Han ställde sig och pinkade…

 

…i min brevlåda!

Mannen är ”Fall A” här och tydligen lite störd? Jag såg honom tydligt eftersom brevlådan ligger inom synhåll precis i linje med datorskärmens överkant. När jag gick ut och frågade vad han sysslade med svarade han: ”- Jag pissar i din brevlåda!”

Han har tydligen läst detta inlägg, då han därefter yttrade: ” – Alicia hälsar”

Jag gjorde givetvis en polisanmälan, ringde…men i skrivande stund har ingen polis dykt upp och ”pinket” lär torka bort innan de kommer. Annars skulle ju ett DNA-prov styrka ursprungskällan! Men bevisinhämtning leder till merarbete och ”Fall A” är nära bekant med en polischef (nepotism och vänskapskorruption är en del av lokalsamhället!)…så ingenting lär hända från det hållet!

Klockan var ca tio över midnatt och jag märkte både på gång och andedräkt att han kom från Harrys. Han behövde väl några öl och en whiskey för att våga utföra sin tappra handling?

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt händelsen, men är nog ärligt talat lite orolig, det är inte första gången han tagit nattliga promenader runt stugan…och man undrar lite vad denna man, som vandrar med Gud, får för sig nästa gång…?

Tro mig, Ljungby är en högst intressant liten stad att bo i!

En trevlig polis ringde upp mig vid ca 00:56 och om ”prioriterade saker lugnar ner sig” så kommer det en patrull. Enligt denna polisman kan det vara svårt att säkra DNA via urin, möjligt och vi får se vad det hela landar en dag…

Det kom en patrull vid ca 02:15, de intervjuade mig om händelsen/händelseförloppet, topsade brevlådan i jakt på DNA och skriver en anmälan. De gör ett bra jobb våra poliser, oftast, och de bör få vårt stöd för högre lön och mer tid för det viktiga arbete de utför. Tiden skall inte gå åt till ”byråkrati” och ickefungerande it-system!

 

Som vanligt har jag svår värk från rygg/nacke och det blir ytterligare en vaken natt. Jag sitter antagligen och målar på ett porträtt under natten, fram tills dess morgonljuset bryter fram och det blir läge för en lugn skön längre morgonpromenad med hunden. Människor och hundar är olika på många sätt, en hund kan ”pissa” på stolpen som håller upp brevlådan, men de pissar inte i dem! Hundar har trots allt lite mer hyfs och förstånd!

Om jag återgår till skapandet så vill jag hävda att ”porträtt” är det svåraste jag vet…det skall helst inte bara bli likt, det skall fånga individens själ också. Det finns en ton av ”mental röntgen” i alla bra porträtt. Lite äldre människor är lättare att ”fånga” än yngre och jag visar er två porträtt som är under arbete. Den första ”föreställer” egentligen ingen utan är mer en lek kring en känd berättelse, ” Den gamle och havet”. Havet har jag inte börjat med än, men det skall bli skymning och ett kustlandskap bakom mannen…

den gamle och havet

Jag har ingen ”deadline” på denna målning, den blir klar när den blir klar…om den blir klar?! Nästa däremot, den nedre här, lägger jag nog ner enormt mycket tid på, eftersom denna unge man bär mina gener och jag vill ge honom porträttet i present fram emot juletid. Jag har lagt två färglager och skall nu börja med volym och ljus, samtidigt som alla detaljer skall genomarbetas… och blir modellen helnöjd, då blir jag det!

 

henrik två lager färg

Tro mig, kul är det att måla/teckna…långt mer kul än att tvingas ”städa” brevlådor efter pinknödiga äldre herrar i Ljungby!

 

 

vacce-sepia1b mellan

 

 

Det här inlägget postades i Min konst!, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.