”Och som vi alla vet är de väldigt fingerfärdiga…”

 

Rasismen visar sitt ansikte återkommande, det är inte ovanligt och inte bara en ovana, det är ett medvetet spritt gift och du möter det i princip överallt…”Och som vi alla vet är de väldigt fingerfärdiga…”

Jag minns en ”lärarkollega” som stod mitt i lärarrummet på Astradskolan i Ljungby en höstdag 1998 och orerade högt över de tjuvaktiga romerna för alla närvarande (han använde likt övriga rasister ordet zigenare). Min respekt för honom dog tämligen omedelbart och permanent, allt eftersom jag åhörde hans rasistiska svammel. Jag lyssnade noggrant och iakttog övriga kollegor som i bästa fall under tystnad skruvade lite på sig, men ingen sade emot honom och mina tankar gick till skollag och läroplan. Därtill var kvinnan jag var gift med då, rom. Han hade nyligen mött henne och det var uppenbart att han blev förtjust, hennes skönhet hade fört honom mentalt mot ”lallande tönt”. Men att män ofta reagerar mer än tänker är kanske inget jag behöver poängtera?

När jag efter en stund högt frågade honom om han även såg min hustru som varande en genetiskt styrd tjuv såg han undrande på mig och svarade: ” – Nej, hurså?”

Mitt svar blev ett kort: ” – Hon är Rom och enligt dig är alla romer tjuvar,… förklara dig tack!”

Han lämnade snabbt lärarrummet, högröd i ansiktet…

 

Personligen är jag väldigt nyfiken på hur rasister som ”SvenneDemokraterna” (SD) tänker, om de tänker, om de överhuvudtaget har empati, förmåga att känna för andra och hur deras multipla intelligensfrekvens ser ut, hur de klarar ett WAIS-test m.m.?

Personligen ser jag rasism som ett exempel på en mental retardation (det gamla ordet var ”idiot” eller använd det än äldre ”dumbe”) och det enda rasister skapar är okunnigt hat…

Hatet bränner oskyldiga små barn med bensin…

 

natalka

vacce-sepia1b mellan

 

Det här inlägget postades i Min syn på SD! och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till ”Och som vi alla vet är de väldigt fingerfärdiga…”

  1. accer accer skriver:

    tyvärr…………men …….. går inte för mycket förändrats
    Faktor 1
    http://www.danielpipes.org/comments/151832
    Faktor 2

    Faktor 3
    ”Det demokratiska systemet i Sverige ”

  2. arrami54 skriver:

    …rätt men ”fel”, eftersom rasism inte är ett svenskt fenomen utan finns världen över, Sverige innehåller rasism i sin kultur, precis som alla andra länder. Jag tror dessutom inte det handlar om det demokratiska systemet, snarare på brist på bildning och mentala förmågor (och allmän medvetandenivå styr givetvis demokratins utveckling). Jag vet inte hur den grundläggande rädsla som föder rasism uppkom, men att det i grunden handlar om rädsla för det främmande kommer vi inte ifrån. Evolutionen pågår och förhoppningsvis är den rasistiska världspandemin utrotad om ca hundra tusen år (?)
    Personligen har jag inte mycket hopp, känner mänskligheten lite för väl för att kunna känna hopp om framtiden.

  3. narhvalur skriver:

    Bra historia!

  4. Kicki skriver:

    Jag tycker du ska hålla humöret uppe!!! Lova mig det. Det finns andra som snarare borde skämmas, eller känna hopplöshet!!!! Så är det!

  5. Kicki skriver:

    Jag må ha varit knäpp sedan -85, ..(ELFEL.. eller nåt´) och kan således lalla vidare… du ska fortsätta försvara din förra fru som du gjorde. Jag blir så förbannad när folk ska kliva in och fördärva för andra, speciellt som du står upp och är rak och tydlig i dina åsikter. Det är inte alla som är det. Jag hoppar kanske fram och tillbaka i mina tankar ibland. Men luddet i öronen är bannemej inte kvar!!!! Fortsätt stå upp för din förra fru, (hon står utan tvekan också upp för dig)

  6. Anders Åberg skriver:

    Nej rasismen blir vi nog inte av med så lätt. Jag tror den enklast kan förklaras som en del av den redskapslåda som härskarna utvecklade efter den neolitiska revolutionen. Det var helt enkelt gynnsamt för dom att förstora upp gammal misstänksamhet mot främlingar till att dom var ”untermänschen”, för att med opåverkat samvete kunna utnyttja och förtrycka dom, samt att tillsammans då med religionen lättare få sina underlydande att dra ut i krig och sno deras tillgångar, fast dom logiskt sett borde sett dom som anförvanter i kampen mot sina egna utsugare. Överhetens egennytta spelar vanligt folks logik svårartade spratt ibland.
    Dock är rasismen satt under hård press numera, den är knappast politiskt korrekt annat än bland sverigedemokrater och nassar, smygrasisterna känner av det och en del av dom söker sig till säkert SD. Pressen är nog i sig en av anledningarna till att rasisterna tvingas fram i ljuset och att det då kan se ut som om rasismen stärks, men jag tror, eller iallafall hoppas på, att det är dödsryckningar vi ser.

  7. arrami54 skriver:

    Jo, du har rätt, men det är bara en bit av sanningen, rasismen drar också till sig dem som har svårt med tänket. Det försöker säkert tänka, men det blir ibland eller ständigt totalt fel. De som är värda avsky är de ”ledare” som t.ex. Jimmie Åkesson som med medveten cynism spelar på dessa icketänkare för att han vill ha personlig makt (exakt det du skriver). Rasismen finns ständigt, men växer när klyftorna ökar och ”missnöjets gnäll” talar…

  8. arrami54 skriver:

    Jag står upp mot rasismen och för människovärdet, rasism är INTE människovärdigt!

  9. arrami54 skriver:

    Igelkottar m.fl. och en del människor hjälper mig med det, att hålla humöret uppe! Tack för dina ord! 😉

  10. arrami54 skriver:

    Bara en vanlig liten vardagshistoria och tyvärr kan ett oändligt antal människor berätta liknande om/kring den vardagsrasism vi lever med.

  11. Kicki skriver:

    Exakt!

  12. Kicki skriver:

    Ok.Ha en fin dag.

  13. arrami54 skriver:

    Detsamma! 😉

  14. Anders Åberg skriver:

    Jo inte är rasism ett tecken på högstående intelligens precis. Att verkligen på allvar tro att man är bättre än någon annan enbart för att man råkar vara född på en viss plätt jord är väl mer en diagnos än en åsikt.

  15. arrami54 skriver:

    …korrekt analys, rasism ÄR ”mer en diagnos än en åsikt.” Vi är som bekant inte helt överens i ”vargfrågan” där jag vill ha licensjakt först när stammen är stor nog, genetiskt frisk m.m. men oftast tänker vi helt likartat. 😉

  16. Kicki skriver:

    … och rasismen finns precis överallt. Många utlänningar är lika stora rasister såväl som många svenskar. Religioner och kulturer krockar från båda håll!

  17. arrami54 skriver:

    Sant, rasism finns överallt, vilket INTE gör den bättre.

  18. accer accer skriver:

    Den” moderna rasismen ”kan vara Feodalism och är rent egoism !
    Feodalism i Sverige……………….????

  19. arrami54 skriver:

    Använd orden hierarki och girigt egoistiskt revirtänkande så hittar du mer rätt! 😉

Kommentarsfältet är stängt.