Myter, fördomar och mänsklig dumhet.

 

Jag läste nyss en intressant debatt här, ja debatt är det kanske inte, för gubben sparkade ut ”en trevlig tjej”, precis som han vill sparka ut alla kvinnliga präster (om jag nu förstått honom rätt), dessutom visar denna man sin kärlek till kvinnor genom att skälla ut dem. En intressant personlighet fångad i sina konservativa myter om mannens överhöghet.

Myter, traditioner, tramsreligioner om fiktiva litterära figurer, rasism och andra dumheter bär idéer som är baserade på allt annat än kunskap…så typiskt mänskligt. Ingenting fruktar vi så mycket som kunskap, jämlikhet och samarbete.

Läser man Bibeln, Tanach och Koranen m.fl. skrifter tillber stora delar av mänskligheten uppenbarligen en testosteron-stinn galning ( Gud/Allah ) som tycks tro att kvinnor bara är omedvetna ägodelar. Människor världen över är tydligen lättlurade fullblodsidioter, åtminstone alla de konservativt tänkande och traditionsbundna. Kvinnor har precis samma förmågor, kraft och intelligens som män, de är nämligen människor och fullt jämlika männen. Nåja, det finns kvinnor som också tror att konservativa traditioner har med kunskap och sanning att göra, vi kan ta en del traditioner från t.ex. Balkan som exempel. En frånskild kvinna får inte ta sig en ny man, då är hon en förtappad hora. Jag vet döttrar som hävdar detta och förskjuter sin mor om hon träffar en ny.

På tal om ”horor”så är och har män alltid varit värst (de följer sitt lilla huvud!). En man jag kände väl betedde sig så här: Jag föddes en februarimorgon 1954. Min mor hade dagen innan befunnit sig i en buss på väg norrut i Småland när en lastbil rammade bussen. Mor blev inte fysiskt skadad men chocken gjorde nog sitt till i att jag föddes dagen efter och historien runt min födelse blev min barndoms vardag. Min ”far” var inte närvarande och jag har fått berättat för mig att han tillbringade dessa dygn när jag såg världen med nyfödda ögon, tillsammans med min mors syster. De hade ett förhållande i lönndom och när allt avslöjades hånade min far mammas syster på ett sådant vidrigt sätt, inför min morfar och mors bröder, att hon tog sitt liv…hon hängde sig av den totala förtvivlan ”hånet” innebar…

(Ni vet väl att berusade hannar av åkersork också blir mer intresserade av otrohet, fulla honor av åkersork blir trogna, medan de när de är nyktra alltid söker en bättre partner. Enligt ”Illustrerad Vetenskap nr 11/2014).

Andra påverkar nioåriga pojkar att kalla sin mor för hora om hon träffar en ny man och uppmanar barnet att sticka en kniv i denna man vid tillfälle. Människor tycks föredra fördomar, myter och galna traditioner i ett försök att ta kontroll över livet, trots att livet aldrig kan kontrolleras/ägas eller styras. Du kan på din höjd förutse konsekvenserna av dina egna val, och val gör du ständigt, men du kan aldrig förutse eller styra andras val, eller äga någon med full kontroll. Den pågående tidspil som styr allt skapar ständig förändring  och utveckling och inga traditioner i världen kan förutse tidens gång eller bibehålla någon form av kontroll. Du tror dig t.ex. att köra bilen säkert, oavsett hastighet, men den bilförare du är på väg att möta väljer att böja sig ner efter mobilen han tappat, hans val innebär att han tappar kontrollen över bilen och sekunden senare är både du och han döda.

Jag ler stort åt snickaren i Småland (han är inte ensam) som gör lite svartjobb då och då och på det viset stjäl pengar som borde gått till skatt, till skola, vård, åldringsvård m.m. och som med rasismens fördomsfulla förakt kallar alla romer och ”svartskallar” för tjuvar. Det här med att verkligen se sig själv är tydligen svårt.

Någon skrev att ”det är synd om människan” och jag har svårt att hitta någon annan sanning som är så sann.

Människan njuter av att döma, fördöma, hata, trakassera, skvallra, snacka skit och att vara allmänt djävliga mot varandra.
Det är inte ”Gud” som är mänsklighetens verkliga fader, det är djävulen (att han, fan själv, dog av tristess hör liksom till, vem kan mäta sig med människan i djävulskap) och guldet. (Sedan spelar en del religiöst goda, men det är oftast bara dålig teater!).

 

Lite då och då tar jag en bloggpaus, det är dags nu igen, men ni hittar bra läsning i min bloggroll i högerkanten. En bloggare jag rekommenderar för den naturintresserade är http://havehest.wordpress.com/, där hittar ni bra miljö och naturinlägg. En annan är ”jinge”, ja det finns många.

Hittade en bra film om lejonens situation och hur de kan hjälpas, det är inte så många kvar, inne hos bloggaren jag gav http:-adressen till ovan, hon är verkligen värd ett besök då och då…och se gärna filmen nedan. Se den och tänk lite kring hur vi kan hjälpa våra rovdjur och övriga djur i Sverige, det är inte bara människan som är viktig för att livets ömtåliga balans skall fungera, kanske är sanningen den att mänskan egentligen är mindre viktig…?

 

 

…och lite mer sevärt!:

 

 

 

vacce-sepia1b mellan b

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD!, Natur och miljö., Religionskritik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Myter, fördomar och mänsklig dumhet.

  1. Kicki skriver:

    Kan inte i ord beskriva dina fina och läsvärda inlägg. Filmen om de vita lejonen berörde mig djupt, ja, man undrar hur de nu kommer att klara sig utan sin flock. Färgen gör det ju inte lättare precis. Det som grep mig, var att det är bevisat att djur kan sörja. Människor tror bara det är de som besitter alla ”färdigheter”. Det som ger hopp i alla fall att de två nu vuxna vita honorna har fått alla färdigheter utav de vuxna. De kan på så sätt överleva naturens lagar, det är bara färgen som är annorlunda och kan skapa problem.

    Betänk att man vänder på historien och ser de två vita ungarna som mörkhyade barn i Sverige. De har samma färdigheter som alla andra här, men det som skiljer dem från vita är endast deras färg….

    Blir så trött på rasism från alla håll och kanter. Du skriver:
    ”Myter, traditioner, religioner, rasism och andra dumheter bär idéer som är baserade på allt annat än kunskap”
    – Du har så rätt, och det sistnämnda ordet du skrev i meningen (kunskap) skulle i mitt fall kunna bytas ut mot vetskap. Folk vet inte ett skit vad som försegick bakom stängda dörrar. De ser det de vill se och dömer utefter det.
    Sådan är mänskligheten…

    Djur är det bästa som finns, det får jag bevis på varje dag. Och så finns det säkert vissa människor som ok…

    Ha det gött!

  2. Kicki skriver:

    Förresten, helt sjukt att sparka ut kvinnliga präster. Bara för de är kvinnor. De jag mött har varit kanon. Nu är ju inte jag troende, men kvinnorna jag mött har varit bra. En i samband med en begravning och en har hjälpt mig en gång för flera år sedan med lite praktiska saker då jag var sjuk (kanske var hon diakon?) Minns ej.
    Stötte förresten på en manlig gapstare (präst/diakon?) där jag brukar gå och äta. Har bara sett han en gång, men Tvi vale.

    Det är inte yrket som sådant som besvärar, utan hur de är som person. Men dåren som gapa kunde lika gärna varit som chartuanen (hur det nu stavas) kärring, som vigde mig och gubben. Att jag är kvar i Svenska kyrkan har jag inget svar på… jag gillar byggnaderna, målningarna, friden och vissa låtar när man går in och kollar. Men jag mäktar inte med vissa saker. Predikningarna, mässorna. Jag är både döpt, konfermerad (hur nu det gick till?) och gift där. Men det är väl dit det sträcker sig… Jo, jag ville gått på julotta också, för jag gillar julpsalmerna. Men har slopat det med. Nu går jag dit och äter.

  3. arrami54 skriver:

    ”Präster” och religiösa individer är bara människor samlade i grupp och givetvis är kvinnor bara människor och exakt lika bra människor som män, även om en del män vill förneka detta och helst äga kvinnan som ett tyst lydigt litet ”boskap”. Jag antar att ordet du sökte var ”charlatan”? ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Charlatan )
    Vad det gäller ”präster” är katolska kyrkan både intressant och något skrämmande: http://www.dn.se/nyheter/varlden/paven-tva-procent-av-katolska-praster-ar-pedofiler/

  4. Anna skriver:

    ‘Kicki: Dock har ju inte kvinnomotståndarna vunnit kampen, utan tvärtom. Det är därför de är så bittra och det är därför det pågår rena mobbningskampanjen mot Antje Jackelén av dessa herrar, där de flesta inte är helt unga, även om nytillskott kommer hela tiden.

  5. arrami54 skriver:

    Detsamma, ”ha det gött”! 😉 Givetvis har djur allt det vi har,(känslor t.ex.) människan är bara ett däggdjur med sina specifika egenheter och kunskaper.Någon rak jämförelse skall man dock inte göra eftersom vi alla är olika trots likheter, men likaolika är i grunden något positivt. Alla har sin plats och alla får plats.
    Det finns många människor som är okej och mer än okej, problemet är att de kanske inte leder, eftersom de inte vill leda! 😉 För mig är kunskap, vetskap samma sak.

  6. arrami54 skriver:

    Vill kommentera med att vi fortfarande har en bit kvar till verklig jämställdhet överallt i samhället och att vi får avvakta de ”bittra” gubbarnas hädanfärd, nytillskotten av unga män är förhoppningsvis ytterst marginella.

  7. Kicki skriver:

    Stå på er Anna! Jag har ingen aning vem Antje är förståss, så jag borde ju tiga i det fallet. Men riktigt fula gubbar finns det gott om. Lika väl som det nog finns bra.

  8. Kicki skriver:

    Nja? Är osäker. Tror de kallas chartuaner, men jag har nog fel stavning.
    Var det beträffar katoliker, så kände jag en kille en gång som var katolik. Tror jag i alla fall. Vi diskuterade inte religion. Men han var ungrare… eller föresten, han hade ett kors runt halsen och ett kors på väggen, han var nog inte katolik. De tillbeder väl Maria?!

    Kan inte så mycket om de olika religionerna, men är övertygad om att det finns pedofiler i alla sk. religioner. Det är ju en sjuk böjelse hos enskilda individer, och borde inte blandas ihop med religioner. Att ge sig på små barn. Finns inget försvar…ordet är – Vidrigt.

  9. arrami54 skriver:

    Hittade ordet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Schartauanism …och visste inte att denna religiösa ”ism” fanns, man lär sig något nytt ständigt. 😉
    Ordet ”vidrigt” passar bra för pedofiler. Problemet med den katolska kyrkan är att de genom sin tystnad, prestige och förnekelse ofta skyddade prästerna som begick övergreppen, beteendet kyrkan uppvisade gjorde dem i mina ögon delaktiga i övergreppen. Katolska kyrkan har sin Gud och sina halvgudar helgonen, det är många som tillbes, kanske fram för allt den största guden av alla, guden Guld. 😉

  10. Anna skriver:

    Antje Jackelén är Svenska kyrkans nya ärkebiskop – högsta hönset alltså, om man får använda uttrycket – och den första kvinnan på den platsen i Svenska kyrkans historia.

  11. Kicki skriver:

    Rätt. Detta var på Orust. Långelanda Kyrka. (Prästens kvinna levde nog själv i 1800-talets förtryck och fördömanden.. (Sett, utifrån hennes sätt att bemöta mig) Men jag gav svar på tal, och ska jag vara riktigt ärlig så var vårt bröllop ingen större grej för någon av oss.

    Både x-et och jag vet anledningen, de fördömande hade troligtvis sina egna tolkningar. 😉 Så kan det vara.

  12. arrami54 skriver:

    Människan njuter av att döma, fördöma, hata, trakassera, skvallra, snacka skit och att vara allmänt djävliga mot varandra. Bara ett litet exempel: http://www.dn.se/sthlm/knivattacker-mot-taltlager-i-stockholm/
    Det är inte ”Gud” som är mänsklighetens verkliga fader, det är djävulen och guldet. (Sedan spelar en del religiöst goda, men det är oftast bara dålig teater!)

  13. Kicki skriver:

    Ok. Ja, jag är ju som du nog förstått inte speciellt insatt i vad som pågår inom den kyrkliga verksamheten, mer än det jag stött på själv. Därom kan jag yppa mig.

    Tack, men då vet jag åtminstone namnet på den som numer sitter högst i kyrktoppen.

  14. Kicki skriver:

    Ligger mycket i det du säger. Tror du det stoppar med enbart Gu(l)d för dessa dårar? Nope, jag tror även Silver är intressant.

  15. arrami54 skriver:

    …likt Skatorna tycker de allt som glimmar, glittrar ser kul ut och stönar ”- Måste ha, måste ha…!” 😉 Så förutom silver, så kan du lägga till diamanter, andra ädelstenar och allt som ger ägaren så kallad social prestige.

  16. Kicki skriver:

    ”Miljonprogrammet” i väst står på tur —> för upprustning…

    http://www.direktpress.se/goteborg/Vaster/Nyheter/Beslut-om-nytt-Opaltorg-drojer-till-varen/

  17. Kicki skriver:

    Förvisso, men varför så hög standard…är det så viktigt att klättra mot stjärnorna…

    Antar att bostadsbyggandet över landet stannat upp i väntan på besked, från högre makt.

  18. Anonym skriver:

    @ arrami54, är du 100% ateist alltså, håller du ingen dörr öppen för möjligheten till ngt andligt utöver detta, eller någon form av ”gud”?

  19. arrami54 skriver:

    Andlighet behöver inte inbegripa tron på något övernaturligt, en gud eller transcendent (det som ligger bortom det mänskliga vetandets gränser). En växt kan höra frekvenser, till exempel det ljud en gnagande insekt orsakar på löv, stam och därmed sända ut substanser (t.ex. nikotin som är ett starkt nervgift för många insekter) för att mota bort fienden, ett träd kan kommunicera med andra träd, detta vet vi i dag även om vi inte vet exakt hur det sker. Jag kan känna andlighet när jag har ”flow” i måleriet (lyckas förmedla det jag vill förmedla och med exakthet), när jag står med kroppen tryckt mot ett träd och känna dess berättelse, jag kan känna andlighet när jag lyckas kommunicera med ett vilt djur, när t.ex. ”mina ” igelkottar lägger sig platt ner efter den måltid jag bjudit på och kommunicerar med mig via ögonblinkningar och vänlig nyfikenhet utan avstånd eller fruktan. Även utövande eller beundran av konst, musik, litteratur, mm, liksom de känslor som kärlek eller självförverkligande kan väcka, är immateriella till sin natur och kan ge en översinnlig upplevelse. Andlighet har inget med religion att göra.
    Andlighet kan även vara, förutom det ovanstående, ett tillstånd där någon (jag/du) är i ett med något (en målning, ett musikstycke)- sina känslor, i stunden och/eller i välbefinnande. Man kan även känna en viss andlighet när man uppnår balans/harmoni, då kan så kallade andliga upplevelser infinna sig, exempelvis känslan för saker och ting. Det kan dock kräva en hel del träning, självutvecklande och tolkning av upplevelser för att uppnå detta. Andlighet är en form av tänkande och kännande som man kan uppnå om man vill. Det finns integrerat i varje människa, psykologin kallar detta för ”Självet”.
    Jag är en starkt andlig person, men samtidigt till 100% ateist. Jag är en HSP = Highly sensitive person ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person )
    …och säkert lite ”udda”/”galen” och knäpp i de flestas värld!
    🙂

  20. Kicki skriver:

    Märkligt… jag vill inte verka som jag bara apar efter, men det du beskriver är samma för mig. Enda skillnaden när jag läste wikipeda är att jag är ingen lugn person. Jag gillar det också, men fart och fläkt är mer min grej. Älskar när det är lite fart i tillvaron.
    Men udda och knäpp och crazy, det stämmer bra. Hahaha. Har aldrig sett det begreppet tidigare, att det fanns en beteckning för det.
    Lustigt

  21. arrami54 skriver:

    Jag vet inte om jag är en lugn person, lugna personer sätter sig inte på nytämjda vildhästar och kastar sig iväg i vild galopp i en skog, eller testkör en BMW M3, eller tränar Nunchaku m.m. … 🙂
    Använder aldrig våld, men nyligen sparkade jag en gubbe i röven eftersom han medvetet pissade i min brevlåda…då rann min vrede över. Lugn är jag inte, snarare oerhört passionerad när jag går in för någonting och helt djävla vild mentalt i min törst efter mer kunskap, mer insikter…frågor/problem är bara svar som väntar på en lösning. Att vara mentalt lugn, medveten om dina val och alla konsekvenser de kan ge, hindrar inte passion, vildhet och risktagande! 😉
    Man kan ALDRIG bedöma HSP:are som en enhetlig kategori utan vi måste betona att den höga känsligheten kan ligga på olika livsområden och variera från person till person, precis som våra multipla intelligenser varierar från individ till individ. Sedan är HSP ingen diagnos, bara ett karaktärsdrag och fullt naturligt, tyvärr är den lite i konflikt med vardagens och samhällets ytlighet, men det är inget fel på HSP-personer, det är oftast bara lite noggrannare i tänkandet, handlingen, reflektionen o.s.v.

  22. ..... skriver:

    Var o en blir salig på sin tro eller ateism:) så länge man inte gör någon annan illa, tycker jag man ska respektera var o ens tro och väg man vandrar. ogillar starkt när man försöker tvinga på någon någonting, vare sig det gäller, religion, vetenskap eller politiska åsikter. personligen tycker jag att samhället idag objektiviserar, dissikerar och generaliserar för mk kring människor och djurs varande och upplevelser. och de som blivit utsatt för vetenskapliga experiment, som fått skador. det kan bli för mk av allt, det finns baksidor även med vetenskapen, inte bara religion, och dess fixering vid att objektivisera allt (?)och som media med sin dagliga skrämselpropaganda, väldigt hälsosamt…

  23. arrami54 skriver:

    Religionen används som ett vapen för att minimera och styra människors livsval, ingen har rätt att ”klampa in på” människors livsval/livsområde på grund av påhittade fantasier som religion. Vetenskap och kunskap är väl snarare en plikt att tillgodogöra sig, kunskap, förståelse och insikter förstärker livsutrymmet, klokheten i våra val och vår utveckling…allt det positiva till skillnad från religionens myter och fördomar.

Kommentarsfältet är stängt.