Midsommarharmoni.

 

För mig är det den bästa tiden på året, veckorna runt Midsommar. Allt blommar och fågellivet är som intensivast. Den sång de små fjäderklädda frambringar är musik på högsta nivå.

Nyss mötte jag en ung, med nöd och näppe flygfärdig liten Nötväcka (Sitta europaea). Fågeln är en av mina favoriter och de blir lätt ”tama”, mycket på grund av sin nyfikenhet. Den ungfågel/juv jag nämnde ovan var inget undantag, den satt en lång stund på en gren ca en meter från mitt huvud och granskade mig nyfiket och som vanligt hade jag inte min kamera i närheten…

 

800px-Sitta_europaea_refit litenFoto: Paweł Kuźniar 

(juv., förkortning för juvenil inom botaniken och zoologin).

Midsommartid är också de vita smultronens tid, jag fann några plantor i en skogsglänta (exakt var håller jag för mig själv, det växte vita hallon där också) för många år sedan. Bären har en utsökt smak, inte för söta och med en lätt syrlig ton. En liter av dem tillsammans med hemgjord citronglass blir en utsökt sommarfrukost. Är klockan förbi 16:00 tar jag gärna lite mörk choklad och en whiskey efteråt. Sommartid är tid att njuta och vilken rikedom slår fritid, fri tid? Sex timmars arbetsdag/ trettiotimmarsvecka borde vara politiskt givet. Det är ganska oklokt att föredra hög arbetslöshet framför att vi delar på jobben.

Men för somliga, politiskt blåblodiga, är människan endast en ekonomisk varelse, inte en kulturell och social individ. De ser oss som något att utnyttja, ett verktyg för egen vinning och de bluffar frodigt under det att de bygger sina system på en allt större skuld, inte minst ekologiskt.

Men under midsommar njuter jag av att fåglarna matar och lär/fostrar sina små ( runt den femtonde juli tystnar fågelsången för denna gång). Jag njuter av att rosorna blommar och fjärilens vingslag som nästan hörs i stillheten, få tider slår midsommartid.

vita smultron

För tjugo år sedan var stugan omgiven av asfalt, nu är den omgiven av en skönt blommande liten djungel, det bästa lilla ”konstverk” jag skapat.

stugan och jönköpigsrosen

Njut av midsommartiden. Skål ta mig fan!

 

vacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till Midsommarharmoni.

  1. Kicki skriver:

    Jag vill jobba för att ha en meningsfullt liv!

  2. Kicki skriver:

    …ett meningsfullt liv!

  3. arrami54 skriver:

    …har du funnit något jobb som ger dig meningsfullt liv? Eller söker du ett och måste det vara åtta timmar, varför inte sex timmar per dag om det ger ytterligare någon jobb? Idag jobbar många övertid på jobb som kan delas med andra, det handlar om minst 35 000 till 40 000 nya jobb om övertiden försvann. Alla jobb kan kanske inte delas av flera, men i de flesta fall går det.

  4. arrami54 skriver:

    …jag förstod detta. Vad är meningsfullast, jobb eller fri tid? Måste du jobba åtta timmar?
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=3945378

  5. narhvalur skriver:

    Jag är också för sex timmars arbetsdag, kanske undantaget om man är egen företagare. Men en vanlig arbetare på verkstadsjobbet eller en kassör tycker det kanske inte är ett meningsfullt liv om man har lite fritid att njuta av!

  6. arrami54 skriver:

    Sant, men det handlar också om en större och grundläggande fråga, hur mycket ”tillväxt” tål en ändlig värld och de ekologiska systemen? Vi måste dra ner på all onödig konsumtion, vårda det vi har, reparera det som går och betänka om vi behöver det vi köper. Mer tid ger verktyg för livsstilsförändringar, det handlar också om psykisk och fysisk hälsa. Många slits ut i dagens hysteriska marknadssystem, för att sedan transporteras till soptippen (fattigdom och utanförskap). Hur stora pensioner har t.ex. majoriteten av kvinnorna?

  7. narhvalur skriver:

    Sant, jag blir helt vansinning när politikerna hela tiden talar om ekonomisk tillväxt , som innebär ett utnyttjande av ekosystemen med en kollaps som följd.

  8. arrami54 skriver:

    …jo, frustrationen och vreden bär jag också! 😉

  9. Kicki skriver:

    Jo, du har rätt. Jag är väl ego som skriver att jag vill jobba mycket. Men jobbet har gett mig sådant som kanske inte andra uppskattar på samma sätt. Det har gett mig en viss frihet. Jag är kanske lite knäpp, men det har varit mitt sätt att överleva (utan att känna en massa sorg). Pengarna har inte varit lika viktiga, även om man naturligtvis vill ha en rimlig lön för det arbete man utfört. Så himla svårt att förklara för en ”vanlig” människa som du, med ordnade livsförhållanden… du kan nog inte förstå…
    Men självklart vill jag dela med mig av jobben till andra… fan vad fel det blir jag ska förklara…
    man kan ju inte både ha kakan och äta den…det förstår jag ju…

  10. Anders Åberg skriver:

    Självklart skall vi kämpa för kortare arbetstid, men arbetsköparna ser oss som poster i sin balansräkning snarare än som fullvärdiga människor med rätt till ett bra liv.
    Kortare arbetstid innebär oftast fler anställda, vilket ur samhällets synvinkel är hur bra som helst, men ur arbetsköparnas perspektiv innebär det mindre arbetslöshet, mer konkurrens om arbetskraften, högre löner, kanske högre skatter då offentlig sektor behöver anställa fler och hemska tanke, inflation. EU grundpelaren prisstabilitet får sig en käftsmäll och allt vad EU har kämpat så hårt för, sämre arbetsvillkor, lägre löner, utslagna fackföreningar och sänkta skatter för dom rika äventyras, så motståndet kommer att vara hårt mina vänner.

  11. arrami54 skriver:

    Exakt, men fördelarna vinner på lite sikt och argumenten emot en arbetstidsförkortning är tunna. Du kan i princip studera argumenten mot dåtidens reform om åttatimmars dag och se att retoriken emot är en direkt kopia. Det gick att sänka arbetstiden då, det går nu och som en kompromiss kan vi ju börja med sju timmars arbetsdagar.

  12. arrami54 skriver:

    Visst kan jag förstå behovet av ett arbete, inte minst ur socialt perspektiv, men sex timmar räcker om man ser helheten och tar med alla argument. Du har helt rätt i att man inte både kan äta kakan och ha den kvar. Sen vet jag inte om jag är ”vanlig”, finns det vanliga människor (?), vad jag förstår varierar frekvenserna inom våra multipla intelligenser, EQ m.m. och det ”vanliga”/lika är nog mest olikt.;-) http://runor.wordpress.com/2011/06/14/hur-ar-du-intelligent/

  13. Kicki skriver:

    exakt narhvalur…
    Hur ”man” ser på saker skiljer sig oftast beroende på om man är ”egen företagare” eller en ”vanlig” arbetare.
    Den egna företagaren har också varit en ”vanlig” arbetare, som valt att starta något eget för att inte själv bli arbetslös. Hen sliter som tusan för att därefter kunna se till så att andra människor kan få jobb. Jag tycker man måste se till hela kedjan… och det är ju där jag blir ”dubbel” och hamnar i ett sk. ”ingemansland”. Folk vill gärna HA jobb, men inte många skulle orka med eller ens vilja starta upp ngt eget då det innebär mängder av (fri tid som går till spillo) för den nya företagaren, för att kunna bygga upp ett nytt företag…. ja fy fan… vilken cirkus det kan bli. Har sett det på så nära håll. Helt plötsligt blir den som startat upp sitt företaget en ”konkurrent” till tidigare kollegor, medan andra jublar för att de får nya jobb…

    Ett företag måste gå med vinst, för att kunna växa och skapa nya arbeten åt andra.
    Som arbetare vill man samtidigt ha kortare arbetstid och mer ledighet, då stagnerar ju hela ”grejen” för företagaren som plötsligt bedriver ”välgörenhet” för allt det slit han lagt ner för att skapa nya arbetstillfällen åt andra… Jag är medveten om att detta är ett svårt dilemma. Finns det någon firma som vill bedriva detta? Varför drar de utomlands…

    Ja du… vad säger man…återigen ett moment 22.

  14. arrami54 skriver:

    Om jag får ”lägga mig i”, det är skillnad på företag och företag, liksom det är skillnad på behov och skapade behov. Väg in girighet, egoism i det hela och bilden blir genast lite mer komplicerad/nyanserad.

  15. Kicki skriver:

    Håller med om att vi måste dra ner på konsumtionen, och vårda det vi har. Måste man ha 15 olika sorters schampoo att välja på, måste man konsumera?! Samhället är uppbyggt på det sättet att konsumeras det inte så mister folk jobb…med allt vad det innebär för dem som har familjer… Kaos och elände… kronofogdar..existensminimum… ungar som bölar, föräldrar som käkar lyckopiller för att orka.. Fan… ser hela skiten framför mig… samtidigt jublar läkemedelsföretagen…som går med vinst på människors lidande…
    Helvete säger jag….

    Planeten förstörs, människor mår dåligt, krig frodas… jag står själv som ett ufo utan svar och vet inte vad mer jag kan göra. Tar min termos med mig till havet, njuter av vågorna, bara är… stänger av… (Gör ont att ”se” vad som lämnats över till barn och barnbarn…)

  16. arrami54 skriver:

    …inser att du förstår och bugar mig inför dig och din insikt. Frågan återstår, vad gör vi åt saken?

  17. Kicki skriver:

    Bugar inför min insikt.. ?! Det är väl en solklarhet för de flesta vill jag tro… Men tro mig, jag vet inte vad jag kan bidra med för att göra något åt saken. Vet du?

  18. arrami54 skriver:

    Är vansinnet i vårt överdrivna konsumtionssamhälle verkligen någonting folk i allmänhet är medvetna om? Tror inte det! Det vi kan göra är öka vår egen och andras medvetenhet, argumentera och jobba på politiska beslut, lagar och viljeinriktning.

  19. Kicki skriver:

    (missade ett ord i min kommentar ovan)

    jag vet inte vad jag kan göra MER.
    Dvs. än vad jag redan gör. Har aldrig levt över mina tillgångar, eller haft köpmani…

    Man behöver inte ha så mycket. Personligen är det ingen större skillnad idag mot förr, då jag hade jobb, rent konsumtionsmässigt. Konsumerade inte så mycket då heller. Hade förvisso råd med en bil. (som stod still i ett garage under hela veckorna) Det är där det är skillnad idag. Jo, jag kunde äta bättre också.
    Det grundläggande i livet har varit, tak över huvudet, mat för dagen och ett jobb. Har sällan kostat på mig kläder, har sparat gammalt. Köpt skor i kvalitet som varat i 4-5 år, till skillnad från ”modedojjor” som knappt varar en säsong. Det blir dyrare i längden med de sk. modepryttlarna. Har aldrig brytt mig om märken o sån skit heller. Kvalitet har avgjort. Sånt som håller, varar länge. Därför har jag älskat att moja i trädgård och odla. Det varar, och man kan njuta av det år efter år. Förstår att du älskar din trädgård. 🙂

  20. arrami54 skriver:

    Låter som du tänker och lever sunt i det du kallar MER. 😉 Att äta bra bör vara allas rätt, oavsett ekonomisk plast i hierarkin. Bra och ”giftfri” ekologiskt odlad mat bör vara allas rätt, liksom en bra bostad.

  21. Kicki skriver:

    <3. Bostad har jag ännu, men ska försöka skaffa mig en kolonilott till hösten. Då kan jag odla lite grann till nästa säsong. 🙂

  22. arrami54 skriver:

    …jo, att odla är en kreativ njutning! 😉

  23. pybusa skriver:

    Neddragning av konsumtion är väl en del av svaret på hur vi kan bidra till att minska risken för kollaps. Nu ska jag skryta! Villa med en elförbrukning på 4998 kwh/år. Vatten förbrukning alltid på 20 kbm/år trots diskmaskin och tvättmaskin. Troligen går det eller får man inte ha mindre. Förra ägaren drog 170 kbm. Fyra flaskor och tuber för kroppsvård. Den ena är kvar från ett dåligt köp. Sen blir det tre. ”Sopor” har jag haft nästan noll men har börjat kasta mjukplasten som ändå eldas upp, så nu blir det ungefär två hämtningar per år. Vill man så går det att tära mindre på ändliga resurser och ville man ännu mer så skulle man hitta en väg utanför samhället. Men det är inte lätt att ställa om helt. Många av samhällets produkter har blivit ett intresse och njutning. Frågan är om var gränsen för hållbart går.

  24. arrami54 skriver:

    Respekt! Du ”skryter” av rätt anledning och levde alla som du så skulle vi inte behöva oroa oss för miljön, klimatet, de ekologiska systemen o.s.v. Gränsen för det hållbara sjunker ju mer vi tar ut, skitar ner och plundrar. Initialt borde vi ge naturen återhämtningstid och verkligen minimera vår konsumtion till det grundläggande, bra giftfri mat, goda hållbara energisnåla bostäder och ”lappa och laga” istället för övrig överkonsumtion.

  25. Kicki skriver:

    hitta en väg utanför samhället är lättare med bil.. lol

  26. arrami54 skriver:

    …eller med en bra cykel! 😉

  27. Kicki skriver:

    Min hoj är en genuin ”sniken smålänning”!

  28. arrami54 skriver:

    Finns det något som kan kallas “sniken smålänning” ? Du menar att hojen inte vill ha med dig på turen utan drar iväg själv? 🙂

  29. Kicki skriver:

    Hahaha, jag får göra allt jobbet själv om jag ska få den till att rulla, och jag lovar..den rullar utav hel…e. :IoI:

  30. Kicki skriver:

    Skämt åsido… det är en Skeppshultshoj. Gillar den verkligen.

  31. arrami54 skriver:

    Det är bra cyklar! 😉

  32. arrami54 skriver:

    Jo, en cykel kräver oftast en mänsklig ”motor”. 🙂

  33. Kicki skriver:

    Haha, ja det är det, och även deras stekpannor! 😛

  34. Kicki skriver:

    Jäpp, anser mig ha en bra ”motorik”! Hehe

  35. arrami54 skriver:

    Det visste jag inte, att de gjorde stekpannor också…gjutjärn?

  36. arrami54 skriver:

    Det krävs, både på cykel, enhjuling och häst! 😉

  37. Kicki skriver:

    Jäpp! De är bäst. Varar livet ut. Stannade till på fabriken när jag hade vägarna förbi en gång.

  38. Kicki skriver:

    ..och styltor! 😉

  39. arrami54 skriver:

    Tror dig, gjutjärnspannor av bra kvalité håller livet ut! 😉

  40. arrami54 skriver:

    Jo, men dem färdas man inte långt på! 😉

  41. Kicki skriver:

    gör man det på en enhjuling då?

  42. arrami54 skriver:

    Ja, hundratals mil! 🙂

Kommentarsfältet är stängt.