män, som till en början troget utförde Herrens verk.”De tågade mot Midjan, så som Herren hade befallt Mose, och de dödade alla av manligt kön.” (31:7) Men sedan tycks de ha veknat, ty de nöjde sig med att ta kvinnorna och barnen som gisslan. När Mose fick reda på vad som hade hänt upptändes han av vrede mot härens befäl och sade till dem: ”Har ni låtit alla kvinnorna leva!” (31:15) Sådan flathet var inte förenlig med Guds vilja, och Mose befallde dem att rätta till situationen:

Döda nu alla barn av manligt kön, och döda alla kvinnor som har haft samlag med en man. Men de flickor som inte har legat med någon man skall ni låta leva och behålla för egen del. (31:17–18)

Detta bibelord tål att begrunda, ty man vill inte riktigt tro sina ögon. De tillfångatagna midjanitiska mödrarna tvingades alltså först bevittna hur deras söner slaktades. Först därefter tycks de själva ha avrättats, förmodligen genomborrade med svärd eller spjut, väl medvetna om att deras döttrar skulle begagnas som sexslavar åt de israelitiska soldaterna.”

…och Moses dåd sker än idag! Studera också Israels övergrepp mot den palestinska civilbefolkningen, vad de gör barnen!

Det finns inget större hopp för mänskligheten. …och kärlek är en kemisk-biologisk process som styrs av bland annat oxytocinet. Så kört var det från början. Vi är bara ett djur bland andra. Ett fegt djur därtill:

P1074326

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Min syn på SD!, Religionskritik, Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till …det är kört.

  1. Kicki skriver:

    Blir ”så in i vassen” bestört av dina rader, men inte ett dugg förvånad. Det där sista du skrev förklarar hela livsförlopp i generationer. (Inte ens vetenskapen är en ”dans på rosor”)

    Vad krävs nu, för att bli martyr, sista spiken?

    Detta ÄR verkligen tortyr.

    Kärlek…

  2. arrami54 skriver:

    …jo, Thåström har rätt, kärlek är för dom, dem som har tur. Varför bli martyr, för vem? Livet är ingen dans på rosor, inte för någon och livet ger alltid även en lite bitter ton, ärr både här och där…
    https://varghjarta.wordpress.com/2012/05/21/karleken-ar-mest-en-kemisk-cocktail-i-hjarnan/

  3. arrami54 skriver:

    Tyvärr lär Socialdemokraternas jordbruksminister skita i vilket och ändå låta jakten på ca hundra vargar genomföras som planerat.

  4. kyrkis skriver:

    Människan är långt grymmare än vargen. Björnen lär vara farligare än vargen. Men det är det tyst om.
    Detta har jag väl sagt förr, men dock. Bibeln ramlade inte ner i färdigt skick i den svenska översättningen 1917. Den har skrivits av människor under många århundraden. Gamla testamentet säger mer om människornas tankar och världsbild än om Gud. Och i dessa berättelser kan vi finna orsaken till varför Gud blev människa. Människan är grym och låter sig inte talas till rätta. Vad skulle Gud ta sig till?

  5. Eaqhan skriver:

    Där har du kanske rätt, tyvärr.

    /Skvitt

  6. arrami54 skriver:

    Har man allsmäktig förmåga så borde Gud inte ha skapat en så rå och grym varelse som homo sapiens från början, hen borde förstått bättre! ;-=
    Översättningsdebatten är den sista ursäkten. Nog var det så att människor konstruerade denna Gud som en avbild av sig själv?
    Vad det gäller vargen har du rätt, det finns många långt farligare djur, man och björn är bara två exempel.

    Må bättre än gott!

  7. arrami54 skriver:

    …jo, tyvärr.

  8. kyrkis skriver:

    Ja, visst kan man förebrå Gud. Men för att göra ett litet försök att försvara honom(men han behöver inte försvar. Det behöver människan) så kan man se att han alltid slitits mellan att reda upp saker och att respektera den frihet människan fått.
    Han ville ha någon lik honom, någon som skulle lindra hans ensamhet. Såsom föräldrar kan känna det. Men han ville inte ha marionetter, han ville ha fria tänkande människor. Men det är ett dilemma. Helt klart. Man kan sannerligen fråga sig varför. Men det utplånar inte Gud. Man får brottas med honom.

  9. Kicki skriver:

    Läser era rader och känner vanmakt. (skulle behöva samtala) vad gör man det en lördag?

  10. arrami54 skriver:

    Gud behöver man inte förebrå, däremot dem som skapade sagan, de visste INTE vad de gjorde. Det enda jag brottas med är mitt samvete, min ”etik”…vad är etik värd i en tid av allt större lögner?
    Inte minst de politiska lögnerna tycks mig ha exploderat, det här med ”valfrihet” t.ex. Sjukvården tävlar om ”kunder” och ger kunderna det de vill ha, likadant skolorna som ger eleverna högre betyg än de förtjänar enligt principen: En nöjd kund stannar kvar.

  11. arrami54 skriver:

    Gör sådant som roar dig, läs en bra bok, se en bra film. Vanmakt känner vi nog alla bland, låt den lägga sig till ro och gör någonting kul istället, du kan aldrig förändra världen, världen förändrar bara dig. 😉

  12. Kicki skriver:

    Jäpp, i know. —> Äta eller ätas.

  13. arrami54 skriver:

    …nja, vi blir nog inte ätna, bara helt förslavade under doktriner och falska illusioner.

  14. Kicki skriver:

    Sant. Jag har själv aldrig vågat tro på ”den äkta” kärleken. Men har ändå velat tro att den finns. Att kärlek bara styrs av en kemisk-biologisk process som du skriver är nog inte hela sanningen.

    Kärlek handlar inte om pengar eller prylar. Om en person jag fattar tycke för vore utan nära nog allting så skulle jag inte gå på vad denna äger och har. Tyvärr så kan däremot MIN sk. kärlek missuppfattas, då jag är skadad av densamma. Det är inte alla andra det är fel på. Men visst finns det människor som styrs av ha-ägandebegär, de flesta vill ju få det bättre. Men det ska ju inte ske på bekostnad av ngn annan. Men det är lätt för mig att säga som oftast haft arbete. Fan..Tyvärr så håller nog inte mitt resonemang i alla fall.. när man sett till hur andra haft det… Fy farao, önskar jag inte varit så blind… vaknar ALLTID för sent.
    Vet du, du är klok som en bok i dina skrifter för hur man än försöker resonera utifrån sig själv och sitt tänk så målar jag likt förbenat in mig i ett hörn… (Jag har verkligen dödat min familj)

  15. Kicki skriver:

    …och jag som trodde jag var god. Så tusan heller, jag skulle aldrig börjat rota!

  16. arrami54 skriver:

    Den kärlek du omtalar finns säkert, men är sällsynt. Lär man känna djuret homo sapiens och ser vilka grundprinciper/behov som styr henne så ställer man sig tveksam till sagan om den stora kärleken.

  17. arrami54 skriver:

    Tror oftast det är bäst att ”glömma” och gå vidare.

  18. Kicki skriver:

    ridå

  19. Kicki skriver:

    ska försöka

  20. kyrkis skriver:

    Den som läser Svensk kyrko tidning(en liten månatlig publikation) kan där finna en recension som jag skrivit om en bok om äldrevården.
    Boken är fylld av tankar kring valfrihet. Som naturligtvis inte fungerar i verkligheten, Hur ska en dement 90.åring kunna välja vårdgivare eller boende. Verkligheten är ju att de gamla blir hemma långt längre än de klarar. När de behöver ett vårdboende får de ta vad som är ledigt.
    Hemtjänst kan man få. Men vilken 85-åring sätter sig vid datorn och surfar runt och möter olika budskap om ena bolaget och det andra. Sanningen är ju att klarar man det behöver man ingen hemtjänst. Möjligen lite städning. Den blir billigare om man använder en städfirma. Rutavdrag.

  21. arrami54 skriver:

    Exakt, kloka ord från dig! Valfrihet handlar främst om retorik och är ett politiskt spel för att privatisera och den vägen komma runt demokratins krav på transparens, utan den blir vinstuttagens konsekvenser otydligare och svårare att se…privatisering är ett populärt ord bland dem som ogillar demokrati och eftersträvar mer ”guld” i egen ficka. Människan är girig och blir lätt korrupt.

Kommentarsfältet är stängt.