Rapport från lala-land.

 

Det var en sådan natt igen, ett helvete av smärtor. För att överhuvudtaget kunna sova en stund, tog jag några piller (som vanligt). Det blir aldrig någon riktig sömn, snarare en utslagningseffekt av den utskrivna narkotikan. Smärtan och tröttheten gör att man ofta förvandlas till en ”grinolle på dysterkvist”. Det intressanta är att jag trots alla kroniska diagnoser som enligt läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och AF ställer mig helt utanför arbetsmarknaden,  anser Försäkringskassan att jag är helt arbetsför. Detta ledde till att alla läkarintyg jag fick under 2013 underkändes av Försäkringskassan med hänvisning till den ”Nymoderata” principen att alla kan jobba oavsett diagnos. Kan du röra ett finger och inte har intygat, via medicinskt kunniga vittnen, att du har avlidit…så kan du arbeta. Det är detta som är ”arbetslinjen”! (Jag undrar också stillsamt vad vi har för läkare i Sverige egentligen, eftersom de fullt ut accepterar detta medicinska förmyndarskap av en politiskt ägd/styrd byråkrati?).

Det intressanta är att Försäkringskassan, trots att de ansett mig arbetsför när jag ansökt om sjukpenning (med läkarintyg) under hela 2013 och nekat mig detta, samtidigt erbjuder mig sjukersättning (sjukpension). (Nu är det ett erbjudande, ansökan insändes för sex månader sedan, enligt FK:s hemsida skall det ta max fyra månader, men jag väntar än på besked).  Förklara detta logiskt om du kan!

Vänder mig leende till vår ”härskare” den marknadsliberala nymoderaten, jag vet att du kan förklara. Du vet att det blir billigast så och att sjukpensionen är lägre än sjukpenningen och du vet att det gäller att få den sjuke sjukare så att de snabbare avlider. För kroniskt sjuka ser du som samhällsparasiter som snarast bör dö bort eftersom de är icke produktiva och tärande på samhällskroppen. Det går säkert att diagnostisera cynismen nymoderater lider av, men jag avstår. Det jag ser är en äcklig cynism som i mycket liknar den syn SD:s medlemmar har på romska tiggare från Rumänien och som i grunden bottnar i välutvecklad (linjeavlad?) cynisk och narcissistisk LBFS.

På tala om tiggare så mötte jag ett par idag, under mina ”hundpromenader” i lilla lala-land. Det är hundarna som går ut med mig och de hjälper mig att få den fysiska träning jag så väl behöver. (och de är generellt långt trevligare än dagens stressade sjukvårdspersonal!). Det satt en vacker ung kvinnlig rom utanför systembolaget. Att hon var vacker har egentligen ingenting med saken att göra, men jag erkänner att jag fortfarande reagerar på kvinnlig skönhet.  När jag gick mot porten till den heliga lösningsmedelskällan hörde jag de framviskade orden från henne: ”- Please help”.

Givetvis hjälpte jag henne med ”mat-guld” för några dygn framåt. Det intressanta var blicken jag då fick från ett par mentalt medelfeta svenskar från lala-land, den sade: ” – Så gör man inte!”

Det har hänt någonting med Sverige, när svensken konfronteras med skapade klyftor, fattigdom och ”främlingar” så drunknar solidariteten i den ynkligaste formen av narcissistisk egoism och rädsla. Det är därför SD har fått en stabil politisk bas även om folkmajoriteten drar i rätt riktning. Samtidigt känner jag lätt värmande vänstervindar och ett folkligt motstånd mot rasism, men jag undrar om inte de lite kallare högervindarna vinner ändå. (Med hjälp från S). Även den så kallade solidariska social demokratin drar sig högerut, skyddar nymoderaternas skattesänkningar och drömmer om att samregera med ett borgerligt parti. Det här med ”människors lika värde” är och lär alltid vara vackra ord på pappret, studerar man dokumenten noga så är de tomma. Den dagen socialdemokratin driver fram verklig jämställdhet, t.ex. lika lön och arbetsvillkor för kvinnor, då skall jag offentligt äta upp min hatt!

Vi är enormt dugliga på att producera vackra dokument, vi tycks älska falsk retorik men kräver inget av saklig realpolitik. Sveriges ”mentalt småfeta” medelklass har medvetet glömt allt om mänskliga rättigheter för att skydda sina små narcissistiska privilegier!

På en parkering i  byns ”city” blev jag ”attackerad” av en fiskmås. Hon/han var inte många centimeter från mitt huvud. Uppenbarligen sprang hennes juv (eller juvar) någonstans i närheten, inte helt flygfärdiga och under hennes beskydd. Jag log av respekt för hennes beteende och studerade henne noga, ännu ett exempel på naturens skönhet och insikten blev mig än tydligare: Jag har större respekt för djur än för människor generellt…

PT01_ubt(Bilden hämtad från Wikipedia.)

 

vacce-sepia1b mellan b

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Rapport från lala-land.

  1. Anders Åberg skriver:

    Men den marknadsliberala moderaten är egentligen snäppet bättre, eller iallafall aningen ärligare, än den lika marknadsliberala sossen, även om numera även moderaterna lärt sig bättre hur man lurar folk. Sossarna är dock sannolikt bäst på det, dom har tränat i hundra år på att beskriva sig som solidaritetens, rättvisans och den arbetande människans företrädare, fast dom egentligen aldrig varit annat stinkande nyliberaler. Den med våra dagars mått progressiva folkhemspolitiken kom till under hotet från kommunismen i öst och måste betraktas som en tillfällig taktisk eftergift. Nu vill dom vinna valet genom att i gammal känd stil använda sig av folkets längtan efter något bättre, men inget kommer att förändras, mer än kanske 75 spänn mer i månaden för pensionärerna, som tas tillbaka någon annanstans. Din situation, som du delar med så många andra kommer garanterat inte att ändras.
    Jag drar mig till minnes Michael Moore som ställde upp i valet i New Jersey med ett fikusträd, med vallöftet att det var den enda kandidaten som garanterat inte skulle lura sina väljare.
    Jag för min del skulle alla dagar på året hellre rösta på en arg fiskmås än en sosse.

  2. arrami54 skriver:

    En helt korrekt analys! Den sista meningen fick mig att le och vad jag inte skrev var att måsen vrålade i mitt öra att: ” – Röstar du inte realpolitiskt rödgrönt så skiter jag på huvudet ditt och kallar det självförsvar!”

  3. kyrkis skriver:

    Jag möter ju ständigt dessa som fallit mellan stolarna.

    Men det är kinkit det där med läkarintyget. När jag var under isen och blev sjukskriven av företagsläkaren blev min sjukskrivning underkänd. Inte för att jag var för frisk utan för att doktorn vägrade av ideologiska skäl att skriva intyg efter FK:s anvisningar. Jag fick finna en annan doktor – tur jag var vän med min förra husdoktor. Hon skrev vad FK krävde. Jag får dras med journalerna som beskriver mig som… Men sjukskrivning håller inte i längden. . Jag jobbar igen. Men det beror på att jag fick ett projekt där jag kunde må dåligt tills jag blev frisk. Sen ledde det till en fast anställning.
    Det är inte alla förunnade.

    Alla sjukdomar går inte över. Oavsett vad FK säger. Det verkar enklare att fasa ut än att finna fungerande rehabiliteringar. Det är väl ok med en arbetslinje om man från samhället tar sitt ansvar och skapar de förutsättningar för arbeta åt alla som man hojtar om. Men det gör man inte.

    Och det plågar mig.

  4. arrami54 skriver:

    Jo, det är enkelt och ekonomiskt fördelaktigt att låta människor ”falla mellan stolarna” och det är exakt därför det är så vanligt idag. Jag kan generellt dela din syn och undrar vad det var för läkare som lät sin personliga ”ideologi” gå före patientens behov?Jag har tur trots allt eftersom jag är en envis och tjurig ”djävul” och aldrig ger mig. 😉
    De diagnoser jag har läker inte, de blir snarare sämre över tid om jag inte lyckas hålla dem på en utplanande och konstant nivå. Det tragiska är att jag tvingats förklara ordet ”kroniskt” för sjukvårdsbyråkratin och F-kassans jurister, vilket säger en del om bildningsnivån. Den rehabilitering som finns får jag stå för och utföra själv, sjukvården nöjer sig med att ställa diagnos, det ger klirr i kassan och pluspoäng i ”pinnjakten”.
    Vad jag finner mest ”tragikomiskt” är att jag inte är sjuk nog för sjukpenning, men sjuk nog för sjukersättning (sjukpension). Den logiska kullerbyttan vill jag gärna att en framstående nymoderat eller högnivå (inom LBFS) byråkrat förklarar.
    Det är tragiskt att se hur många som drabbas av oempatiska och inkompetenta politiska beslut, dessutom är det tragiskt att se Sverige mentalt förfalla.

  5. narhvalur skriver:

    Jag kan mycket väl förstå din situation Arrami, eftersom jag också fått en diagnos om att jag drabbas av depressioner, så jag kan den här parodin med F-kassan och sjukvården.
    En sjuksköterska sa sanningsenligt att vi blir bara kallare och kallare.
    Det finns några bra läkare och sjukvårdspersonal, man ser det i skriverier. Jag vet också , tyvärr, tyvärr,en sjuksköterska som kallat sjuka för parasiter!!!! Det finns kanske en Gud trots allt , för dennes son med mentala och missbrukar diagnoser, tog livet av sig bara 21 år gammal. Han vågade aldrig berätta om sina problem , stackars barn.m Själv blev denne sjuksköterska tvångsomhändertagen av polisen och förd till psyket. Så något straff fick hon ju för sin kallhet.

    Angående djur , har jag alltid tyckt om djur bättre än människor, jag är känd ensamvarg. ( och jag är inte asful enligt män). Numera dock grinig häxa!

  6. arrami54 skriver:

    ”Häxa”, kan du magi också? Vit eller svart magi? 🙂

    Skämt åsido, nog är det en parodi som allt oftare spelas upp på livets ”teater”-scen och det finns nog en hel del olämpliga individer inom vården, liksom övriga områden. Men speciellt tycks de ”olämpliga” samlas i toppen av hierarkin och det tycks vara ett drag hos mer eller mindre tydliga psykopater att eftersträva makt över andra. Att se andra som medel/verktyg för det egna jagets tillfredsställelse blir vanligare (tycks det mig, grundat på empiri).

    Själv är jag en medelful ”gubbe” med magiska krafter (Merlin kan slänga sig i väggen!). Jag drar till mig djur, främst katter, men även alla övriga sorter tycks trivas med mig, däremot har jag svårt för ”folk” och de med mig, jag ser inte ut som en varg, men de flesta anar det ”livsfarliga” rovdjuret i mig och drar sig undan. (Fast egentligen är jag bara snäll! 😉 ).

  7. narhvalur skriver:

    Jag är säker på att du är jättesnäll mot både djur och människor. Hade aldrig annars upptäckt din underhållande blogg:))))

  8. arrami54 skriver:

    Avslöjad! 😉

Kommentarsfältet är stängt.