Guds folk vill ha krig. (“am segula”).

 

Israel vill INTE ha fred:

”Djupt där nere ligger uppfattningen att denna mark är avsedd för enbart judarna. Där ligger betydelsen av “am segula” – Guds utvalda folk – förankrad. I praktiken kan detta översättas med att i detta land får judar göra det som är förbjudet för andra. Från den utgångspunkten finns inget sätt att ta sig till en rättvis fred. Det finns inget sätt att uppnå en rättvis fred när utgångspunkten är avhumanisering av palestinierna, när demonisering av palestinierna hamras in i människors huvuden dag efter dag. De som tror att varje palestinier är en misstänkt och att varje palestinier vill ”kasta judarna i havet” kommer aldrig att sluta fred med palestinierna. De flesta israeler är övertygade om att dessa påståenden är sanna.”

”Jinge” skriver ett intressant inlägg om Israels apartheid-politik: ”Författaren och journalisten Göran Rosenberg menar att Israel går i riktning mot en apartheidstat. Jag menar att det råder apartheid på de ockuperade områdena. Efter att tvåstatsförhandlingarna brutit samman, lever folket på Västbanken under helt andra förhållanden än i en vanlig rättsstat, säger han… lyssna här.

Israel har skapat samma typ av getto i Gaza som en gång fanns i t.ex. Warszawa. Israel vill inte ha fred, man vill befästa ockupationen och göra den permanent, samtidigt utvecklar man sin vapenindustri och tjänar pengar. Det vi ser är det eviga hatets seger, uppbackad av politisk cynism, girighet och känslokyla…

I hatets skugga blöder hjärtan i onödan…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

vacce-sepia1b mellan b

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Guds folk vill ha krig. (“am segula”).

  1. Kicki skriver:

    Fruktansvärt, man kan fråga sig hur folket i Israel egentligen tänker, speciellt som de själva har en historik bakom sig med dessa vidriga förhållanden.

    Det är så himla mycket som är märkligt med människor överlag… Men träffas man inte och pratar om saker och ting utan att saker sprids ryktesvägen så kan det ta en ände med förskräckelse.

    Jag kan känna att även klimatet här i Sverige verkar peka på fruktansvärda orättvisor genom spekulationer och elakt förtal…

    Börjar även undra om inte ”välfärdsapparaten” här hemma är korrupt?

  2. narhvalur skriver:

    Förvisso håller jag med om att det är väldigt rasistiskt att kalla sig Guds utvalda folk.
    Tyvärr har vi nu kommit in i en våldsspiral , där en oerhörd och ofattbar hatiskhet regerar mellan judar och palestinier.
    Palestina har fått lida det måste medges, men konflikten har hållit på i tusentals år och tyvärr trappas våldsspiralen upp, och alla kommer att känna hatkänslor i generationer framöver.

  3. arrami54 skriver:

    Nu är det inte bara israel utan också palestinier som tänker så begränsat. Rädslan styr (medvetet) och då blir hatet låst i en negativ spiral. Hatets och den omedvetna sort som göder hat finns givetvis också här i landet Sverige.

  4. arrami54 skriver:

    Du har rätt. Vi lär aldrig få se ett slut på detta eviga krig.

  5. Kicki skriver:

    ..omedvetna sort? Hur menar du?

  6. arrami54 skriver:

    Det finns människor som är socialt- och politiskt medvetna, som tänker i flera steg, som har empati, som har bildning m.m. …och sedan finns den ”omedvetna” sorten som saknar de flesta själsliga förmågor förutom, girighet, revirtänkande, avund, falskhet, småsinthet och ett enormt lågt multipelt IQ! 😉

  7. Kicki skriver:

    Jag har ingen bildning, är politiskt okunnig, är inte socialt kunnig. Så ibland ångrar jag vad jag har skrivit när jag svarat i inlägg. Därför jag vet egentligen inte helt vilken partifärg jag ska tillhöra. Jag tycker om din blogg för jag kan identifiera mig med saker du skriver, men ibland känns det som det är samma politik som sd… Det är så sjukt svårt att hitta rätt i djungeln. Gillar ju massor både lantbruk o vargar o indianer och samer och en himla massa mer, men det verkar alltid som man måste välja, för det krockar så fort man blandar in politiken..därför blir man jäkligt otydlig.

  8. Kicki skriver:

    Jo, jag är en kuf när jag läser dina rader i svaret..

  9. arrami54 skriver:

    men ibland känns det som det är samma politik som sd… …nja, då har du nog inte läst mig rätt. Sedan tror jag inte riktigt på din beskrivning av dig själv och nog kan det vara svårt att hitta rätt i livets djungel, men det gäller nog oss alla. 😉

  10. arrami54 skriver:

    Ordet ”kuf” passar nog in på oss alla vid en närmre och ärlig granskning! 😉

  11. Kicki skriver:

    Ber om ursäkt. Du hade länkat till en sd blogg. Jag har varit inne några ggr på Åsiktsfritt, det kan vara där jag ibland fått känslan av att det kunde varit en högerblogg i några inlägg, men jag är inte säker. jag skrev lite där för det var några av hans målningar jag gillade. De var talande.

  12. Kicki skriver:

    Hehe

  13. arrami54 skriver:

    Att jag ibland länkar till ”fienden” betyder inte att jag håller med dem, det berättar bara vad jag läst och reagerar på. Mitt bloggande är ofta reaktioner på saker jag läst/upplevt/har empirisk erfarenhet av o.s.v. Länkarna ger läsaren möjlighet att själv läsa, men främst är de för min egen skull (jag kan läsa igen utan att fylla datorn med ”bokmärken”). ”Åsiktsfritt” är nog inte höger, då tror jag du missförstår honom. Hans bilder är bra, därom är vi överens! 😉

  14. Kicki skriver:

    Jo, du påpekar ofta ovanstående. dvs obildadepolitiskt okunniga mm, och det för ju med sig att man inte kan debattera som vissa av dina andra läsare kan. Jag erkänner handikappet. Men jag tycker det är himla kul att läsa era debatter, och ibland skriver jag ju nåt, och ångrar nåt ordval när jag skickat det, och då går det ju inte ändra. Det blir ju lite ”kladdigt” på din blogg om jag ofta ska rätta till nåt ord som blev fel. Ser ju när det är på pränt att jag kunde valt ett annat ord. (hoppas du fattar hur jag menar)

  15. arrami54 skriver:

    Jo, jag förstår men låt inte språket hämma dig, ös på. En debatt skall vara lite tuff, ärlig och rakt på. 😉

  16. Kicki skriver:

    Jo, jag förstår. Blev så fel förut..
    Hans texter kan ibland vara lite svårtolkade, åtminstone för mig. Men nog om det. Det kan ju mina med.

  17. Kicki skriver:

    Du såg ju nyss hur det blev, när jag hastade iväg, hehe.

  18. arrami54 skriver:

    Hans texter är medvetet lite ”svårtolkade” och han driver hårt med dem han avskyr. Det kommer mer därifrån, hans dator ligger på ”akuten” för tillfället, men kryar nog på sig… 😉

  19. Kicki skriver:

    Bara inte han ligger på akuten så ordnar det sig nog.

  20. Kicki skriver:

    kunde varit delar av min familj ni pratar om…de är som palestina och israel. Det går inte att samla dem ihop utan att kärnan blir KRÄNKTA – det är lögn i helvete. Har försökt. Nu har jag gett upp. Fy fan vilket hyckleri.

  21. arrami54 skriver:

    Trist erfarenhet du har där!

  22. arrami54 skriver:

    Han mår bra! 😉

  23. Kicki skriver:

    Jäpp. Men det är fakta. Det finns de som tyckte det var bra när jag bjöd in till samtal en gång, men det fanns också motsatsen. (Käringarna ställde till en scen i vanlig ordning!!!) De som ljugit mest blev kränkta, när jag ifrågasatte saker, och de försvann som avlöningar. Det var i samband med detta tredje ”världskriget” startade mot mig. Man ska inte reda ut saker. Och man ska minsann hämnas!

    Det enda jag ville då var att reda ut oklarheter som inte gick ihop. Sedan kunde man ju släppa allt. TRODDE jag ja…

  24. Kicki skriver:

    Gott o höra. Det är nog med elände det man läser om i tidningar.

  25. arrami54 skriver:

    Det finns allmänt goda skäl till uttrycket: ”Släkten är värst!”

  26. Kicki skriver:

    Ja, jag önskade jag hade blivit bortadopterad som liten i stället. Vad det gäller min fd. egna familj så blev det en repris… MAN SKA INTE prata om saker. Det ska tigas ihjäl. Det ska se BRA ut i alla lägen. Bara le och träng ner problemen… Fy fan!!!!

  27. arrami54 skriver:

    …jo, människor putsar på ytan, resten skall döljas, liksom vilka de verkligen är.

  28. Kicki skriver:

    Ingen är ond i själ och hjärta ifrån början.

  29. arrami54 skriver:

    …vi blir efterhand som vi formas, lärs, indoktrineras, manipuleras, hjärntvättas, förslavas…

  30. Kicki skriver:

    Krig löser inga problem. Jag kan inte begripa människor som hatar. Jag har aldrig hatat någon. Alla är olika, och har olika ryggsäckar att bära.

  31. arrami54 skriver:

    Människor hatar jag inte, men det människor bär i sin själ, som t.ex. rasism…det hatar jag. Och seriöst tror jag ingen vill ha fred till varje tänkbart pris.

  32. Ping: Man är inte så tuff… | Varghjärta

  33. Ping: ”…fy fan!” | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.