Tropiska nätter och ”Mariposas”…

 

Mariposas är det spanska ordet för fjärilar/Butterflies. Natt som dag, flyger dessa pollinerande skönheter. Minns hur en fjäril skrämde mig en sen kväll på hotellrummet (på Isla de Baru, utanför Cartagena, Colombia).  Den var stor som en svensk sparv och hade en fascinerande teckning på vingarna. Jag hade shortsen vid knävecken och var på väg i säng, solfebrig och lätt rund under hälarna av öl, när denna ”hök” kastade sig över mig och landade sedan vid nattlampan…

100_0547

En av de vackraste fjärilar jag sett var Menelaus Blue Morpho (Morpho menelaus). Fjärilen är stor och snabb, nästintill omöjlig att fånga med kamerans hjälp. Min guide under vandringen hävdade skrattande att fjärilen ville ha ”dricks” för att låta sig fotograferas.

Bilden nedan är från Wikipedia :

Blue_Morpho

Även här i Sverige kan du möta underbara fjärilar och det är verkligen värt tiden att studera dem, att njuta av deras flykt…

Speciellt dessa tropiska sommardagar vi upplever nu ger möjligheter till besök av fjärilar, du odlar väl ”nektar” till dem? En vacker blomma som lockar nattfjärilar är Nattljus. Jag njöt av denna blommas skönhet i natt och såg en hel del vackra nattfjärilar. Det är någonting speciellt med svenska sommarnätter…akta er noga! Och skulle hormonerna, som de könsstyrande och oxytocinet, slå till, så ställ rätt frågor: ” – På vilket vis är du galen?”

Chansen att du möter den livslånga kärleken är minimal! Det är helt okej att vara livskåt och munter, men sluta aldrig tänka och nog inser de flesta att förälskelse är en ”farlig” kemiskt betingad psykos. 😉

primrose-59902_1280-1024x768

 

 

Sommarvärmen är lite pressande och alla behöver vatten…glöm inte detta! Ställ gärna ut en vattenskål till våra vilda vänner.

 

100_6233b

En gång i tiden var jag dum nog att samla på fjärilar (min ursäkt är att jag bara var 12-13 år gammal), dödade dem i en glasburk med bomull indränkt i ättiketer (etylacetat). Jag slutade eftersom det hände att fjärilarna inte dog, utan kvicknade till/vaknade upp när jag spänt upp dem på torkramen…jag ville inte hantera cyanid så jag valde att avsluta mitt fjärilssamlande. Djur är som bekant inga troféer för ”dumma” människors samlarbehov. Klicka på länken här och skriv under!

 

Detta gör mig lätt irriterad, människors lättja och lättskrämda beteende får ofta negativa konsekvenser för skyddsvärda djur. Det här med att stängsla rovdjurssäkert är tydligen för svårt och givetvis är en ung varg som nyfiket undersöker en robotgräsklippare livsfarlig. ”Det började i mitten av maj med en stunds charmig lek med en robotgräsklippare i Veckebo väster om Ljusdal/Färila. Nu ska vargen dö.”

Antar det blev ett ”rivsår” på robotgräsklippare och att den blev skräckslagen av detta så skrämmande möte!

 Idag är det få människor som väcker en glad nyfikenhet i min själ, kan man bli mätt på möten?…eller sovrar man hårdare med ålderns rätt? Jag vet inte helt säkert, men nog fan är det lätt att bli mätt på människor. Det finns de som är mysiga och ”växande” att umgås med…tur är det, annars hade jag redan varit en utpräglad eremit på ett berg någonstans! 😉

Tacka vet jag djur och natur, fascinerande och vackert rakt igenom…som min vän ”kotte”:

 

100_6212b100_6215b100_6220b100_6235b100_6241b100_6227b(Du får gärna låna bilderna på igelkotten, men länka hit eller ange källan!).

 

vacce-sepia1b mellan

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Tropiska nätter och ”Mariposas”…

  1. Kicki skriver:

    Nattfjärilar gillar jag inte. Ligger man och läser så drar de sig till ljuset där man är. De är stora och feta mot vanliga fjärilar, och de flyger runt, runt så man måste släcka för att de ska lägga av. Alternativt slå ihjäl dem med en GT.

    Nu har det även torkat i dikesrännorna till Rockys besvikelse, han älskar att dyka ner i dem och svalka av sig när de är vattenfyllda. Men du har rätt, jag får nog ställa ut en balja med vatten till småfåglarna. Kajorna och övriga kråkfåglar har redan gett sig av. De svärmade ju av dem här i träden för ett tag sedan.

    Den är söt den lille ”kotten”, på bilden. 😉

  2. arrami54 skriver:

    Släck lyset så lockar du inte till dig nattfjärilarna och sätt upp nät(tunna nätgardiner) i fönstren så släpper du inte in dem även om du har lampor tända…och läs inne, slå inte ihjäl dem med GT! 😉
    Vatten är livsavgörande i denna sommarhetta både för fåglar och allehanda däggdjur, inte bara för Rocky.
    Visst är ”Kotte” söt! Väntar intensivt på att ungarna skall bli synliga här…

  3. Kicki skriver:

    Naturligtvis skojar jag. Såg du hade lagt ut bilder på fjärilarna. Klart jag inte dödar dem.

    Självklart behöver alla mat o vatten i denna hettan.

  4. arrami54 skriver:

    …nja, kan man verkligen lita på folk som läser GT, den tidningen fungerar väl endast som ”flugsmällare”? 😉
    Givetvis behöver det vilda vatten i denna tropiska och uttorkande hetta, slå dina grannar i huvudet med GT (hårt) om de inte ställer ut fågelbad, vattenskålar eller gräver en damm!
    🙂

  5. arrami54 skriver:

    ”Leif, Reine och Jimmy… eller ”nån””……var är brudarna? Finns det bara män som läser tidningen där du bor?

  6. Kicki skriver:

    Brudarna tar förhoppningsvis en kall öl eller cider i väntan på mig. 😉

  7. arrami54 skriver:

    …de jagar inga ”fjärilar eller nattfjärilar” då? Har hört att det finns ”nattfjärilar” även på Göteborgs krogar! 😉

  8. Kicki skriver:

    Kan hända att de gör. har själv aldrig varit en skicklig jägare så jag kan inte spelets gång. Kommunikationsproblem..eller nåt

  9. arrami54 skriver:

    …den som jagar bör ha bra vapen. 😉 Men egentligen handlar det om möten så får tillit att växa och vänskap/relation att uppstå…öppna ärliga ord i ett samtal, leder långt, eller till ett snabbt avslut. ”Spelar” gör bara de osäkra som saknar egen inre harmoni och hur kul är de att ha ”släpandes efter sig”.

  10. Ping: Hedgehog reunion. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.