”Det goda samtalet”.

 

Jag kallar målningen nedan för ”Det goda samtalet”. Egentligen skall man kanske inte sätta titlar/namn på målningar, man styr betraktaren då. Men jag undrar om inte det goda samtalet är på undantag, och att vi talar om, istället för med varandra lite väl mycket. Det verkar som om valrörelsen startat, SD talar om hotet, ”vi mot dem”…undrar hur konstruktivt och bra samtalen kommer att bli under valrörelsen? Blir det ”trams”, ”tjafs”, ”polarisering” istället för konstruktiva försök att lösa våra verkliga samhällsproblem?

100_6345 puppi

100_6345 puppi detalj

 

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Min konst! och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till ”Det goda samtalet”.

  1. Jösses så snygg! Är det du som gjort denna?

  2. arrami54 skriver:

    Tack. Jo, jag har lekt fram denna lilla ”samtalsfantasi” med pensel och oljefärg. 😉 (Lite dåligt foto, färgerna är långt mer nyansrika i verkligheten).

  3. Jag är imponerad! Snyggt 🙂

  4. arrami54 skriver:

    Tack. 😉

  5. Tarmo Lindholm skriver:

    Hur stor är Tavlan som du har Målat ovan…?
    Den är verkligen bra ,,,,,otroligt fin, har du tänkt och Sälja något av din Konst..??

  6. arrami54 skriver:

    Den är ca 54 x 65 cm och nej, i nuläget säljer jag inget. Vi får se om det blir någon eventuell utställning i framtiden, i nuläget tar bitarna väldigt lång tid att göra p.g.a. hälsan och jag vill inte skiljas från dem eftersom jag inte känner att de är helt klara…
    Tack för komplimangen!

  7. ..... skriver:

    Oj! blir helt hänförd trots att jag enbart kan se några ynka centimetrar (skriver ej från dator) kan inte förstora upp bilderna heller, tyvärr. hoppas kunna se din konst o foto på någon dator sen.. men kan ändå se vilka fantastiska verk det är!! mäkta imponerad! så otroligt vackra!! Men så är du ett Geni också.

  8. Kärleksbrist skriver:

    Och reinfelet pratar om kärlek och frihet? jag ställer mig väldigt tveksam till om han förstår innebörden av dessa ord? eller om det betyder något annat än det gör för mig. jag anser exempelvis inte att tvingas till fas 3 arbete när man är sjuk är en kärleksfull handling, att bara blunda, gå förbi dom hemlösa, de som tvingas tigga och är allvarligt sjuka, och inte sträcka ut en hjälpande hand, piska människor att jobba under omänskliga arbetsförhållande med upptrappad konkurrens stress, till minimilöner, allt för att bossen ska tjäna pengar, helst till man är 75 år, även som sjuk ska man tvingas till skitgöra för översittarna, så man dör i förtid osv – vad i detta ligger någon frihet?! helt omöjligt att se? och kärleken? trygghet, används det begreppet ens bland moRderaterna? Självmordstatistiken har ökat i Sverige ngt som borde vara på varje löpsedel! liksom att spädbarn nekas hjälp, som tvingas leva på gatan pgr av rasismen! men slaskhögerpressens löp är tex’ ‘borg har bytt frisyr!”otroligt viktigt info!!

  9. Kicki skriver:

    Instämmer i det du skrev ovan, jag gjorde flera misstag igår, hade behövt tänka före, innan jag fattade besluten.

  10. arrami54 skriver:

    …jo, så är det, val/beslut ger alltid en konsekvens.

  11. arrami54 skriver:

    Tack, men något geni är jag inte. 😉

  12. arrami54 skriver:

    …det är guld(pengar) som styr, inte empati/kärlek.

  13. Kicki skriver:

    Jo, hur jag än gör så tar jag ofta fel beslut. Minuspolen på batteriet..vettu.. 😦

  14. Kicki skriver:

    Det bästa är att inte välja någon eller något. Sätta sig ner i en vrå, dra täcket över huvudet och kanske lyssna på …”Änglamark… och Lunden den gröna”..eller nåt.. Valet verkar sluta i rent ka…OS. Det börjar redan osa hett, katt, eller bränt..eller nåt.

  15. arrami54 skriver:

    …försök använda pluspolen. Tänk positivt och gör noggranna val. 😉

  16. arrami54 skriver:

    …allt är upp till dig, du gör själv dina personliga val, men att inte välja är en katastrofal handling i sig, det leder nämligen absolut ingenstans.

  17. Kicki skriver:

    Det är så svårt det här med politik. När jag började läsa din blogg gillade jag massor av det du skriver om och därför kunde jag säga att jag var V. men jag gillar även saker hos F! Men delar inte allt. Hos Skvitt var jag inne och läste, han är rödare än dig. Ändå berörs jag av hans inlägg… det är så himla svårt att veta var man ska rösta på. Jag avskyr våld, ändå pucklade jag själv på en härrom dan… fan säger jag bara, hade du känt mig hade du förstått.

  18. arrami54 skriver:

    …nja, personligen vet jag vilket samhälle jag vill ha, då blir politiken enklare. Ett jämlikt samhälle är ett lyckligare samhälle, det vet vi och är styrkt på alla vis, men samhället måste också vara miljösmart och lämna så små negativa avtryck som möjligt i naturen/på miljön. Skvitt är nog lite rödare än jag och våld löser sällan problem, det skapar bara nya. Se bara på den växande och intensiva hatspiral som uppstår kring Gaza-konflikten och övergreppen där.

  19. Kicki skriver:

    Du har så rätt, våld löser inga problem, det skapar bara nya och ett jämlikt samhälle är absolut att föredra. Jo, negativa avtrycken är sannerligen jobbiga för alla och borde försvinna. (Jag av någon förstår innebörden av dina ord)

  20. arrami54 skriver:

    …så är det. 😉

  21. Anna skriver:

    Visste inte att du kunde måla så bra!

  22. arrami54 skriver:

    Tack! 😉 …jo, det är min älskade lilla hobby, att teckna/måla. (Det är undertecknad som är den lilla valpen på bilden! 🙂 ).

  23. Kicki skriver:

    och då hoppas jag du förstår att det är JAG som är den negativa faktorn. Så har det alltid varit och flera har sagt det åt mig så där råder inga tveksamheter. Jag vet vad jag gjort för fel, och får nu stå mitt kast.

  24. arrami54 skriver:

    …jo, jag förstår de ord du skriver, din ”tråd” … men jag känner inte dig och ser bara din bild. Skall jag komma med ett råd så blir det , jobba med din negativa självbild och gör den ljusare! 😉

  25. Kicki skriver:

    Okey…ska genast tona in några ljusa slingor 😉

  26. arrami54 skriver:

    Låter bra, tycker jag! 😉

Kommentarsfältet är stängt.