Det är en fascinerande värld…

 

…speciellt arten homo sapiens är intressant. Det är svårt för intelligenta människor att stå ut i en värld dominerad av dem med diagnosen LBFS  (skriver jag lite ”kaxigt”, men ett faktum är det!). Vi människor gör en mängd ”dumheter”, som att pissa i ”fiendens” brevlåda (hänvisar till föregående inlägg), men det gäller att särskilja individen (själen) från de ”korkade” handlingar/åsikter som så ofta uppvisas.

Jag har två bon av Tapetserarbin eller bladskärarbin (Megachile) på tomten som jag undviker att störa. Det är nämligen nyttiga små vänner som gör ett viktigt jobb för oss, de pollinerar mängder av den mat vi är beroende av och utan dem skulle vi bli ytterst ”fattiga” och hungriga.

Hur många fjärilar har du sett i år?

Allmänt hotas våra pollinerande insekter av de förändringar i miljön vi skapar. Våra giftutsläpp, våra alltmer industrialiserade jordbruk och vårt hat mot ängsblomster och högt gräs… ”- Fan det kryllar ju av fästingar där!” eller ”-Vi har faktiskt tänkt planterat fem körsbärsträd i stadens centrum!” Ursäkterna för att slippa tänka är många! Jag har hört en hel del dylikt angående det här. Att tala för Bi-bistånd (läs gärna länken!) är lite som att tala för tiggarnas rätt, LBFS-folket vägrar att lyssna. När jag gick ut i parken (Månsabacken) idag hade någon LBFS-individ på Ljungby parkförvaltning beordrat att den lilla ängen full av blåklockor m.fl. arter skulle jämnas med marken…

…handlingen stör mig mer än den hobby andra ”gubbar” i kommunen har, nämligen detta att ta nattliga promenader och pinka i folks brevlådor. Det destruktiva är vi duktiga på!

Personligen föredrar jag bladskärarbin framför en del ”styrande” kommunal-gubbar i Ljungby!

Det är väldigt fascinerande att studera dessa bladskärarbins arbete. Dessutom är det långt vackrare och nyttigare djur än de kommunalarbetare som i full skyddsutrustning och med modifierade röjsågar som krigar mot blåklockor och andra blomster i stadens parker…

Campanula_rotondifolia

Tänk om jag kunde ”pinka” ut ett virus som rensade vår planet från alla homo sapiens med LBFS, då skulle många andra arter få en reell chans att överleva på sikt och världen skulle bestå som en harmonisk planet med mångfald och skönhet! Drömma får man väl?

 

”Rätt omfattande funderingar finns i vårt svenska samhälle kring konsumtionssamhället. Är det livets mening? Flest prylar när vi dör vinner – är det detta som är syftet? Också den här tanken: om alla konsumerade lika mycket som vi, klarar världen av det totalt sett?”

Avslutar med ett par bilder på dessa fascinerande insekter…

Leafcutter_bee_by_Bernhard_plank miniFoto: Bernhard Plank

 

1280px-Megachile-pjt b

 

Stanna upp lite och tänk efter …

little-fox-big text

…eller hur?

vacce-sepia1b mellan

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det är en fascinerande värld…

  1. narhvalur skriver:

    Jag är en äkta skogsmulle, har inte varit i stan eller i en shopping mall på månaden. Tycker saker kan vara vackra men dom tar bara utrymme.
    Jag lägger ner mina pengar på foto.
    Finns inger värre än en shopping mall.jag får migrän direkt plus an anxiety bang!

  2. arrami54 skriver:

    Jag är bara en halv-äkta Skogsmulle, jag drar skogen till staden…när jag flyttade hit var det asfalt runt stugan, nu är det en blomstrande djungel med mängder av små innevånare, sådana som traskar, sådana som kryper och de som flyger! 😉
    Shopping flyr jag, det finns kvinnor som använt hundkoppel för att dra in mig på en ”shopping mall”! 😉

  3. narhvalur skriver:

    Jag åker in till stan en gång per månad till frissan. Det är allt. Jag handlar lokalt. Jag behöver aldrig mer köpa kläder eller prylar för huset är fullt, för en gång i tiden var jag nästan shop’oholic, köpte en massa utan att de aldrig användes! LOL!

  4. arrami54 skriver:

    Tror detta stämmer in på många, både män och kvinnor. Har gjort en liknande erfarenhet själv, men fick en tankeställare när jag storstädade garderoben för ett par år sedan och fann oanvända jeans m.m. (etiketterna satt kvar), vad det gäller ”frissan” så blir det ca var tredje månad och då räcker två ord: elva millimeter! Med den hårlängden behöver jag inte oroa mig för kluvna hårtoppar!
    😉

Kommentarsfältet är stängt.