Valduellen…

 

…har så smått börjat. En del känner vi igen och lär inte förändras, som SD:s värdekonservativa, nationalistiskt betingade: ” Vi är inte rasister, men…!” Skall man beskriva SD med ett ord, så blir ordet ”TRAMS!” Det ordet gäller dem oavsett vad de talar om, de samlar de enklaste av tänkare och dem med absolut lägst begåvning/kunskap/empati.

En av de gångna årens viktigaste debattexter är Kristian Gidlunds ord i Aftonbladet: ”Den välfärd som har byggts upp gemensamt, säljs nu ut till vrakpris.” (Läs länken!)

Målningen jag illustrerar inlägget med kallar jag ”duellen” och den innehåller allt det vi lär få höra under valrörelsen, lite retoriska lockrop, ”blå” falsksång långt bortom den ärliga fågelsången, mycket vild fantasi och lite realism.

100_6367bc

Jag kommer att följa årets valrörelse med intresse, att själv deltaga är en fysisk omöjlighet…det enda jag orkar är att blogga lite. Minns dessutom väl de år när jag i princip offrade allt annat för att åter få in Mp i riksdagen 1994, det gick…men det kostade på. Oavsett så tror jag årets valrörelse lär bli spännande…och nog är människan ett intressant djur: Rikedom kan skapa psykologiska ”rövhål”:

 

 

Vi får sluta rasera välfärden,…och försök inte ens, vi vet värdet av jämlik välfärd i ett samhälle! Vi måste se till att skolorna fungerar mycket bra och likvärdigt för alla, liksom sjukvård, åldringsvård, vår miljöhänsyn, rätten till bostad o.s.v. …och så vidare! Det finns de som vet vad som är viktigast och de föraktar inte naturens känsliga system så som vi gör…

 

100_6078 v

Jag är övertygad att om ”kotte” skulle ge ett råd till våra politiker, så skulle det lyda:

” – Vet hut, håll er sakliga och kom med konstruktiva lösningar till alla era skapade problem!”

100_6241bnj

vacce-sepia1b mellan

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min konst!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.