Hon kommer om kvällen…

 

Varje kväll, ungefär när kråkfåglarna söker sina nattnästen kommer hon vandrande. Hungrig och på jakt efter föda och dryck.

Hon har lärt sig att det vankas kattmat och friskt färskt dricksvatten här. Hon är inte handtam men accepterar min närvaro och bryr sig inte nämnvärt om mig och min kamera. Jag satt mindre än en halvmeter bredvid henne en timme i kväll och ”småpratade” om livet och värmen. Dagen var klibbig och jag väntade en åskskur hela eftermiddagen, den uteblev tyvärr…ett renande och uppfriskande regn hade suttit fint. De här tropiska sommardagarna kan vara sköna, men när huden känns lika äckligt klibbig som det mentala SD-kladdet, då söker man svalka och ro. (De är tragiskt komiska SD, speciellt tydligt blir deras likhet med en del av de av dem så hatade muslimerna när man studerar hatet mot feminismen, jämställda kvinnor är farliga djur och ett stort hot mot (SD-)männen, tycks de tro och tycka!)

T.o.m. ”Kung Pepsi” husets herre och min äldsta boparasit höll sig totalt slapp och halvsov igenom dagens tropiska värme… men ingen klok katt anstränger sig i onödan.

100_5909pepsi-sover-tryggt

Ser roat på bloggstatistiken och ”hänvisningarna” att ett antal hundra varghatare från ”jaktojägare” besökt bloggen. De är tysta här och debatterar främst med likasinnade, ungefär som SD-folket söker sig till rasist-kloaken Avpixlat och sprider sin dynga i grupp.

Igelkotten som besöker mig är antagligen en hona med en kull ungar liggande i närheten, det märks på hennes mat och dryckesiver och på att hon ränner bort en stund (hon diar de små?) för att sedan återkomma ett par/tre gånger per kväll…för att äta lite till. Ungefär som en varg återvänder till bytet…

De tror tydligen att vargarna kommer att äta (alla) barn, våra vargälskande jägarvänner (som gärna ser varg uppstoppad på väggen!) och inser inte att vi människor, liksom barn, dödas i trafiken, av giftiga kemikalier, av vatten (vi drunknar ibland), blir ihjälbitna av hundar, stungna av insekter som getingar, bin (och dör av allergisk chock!). Att vi oftast dör (utom de religiösa med ett evigt liv), drabbas av andra människor eller olyckor är inte ovanligt och att barn dödas av föräldrar/vårdnadshavare är inte helt ovanligt…men vargen, den är farligast av allt och alla, eftersom den tar några få får och jägarnas älskade mat-/trofé-älgar!

 

Vi är ett par som ställer ut mat och vatten till igelkottarna i kvarteret och varje sommar återkommer de vid exakt samma tider. Vi får hoppas de klarar sig undan trafiken i sommar och att ni läsare gör detsamma, uppenbarligen kör en del med huvudet under armen…

100_5960100_5934100_5936100_5937100_5927100_5941100_5939

När hon blev mätt lade hon sig platt ner en stund, stirrade på mig och undrade säkert vad vi är för en sorts djur…och det kan man undra!

 

vacce-sepia1b mellan

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Hon kommer om kvällen…

  1. narhvalur skriver:

    Fantastiskt fina bilder! Jag hade en igelkott i mitt förra hus också!:))))

  2. arrami54 skriver:

    Tack och varsågod! 🙂

  3. Kicki skriver:

    Härliga bilder på lilla igelkotten. Hade själv besök idag av en liten kaja. Balkongdörren stod öppen så hon hade flugit in. Fick fatt i henne innan hon flög rakt in i vardagsrumsfönstret, och fick ut henne igen. De råder verkligen en ”babyboom” av både skat och kajungar här nu. De är ofta på besök på balkongen.

  4. arrami54 skriver:

    Det är härliga djur och det är extra kul när de är så vana vid en som denna lilla skönhet. Hon ”fräste till” ett par gånger när jag rörde mig för hastigt, annars stod hon ut med min närhet och gick t.o.m. runt mig en gång…för att riktigt kolla in ”gubben”! 😉

  5. arrami54 skriver:

    …jo, det är den årstiden och jag inväntar nyfiket om jag har rätt om att igelkotten har en kull ungar i närheten.

  6. narhvalur skriver:

    När jag åt ute kom min igelkott och nosade på tårna. Hon älskade krusbärspaj och pannkakor.
    Tyvärr är här ganska traffickerat , så inget direkt lämpligt ställe för igelkottar!

  7. Kicki skriver:

    Spännande. De är söta de små liven. 🙂

  8. arrami54 skriver:

    Tyvärr har jag samma problem, bor mitt i staden och jag hoppas verkligen hon och ungarna klarar sig. Det är många döda igelkottar jag plockat upp och grävt ner, liksom skadade jag vårdat och satt ut igen långt bortom stadens brus.

  9. arrami54 skriver:

    Jo, det har hänt att jag tvingats ta hand om dem när modern trafikdödats, hoppas det inte händer i år igen!

  10. Kicki skriver:

    Instämmer, det vore förfärligt. 😦

  11. arrami54 skriver:

    …ja! Det är iochförsig kul att föda upp igelkottungar, men jag avstår hellre!

  12. Kicki skriver:

    Jo, de behöver sin mor.

  13. arrami54 skriver:

    Det gör vi alla, en tid! 😉

Kommentarsfältet är stängt.