Jag är galen!

 

Jag har faktiskt alltid varit en galen/störd individ. Djur har alltid fascinerat mig och jag har alltid försökt hjälpa dem, om jag kunnat. Minns mitt första husdjur, ett Marsvin som hette Johanna (jag var ca 7-8 år när jag hade henne). Vi bodde i Alvesta och grannen hade en jakttränad Tax. En dag lyckades denna hund ta sig in till ”Johanna” i hennes utomhusbur och bet ihjäl henne.  Kommentaren från den hundägande grannen var ett syrligt: ” – Vadå, det var ju bara en råttdjävul!”

Orden sitter starkt kvar i minnet än och jag blev ”fly förbannad”, rusade in efter min faders hammare och sprang efter gubben, in i hans hus och försökte slå ihjäl honom med hammaren. Det krävdes tre vuxna män för att stoppa mig (är glad att de lyckades).

Det finns något fel i min själ, jag står alltid på den minsta och svagastes sida, oavsett om det handlar om ett djur, ett skadat djur, en fattig tiggare, en flykting från krig som söker skydd här…mitt förakt och avsky för dem som ”trampar nedåt” är lika starkt idag (även om jag aldrig försöker slå ihjäl folk med hammare) så avskyr jag de ”primitiva trädprimater” som sår hat mot de svagaste, via rasism eller t.ex. mot ”tärande” sjuka/arbetslösa m.fl. grupper.

Redan som barn, eller som mycket ung tonåring (se bilden nedan) kunde jag offra veckor/månader till att föda upp t.ex. Duvor som av någon orsak fallit ur boet och halvt om halvt blivit ”uppätna” av skator/kråkor. Ett exempel sitter på mitt knä, hen fick heta ”Tufe Duva” och jag lyckades bra. Från halvdöd unge/juv till flygfärdig vuxen Klippduva .

Ett fint minne var när Tufe kom tillbaka ca en månade efter att hen fått sin vuxna frihet, knackade med sin näbb på fönstret och tyckte jag skulle gå ut och presenteras för hens maka/make. Ett kul minne faktiskt och jag har många, många liknande…men friskt är det nog inte och jag har alltid undrat vad det är för typ av störning jag lider av? Kan någon hjälpa mig med svaret på detta?

Det här är jag och Tufe Duva:

 

100_6300(Bilden är kass, fotograferad från ett fotoalbum från slutet av 1960-talet!)

 

Jag vet att många tycker att Skrattmåsar, Skator, Kråkfåglar i allmänhet m.fl. är ”flygande råttor” som skräpar ner och skränar, men jag tycker det är vackra fåglar och kloka därtill. Söder om Ljungby i Markaryds kommun har ett gäng Skrattmåsar blivit ett fall för domstol…det slutar antagligen med ett utrotningskrig (skyddsjakt). Det brukar bli så och för mig lever minnet av orden:” – Vadå, det var ju bara en råttdjävul!” …kvar eftersom man så ofta hör dem uttalade om åtskilliga djurarter eftersom människor inte bryr sig, är rädda eller störda av t.ex. fågelljudet/sången.

Frågan är vilken art på denna planet som är den verkliga ”ohyran/skadedjuret”?

( Det är nog inte måsar, kråkor, marsvin, älgar, varg och övriga vilda djur!)

Avslutar denna bekännelse om min galna störning med en bild på en vanlig men oerhört vacker klippduva (Columba livia), fotograferad av Luis Garcia:

 

800px-Columba_livia_(Madrid,_Spain)_004

…och på vilket vis är du galen?

 

 

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till Jag är galen!

  1. Kicki skriver:

    Jag blev galen pga att ormen i paradiset tog kontrollen över mitt liv och bestämde mitt öde…

  2. Kicki skriver:

    Jag har alltid varit en stridis, men denna gång vaknade jag nog för sent…

  3. Kicki skriver:

    Ensam är inte stark

  4. arrami54 skriver:

    Sitt öde bestämmer man själv via val och konsekvens av valet…och nog har ormen sin plats i paradiset, det är både vackra och nyttiga djur. 😉

  5. arrami54 skriver:

    …möjligt, men på vilket vis ser du dig själv som ”galen”. Missa inte den mjuka ironin i frågan. 😉

  6. arrami54 skriver:

    …jodå, ensam är stark. Ensam föds du och ensam går du (har du tur får du bra stöd i början(bra föräldrar) men senare i livet är du stark i dig själv) och sociala relationer/relationer är ofta ett tillfälligt spel för att någon vill ha någonting (en tid).

  7. Kicki skriver:

    De ljuger, manipulerar och kan aldrig hålla sig till sanningen.

    Men jag har ljugit en gång som jag bittert får ångra, därav lärde jag mig konsekvensen att aldrig luras mer… men som sagt jag visste inte bättre DÅ!

  8. Kicki skriver:

    Jag fastnade för fel man, hehe. Fick en som visade en fin fasad i början (som jag blev kär i, men som sedan visade sig vara djävulen själv.

    olika falla ödets lotter

  9. Kicki skriver:

    Jo, det blev min bittra erfarenhet… guldhalsbandet. som morsan fått av farsan som hon sedan gav till mig… (Glad att det försvann)

  10. arrami54 skriver:

    …det är inte ödet, det är fel val under påverkan av hormoner. Vi är ett kemiskt biologiskt styrt djur som ”reagerar” instinktivt och omedvetet:
    http://www.dn.se/kultur-noje/vi-gifter-oss-helt-enkelt-med-fel-person/

  11. arrami54 skriver:

    …världen är full av lögn, kolla in politik, religion m.m.

  12. arrami54 skriver:

    …jag måste fråga. Fastnar du i det ”gamla”, det som hänt eller reser du dig och går vidare?

  13. Kicki skriver:

    jag reser mig och går vidare.

  14. Kicki skriver:

    sant, det blir inte bättre än man gör det till

  15. arrami54 skriver:

    …exakt. 😉

  16. kyrkis skriver:

    Tja… jag är ju kristen…

  17. arrami54 skriver:

    …haha…du har läst min fråga! Nja, är man ”galen” om man är kristen(?), att vara kristen är väl också att vara medveten om etikens budskap(?)…håller nog inte helt med dig där(!)….
    Nu är (iochförsig) inte värdegrund och religion samma sak, men det ena behöver inte ta bort det andra hos individen. Jag delar inte din tro men ser dig inte som galen…!
    😉

  18. Kicki skriver:

    Jag ser inte dig heller som galen arrami, jag tycker att allt det du skriver låter hur sunt och friskt som helst. Det är i mina ögon det finaste som finns hos en människa när man vill hjälpa och värna andra människor och djur. Du är helt unik vill jag påstå!

  19. Kicki skriver:

    Fatta mig rätt, det är säkert många fler än du som tänker så, även jag gör det. Det är bara det att jag har svårt med sociala kontakter, eller rättare sagt, folk har kanske lika svårt för mig? Vet inte vad jag gör för fel. Men jag har ju jobbat nästan ett helt liv, så då är det ju faktiskt lite svårt att bygga kontakter också.

  20. Kicki skriver:

    Men jag går ju på ”kontakten” (LP) och äter tre dagar i veckan. Men nu är det stängt.

  21. arrami54 skriver:

    Tack…men unikt är det inte, vet och känner många andra som tänker/reagerar som jag.

  22. arrami54 skriver:

    Problemet med ”sociala kontakter” (om de skall ge något) är att de är svåra för de flesta. Vi är dåliga på verkligt samarbete, på att lyssna m.m. och detta skapar tillsammans med rädslan, stor problem för många som känner sig ensamma. Tror problemet är ytterst vanligt och generellt. Det är dessutom ett stort samhällsproblem eftersom vi har lättare för mobbning/främlingsfientlighet/rasism…

  23. arrami54 skriver:

    …jo, Sverige stänger på sommaren.

  24. kyrkis skriver:

    Jag skojade till det lite. Men för att bli lite allvarligare så skriver bibeln att evangeliet är en dårskap för världen. Och i många kulturer har det funnits ”dårar för Kristus” Människor som man aldrig blivit riktigt klok på om de är galna eller heliga.

  25. arrami54 skriver:

    …jag förstod och gillade ditt skämt skarpt, delvis tack vare den lilla ironiska udden mot mig, snyggt och kul! 😉 Den sortens skämt smiter förbi alla murar och vi borde le mer! Dårskapen står människan generellt för och då tänker jag inte bara på religioner, det tråkiga är vår låga respekt för livet, mycket kan vi (speciellt förstöra och tvinga) men liv kan vi inte skapa.

  26. Kicki skriver:

    Önskar det sett annorlunda ut, jag är själv trött på det mesta och ser ingen ljusning i sikte, hoppas ibland på att allt ska gå fort… fatta mig rätt (Livsgnistan finns inte längre kvar) Känns som att jag dog vid 40.

  27. Kicki skriver:

    Jo, så har det alltid varit. Vem är du egentligen Arrami54? Ibland skrämmer dina rader mig, du har skrivit så mycket som känns igen för mig i många sammanhang, och det har gjort mig lite rädd. Jag vet inte vem jag kan lita på, och jag har inte fått så många tider att gå och samtala. Hela systemet verkar ha spårat ur, (inte bara på sommaren)

  28. arrami54 skriver:

    Det enda du får veta om mig är det du läser här. Jag har stängt ner och möter inga nya människor längre, mitt liv har lärt mig undvika det. Tråkigt om jag skrämmer dig, men jag är bara den jag är…

  29. arrami54 skriver:

    Jag är också död (socialt) och fyller min tid med att bara vara, måla lite, pyssla med djuren och några vänner…i övrigt väntar jag på att få somna in, jag är mätt nu.

  30. Kicki skriver:

    Detsamma, vi är lika du och jag.

  31. Kicki skriver:

    Du skrämmer inte, missförstå mig rätt. Det är raderna som framkallar funderingar ibland. Jag känner igen en hel del i det du skriver. Jo..jag är också bara den jag är…

  32. arrami54 skriver:

    …nu missförstår jag dig rätt. Jag är ingen skrämmande person i sig, mina tankar är det ibland…men dem rår jag inte över, de bygger på ärlig fakta.

  33. Kicki skriver:

    Någonting har hänt med mig..jag har blivit tystare, det var jag inte förr, och det rår jag inte på. Jag har märkt att jag är styrd i nån sorts märklig riktning. Det känns inte riktigt bra.

  34. arrami54 skriver:

    …du styr själv riktningen.

  35. Kicki skriver:

    Jo, har skrivit hos mig… 😦

  36. arrami54 skriver:

    De orden har förstört för många: ”Den som inte jobbar ska heller inte äta. Förbannat säger jag bara. De orden blev mitt fängelse.

  37. Kicki skriver:

    Jag är helt slut, har försökt förstå hela dagen…förstår inte budskapen.

  38. Kicki skriver:

    … Medger att jag inte kan spelets gång. Vad är det som krävs av mig? Riktning säger du… Riktning till vad? Himmel eller helvete… Dvs. Norr eller söder? Fattar inte budskapet och valet av konsekvens. Spel har aldrig roat mig! Tar hellre en bro och hoppar….än sitter här en hel dag och värker längre… Kan du förklara lite närmare hur du menar med riktningen?

  39. Kicki skriver:

    Jag vill störta plundringen av vår planet, jag vill få till en revolution. Vill inte att planeten ska gå under. Men vägen dit…?!

  40. arrami54 skriver:

    …vilket/vilka budskap?

  41. arrami54 skriver:

    Dina personliga val är inget spel och de val du gör får en konsekvens. Genom att göra kloka val får du bra konsekvenser…det är så du väljer riktningen på ditt liv.

  42. arrami54 skriver:

    Det enda du kan göra är att undvika att delta, tänka efter när du väljer din konsumtion m.m.

  43. Kicki skriver:

    Jo, du säger att jag väljer väg själv..hur menar du?

  44. Kicki skriver:

    Jo så har det väl alltid varit. Men vad kan man påverka? Sluta blogga kanske, det man inte är insatt i kan man ju heller inte påverka.

    Eller hur.

  45. Kicki skriver:

    Jag konsumerar knappt någonting, och undvika att delta i vaddå?

  46. arrami54 skriver:

    Du gör ständigt val, betänk hur du väljer…

  47. arrami54 skriver:

    Det är få som äger makt/kunskap att påverka världen och aldrig mer än för en kort tid. Det du kan påverka är dina egna livsval i vardagen.

  48. arrami54 skriver:

    …men du skrev ju det själv:”Jag vill störta plundringen av vår planet…”, att delta i plundringen av vår planet. Gör kloka konsumtionsval så blir dina negativa fotavtryck små, mycket små…

Kommentarsfältet är stängt.