Man är inte så tuff…

 

…när smärtan slår till.  Vaknade som vanligt lite yr, man blir det av sömnhjälpen, små vita piller som får en att slockna en stund. Telefonen hade väckt mig, såg meddelandet men beslöt mig för att vakna först. Satte på morgonkaffet och startade upp datorn för att läsa DN. Jag hade som vanligt ont i benen, nacken och ryggen…men plötsligt bröt helvetet ut, det kändes som om bröstkorgen höll på att sprängas.

Även stjärnor exploderar en dag!

 

supernova vintergata

 

Trots det här och att tilliten till vården är låg så ringde jag 112. Var övertygad om att jag hade en pågående hjärtinfarkt, jag kan lugnt hävda att det gjorde något in i helvete ont och jag hittade inte mitt nitroglycerin.

Jag lyckades ta mig ut och låsa in hundarna, satt i trädgården när ambulansen kom och lyckades ta mig upp i båren. Den unga kvinnan och den medelåldersmannen som bemannade ambulansen var skickliga, effektiva och inom ett par minuter hade de kopplat EKG, tagit blodtryck, blodprov och gett mig två doser nitroglycerin…det tog bara ett par minuter så stillade sig smärtan, jag kunde andas ut och förstod att det handlade om en kraftig kärlkramp. Jag fick vänta en stund i sjukhusets ambulansgarage, frågan var om jag skulle sändas vidare…men EKG m.m. visade inget dramatiskt så jag sändes in på akuten för ytterligare tester. Det jag redan visste visade sig vara korrekt, det var ett kraftigt kärlkrampsanfall och efter ett par timmar kunde jag promenera hem. Jag bor två minuter från sjukhuset, det ligger i grannkvarteret. …och nu ligger det en liten flaska nitrolingualspray både på kontoret och i vardagsrummet. Jag ler lite åt mig själv, igår var jag övertygad om att jag inte skulle sätta min fot på varesig en vårdcentral eller ett sjukhus på minst ett år. Jag har en halv kubikmeter medicin hemma och trodde mig väl förberedd på allt…så är det aldrig. Man blir väldigt liten inför en dylik smärta och när människor planerar då ler alltid fan själv och sätter käppar i hjulet…att jag aldrig lär mig detta!

Nu är detta en skitsak om man jämför med det levande helvete människor upplever i t.ex. Syrien och gettot Gaza. Den terror ”motståndsrörelse” och ”demokratiska” härskare utsätter ”sitt folk” för är rent ut sagt för djävligt…

Min vrede mot våra ”goda vackra svenska rasistsjälar” ökar dag för dag, vilket djävla infantilt gnäll de kommer med! Samtidigt sänder jag en varm tanke till de ”vårdare” som hjälpte mig idag, jag står ödmjuk inför hjälpen jag fick och den smärta jag kände och tänker på dem i Gaza som helt i onödan upplever helvetets alla plågor…egentligen helt i onödan.

”Varghjärta” är rätt glad över att kunna ta en promenad med hunden, möta en vän, utfodra igelkottarna m.fl. och njuta av en vacker fullmåne. Man blir rätt liten inför smärtan och än mindre inför världens vidrigheter

 

ljus v

 

Det gäller att fånga det positiva ”ljuset”  i att bara vara…

 

 

vacce-sepia1b mellan b

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Man är inte så tuff…

  1. arrami54 skriver:

    Det kom en privat kommentar från en vänlig bloggarsjäl som gav mig följande tips: ” Så? Då ska du ha med dig en flaska i byxfickan oxo, drabbas du när du är ute så kan du medicinera själv medan du väntar på ambulansen, mobiltelefon, gärna en smartphone som sänder larm när du trycker ngt förinprogrammerat.
    Vet du när du ska utsättas för kärlröntgen än?
    Det är bra om det sker innan du drabbas av en infarkt…
    Jag gjorde en bypassoperation lucia 1999 och lever än, det skulle jag inte ha gjort om jag inte opererats. Du har antagligen träffat en kardiolog redan på sjukhuset, ta reda på när du kan få en kärlröntgen!”

    …vem bloggaren är håller jag för mig själv, men någon kärlröntgen har jag inte erbjudits, här i Kronobergs-Läns Landsting är det enorma murar mellan olika vårdhavare och mellan avdelningar, vill jag ha en kärlröntgen får jag nog tjata till mig en själv…skall kontakta min husläkare vid tillfälle, det är semestertider nu. När jag går ut har jag alltid en liten nitrosrayflaska i fickan och mobilen, ja det fanstyget hänger ju alltid med! 😉

Kommentarsfältet är stängt.