Tack, alla älgjägare!

mellan

Ibland hittar man roliga små texter i lokaltidningen, som denna så skönt ironiska insändare nedan. Älgjakten triggar igång ”pojkarna” och de till och med kysser varandra offentligt av pur glädje. Smågulligt, men jag önskar de kunde känna samma glädje över medmänsklighet också, som att t.ex. kommunen tar emot fler barn på flykt från krigets fasor i Syrien.

Insändaren jag fotograferat av har en skön ironi och jag antar att skribenten triggades av att se de smått avskyvärda trofébilderna som är populära under älgjakten. Personligen tycker jag det är rätt vidrigt att se stolta småpojkar sitta med sina halshuggna älgtjurar i knät och jag undrar varför inte lokaljournalisterna gör lika manliga reportage från våra industrislakterier…för slakt är exakt vad det handlar om, en årlig skördeslakt av älg.

100_6435b

mellan

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tack, alla älgjägare!

  1. Anonym skriver:

    Tycker synd om, och känner med alla djur som lider och blir dödade 😦 Att någon kan finna detta underhållande är märkligt, för det är enbart tragiskt och ledsamt! Man kan undra om de någonsin reflekterar över att andra djur också har känslor och känner smärta som vi?! Kan ju vara så att de inte tänker på dessa djur, på det sättet annat än som byte? Hur som helst tycker jag det är helt fel att döda någon annan, vad det än tillhör för djurart.

  2. arrami54 skriver:

    Att döda för en trofé på väggen är förkastligt, vi dödar för att avsluta plåga och för kött. Tyvärr måste vi ha jakt. Bristen på balans i naturen, vilket vi orsakat, är så stor att jakt behövs. Att vi kan dela med oss till rovdjuren är en annan fråga. Jag har dödat, värst är när man misslyckas. Ett påskjutet (skadeskjutet) djur är en själslig plåga. Jag dödar bara för att lindra obotbar plåga idag och aldrig jakt för nöje. Jag klarar inte av att slakta längre, bara doften får mig att vilja fly…

  3. arrami54 skriver:

    Förstår det, det är en kul och intressant text som träffar …mitt i prick! 😉

  4. narhvalur skriver:

    LOL! Skönt att trots allt är allting lugnt!!!!:))))))

  5. arrami54 skriver:

    Låter bra, antar du bytt hem och trivs?

  6. Eaqhan skriver:

    Delar på fb.

    /Skvitt

  7. arrami54 skriver:

    …okej! 😉

Kommentarsfältet är stängt.