Platt fall…

 

…för Brasilien!

”De där skolorna som prioriterats bort, sjukvården som lagts på is, ett helt socialt skyddsnät som klippts i bitar för det här mästerskapets skull – och så många som satsat så mycket på att en månads fotboll skulle få folket att glömma korruptionen och förfallet.” När fotbollen blir religion och förnuftet tonas ner, då drabbas de fattigaste hårdast. Den gamla principen om ”bröd och skådespel” till folket krackelerar förhoppningsvis nu. När man satsar så stort på en relativt primitiv underhållning i t.ex. Manaus (Gudarnas moder) där majoriteten är fattig, saknar dricksvatten, mat och sjukvård…då är någonting rejält fel.

Det var nu inte så mycket till underhållning, jag hade förväntat mig en jämnare match och lite spänning, 7-1 var INTE spännande. ”Aldrig tidigare har ett lag blivit så avklätt i en VM-semifinal. Nu handlade det dessutom om värdnationen Brasilien, de femfaldiga världsmästarna, som inte förlorat en tävlingsmatch på hemmaplan på 39 år!”och jag ser med orolig nyfikenhet på om protesterna tar ny fart i Brasilien nu?

Även här hemma har det varit lite av ”platt fall” för en del. Det kom en ”gubbe” på cykel utanför stugan, han hade ögonen helt fokuserade på sin mobil…och cyklade rakt in i den taggiga roshäck som omger tomten. Aj, det måste känts, de ros-taggarna river nämligen rejält! Han såg besvärad ut och jag kunde bara le, är man så korkad att man skiter i omgivning, övrig trafik m.m. så får man ta rivsår!

En annan som drabbades av platt fall var min vackra taggiga kvälls -”date”. Hon föll platt till marken efter all god mat.

100_5987

platt fall

Fotboll tror jag inte hon bryr sig om…klokt nog. Däremot undrade hon vad jag hade på ”tassarna”?  ”-Gammalt lappat trä och läder, intressant!”

trasiga tofflor

Min granne (som också fodrar henne) tror att det är samma hona som besökt oss under fyra somrar nu. Inte omöjligt, så tam som hon är så borde vi vara bekanta. Hannen känner man lättare igen, han är bra mycket större och är trebent. Förra året fick ”vår” taggiga skönhet två ungar, det skall bli spännande att se hur många de är i år?

Till skillnad från t.ex. Brasiliens ledande politiker vet hon hur viktigt rent dricksvatten är och hon njuter verkligen av vattnet dessa tropiska dagar…

kotte dricker

Det har varit ytterligare en tropisk dag här i Smålands skogar och Tor, han bara lyfte sin hammare, han lurades och slog inte…trots att jag tror många längtade efter lite svalkande åska och regn. Men vi har nog några tropiska nätter framför oss och inget är skönare än det…så nu stänger vi ner datorn, går ut och njuter.

 

God natt och ha en riktigt skön onsdag!

 

100_6024

vacce-sepia1b mellan

 

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Platt fall…

  1. kyrkis skriver:

    Mmm… gulligt…

  2. arrami54 skriver:

    Visst är hon! 🙂

Kommentarsfältet är stängt.