En varm vind…

 

…drar över oss. Det är sommar och jag känner en skön harmoni. Blir lite extra glad denna morgon när jag läser intervjun med Soraya Post i DN. Ja, allt handlar i grunden om mänskliga rättigheter och jag känner bara glädje inför insikten om att hon sändes till EU-parlamentet som representant för oss i Sverige. Jag tror hon kan betyda mycket i kampen mot antiziganismen och de brunsvartas hat. En människas kvalitéer avgörs INTE av hudfärg, ursprung eller språk. SD och övriga ”brunskjortor” skall aldrig få fira hatets triumf igen! Aldrig!

Harmoni kräver kunskap, tid för reflektion och kreativ meditation. Meditation behöver inte vara passivt inåtblickande, den kan vara, men också aktivt skapande. Demokratin byggs och utvecklas via aktivt arbete, det räcker inte med ord om ”stabila finanser”, det krävs att alla får plats och på lika villkor.

Det är hög tid att stoppa Moderaterns snikna fattigdomsbygge och allmänna lögner. Rasismen självdör i ett samhälle som är jämlikt, solidariskt och där sjuka får en chans att överleva. Det behövs en genuin respekt för allas rätt till välfärd, allas rätt till människovärde…den respekten saknas totalt hos SD,M,KD,C.

Det känns som om Sverige vaknar upp och jag njuter lite extra av de varma vänstervindarna denna sommar och ser med tillförsikt fram emot höstens riksdagsval.

Demokratins väktare, som Soraya Post och andra politiker på den grönröda sidan lär vinna framgång.

väktaren

Bilden ovan är på min gårdsväktare, hon ser lite ilsken ut, men skenet bedrar!

SD är och kommer alltid att vara det gnälliga okunniga hatets förlorare, liksom de ”Nya” Moderaterna är okunniga egoekonomister som skiter i andra bara pengarna växer i egen ficka. Återkommande undrar jag däremot, liksom andra, varför inte media räknar in SD i Allianssläktet, likheten mellan t.ex. SD och KD är slående, det är ju i grunden samma värdekonservativa skit och SD har bevisligen stött Alliansen i de allra flesta frågor.

Det är dags för en bloggpaus, sommaren bjuder på så mycket att tiden vid datorn skall och bör minimeras ett tag. Att styrka harmonin kräver tid av vila och vila gör man bäst med fingrarna i jorden och genom att försöka stjäla tid till måleriet, konsten ger själen näring.

000_0010

Whiskey vilar också, husse är ändå så tråkig när han fastnar i en målning…

…eller i trädgårdens mylla.

 

muren

Vi läses! Må bättre än bra där ute i landet kära läsare!

 

 

Mysti sover a

vacce-sepia1b mellan b

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till En varm vind…

  1. Leon skriver:

    Ja Soraya som en och samma person har under sin livstid upplevt många av vårt lands allra mörkaste sidor vad gäller omänsklig behandling. Född på 50-talet under den tid då romer inte ens hade laglig rätt till fast bosättning. Alltså den mörka tid då ett nationellt minoritetsfolk helt enligt lagen kunde fördrivas med polisiära insatser. Hon har upplevt hur hennes mor utsattes, också helt enligt gällande lag, för ett övergrepp som inte ligger långt efter nazisternas vidrigheter. En mor som 21 år ung under tvång utsattes för en abort – i sjunde månaden – och tvångssterilisering. Något som jag inte kan kalla för annat en ett lagligt sanktionerat MORD. Denna vedervärdiga tvångslag upphävdes för övrigt så sent som 1973 (!). Och sedan själv som drygt 50 årig kvinna och mor tillsammans med sina barn uppleva sig vara en av dem som olagligt registrerats i det så sent som 2013 avslöjade ”romregistret” enbart för sin romska härkomst. Så hon kommer att vara en stark företrädare för de mänskliga rättigheterna och mot rasism och antiziganism där i Bryssel. Att hennes val som representant för ett feministiskt parti utgör en välförtjänt ”pungspark” till alla antifeminister och rasister som profiterat på antiziganism (som bl a SD) gör knappast saken sämre. Det är bara att önska henne all lycka där nere i Bryssel.

  2. pybusa skriver:

    Jag har inte fått tag på naftabaserad färg. Det finns inte i den butik jag hann med under veckan. Men det finns nog med billack för en början på en snajsigt tjusig ytterdörr. Ser fram emot måleriet. Roligt med ett kunnigt ”Bollplank”. Det finns också färg för negativ/positiv övermålning av fönster. Planerade köpa en back TT klassisk mellis. Men tiden har inte funnits. Knegat så hjärnan stundvis har slutat fungera. Vi skämtar om att ta fram egen legitimation för att komma ihåg vad vi heter. Helt sjukt! Det har varit den galnaste veckan hittills på sex år. En bil till sätts in på måndag! 🙂 Det var i sista minuten.

  3. arrami54 skriver:

    …exakt och man skäms som svensk. Tyvärr lever antiziganismen kvar hos många, speciellt hos SD.s folk. Att polisen försvarade sitt register tyder på att tiden stått stilla där och på att även inom den kåren finns det många rasister.
    Som Rom, kvinna, parlamentsledamot och tänkande individ kan säkert Soraya göra sin röst hörd, glädjande!

  4. arrami54 skriver:

    Antar ni fick göra en veckas jobb på tre dagar!
    Det skall bli kul att ge sig på din ytterdörr! Ser fram emot detta…”mellisen” är inte viktig, jag handlade lite rödtjut! 😉

  5. pybusa skriver:

    Exakt! Det är hysteriskt före storhelger. Det här med semester styrs inte för mig av att få vila, utan av för att slippa veckan före och efter den allmänna semestern och julhysterifirandet. Denna utveckling har klart utvecklats under vårt nuvarande styre. Personalbrist och arbetslöshet i samma paket till Svenska folket……. Nå! Till något trevligare. Tog just fram renskav. Har bakat bröd tidigare i veckan också. Det blir potatismos med ”Mye smöe”. Den klassiska lingonsylten göres ikväll.

  6. Leon skriver:

    Jag tänkte en del på det du säger om vila och glädje i att ”skapa” något med sina egna händer. Idag kan jag säga att mitt långa och efterlängtade sommarlov inleddes. Två års ”möda” med resor och rapportskrivande är äntligen över i och med att den konsultrapport jag och mina kollegor arbetat med idag lämnades till beställaren. Och nu är jag LEDIG och kan ägna mig fullt ut åt familj och vänner ett par månader framåt. Men tiden kommer knappast att ägnas endast åt vila även arbete med händerna och tillfredsställelsen att åstadkomma något mer beständigt väntar också. Vi har ett tak på vårt fritidhus som behöver läggas om och detta kommer att uppta en del av min tid nu i sommar. Och sen väntar en lägre resa fram i slutet av augusti.

    Däremot ser jag inte utan viss oro fram mot september då jag kommer att få min söndertrasade och smärtande knäled ”utbytt”. Men samtidigt….ett par veckor med postoperationssmärta och kringhoppande på kryckor kan det vara värt. Visserligen kommer jag knappast att någonsin bli någon allvarlig konkurrent till Usain Bolt….men för att få ett funktionsdugligt knä kan jag nog stå ut med detta 🙂

  7. arrami54 skriver:

    Älskar den typ av jobb du har framför dig, helst tillsammans med någon/några. Man umgås under skapande hantverk, skitkul! Älskar finsnickeri, möbelrenoveringar, avancerat trappsnickeri m.m. Har jobbat med detta förr, men jobbet var också glädje, en hobby.
    Har själv opererat mitt högra knä (spelade fotboll och förstörde det helt), jag gick två månader med gips, ytterligare tre med krycka…men operationen lyckades och jag blev helt återställd. Ortopederna av idag är än bättre så det lär gå hur bra som helst. …och vad är Usain Bolt mot ett friskt knä! 😉

    Låter faktiskt som du får en fin sommar och höst! Må bättre än bra nu! 🙂

  8. arrami54 skriver:

    Låter suveränt gott och du tycks välja semestertid klokt! 😉

  9. pybusa skriver:

    Jag minns när Romerna kom till den lilla byn långt ovan polcirkeln. Det var på sextiotalet. Vi småungar tyckte det var häftigt med något nytt när stora husvagnar slog läger på gräsplanen med en del bilar som idag skulle ses som rik mans bil. Jag minns hur vuxna varnade barnen (oss) att inte gå för nära. Jag frågade varför? Svaren var luddiga. Det måste dom ha varit eftersom jag inte kommer ihåg dom. Vad jag vet så var det första gången Romer kom till byn. Men jag var inte rädd. Inte gav gruppen på den stora gräsplanen ett fientligt intryck. Det blev ett ståhej och upprördhet bland vuxna minns jag, Polisen i sina svartvita bilar patrullerade i byn. Några Romer stannade kvar och blev ett nytt exotiskt inslag i min föränderliga värld. Mycket av rasismen beror på hörsägner och rykten. Jag kommer ihåg att döttrarna till en familj blev mycket vackra och omtalade och eftertraktade och sonen blev en i gänget. När jag var vuxen så bodde flera av dessa familjer i villor och arbetade i gruvan och var helt accepterade. Jag kommer inte ihåg någon mobbning i skolan av romerna. Då var ”Byfinnarna”. Folk från de yttre byarna , folk som faktiskt var ganska vilda, mer utsatta för mobbning. En slags rasism. En rasism byggd på bostadsort. Ni ser att rasismens vägar äro outgrundliga. Några av romerna kom från koncentrationslägren. En kvinna gav ut en bok om sina upplevelser. I Lappland var rasismen mot Romerna bara en slags ”modenyck” under en kort tid som jag vet beror på den gamla rädslan för det nya.

  10. narhvalur skriver:

    Jag avskyr extra mycket moderaterna , som tar pengar från handikappade och ger detta till höginkomstagare!
    Läste i Läkartidningen en bra artikel där en läkare skrev, borgelig, att vissa institutioner inte får vara privata och med vinstintresse!

  11. narhvalur skriver:

    I samma artikel i Läkartidningen, gavs också flera referat att privat sjukvård var sämre.
    Har varit sjuk och åkte till privata statussjukhuset Sofiahemmet och fick en urusel behandling och bemötande.

  12. arrami54 skriver:

    …intressant och helt riktigt, rasism beror mest på rädsla. Det här med romers skönhet vet jag, var ju gift med en romsk prinsessa! 😉

  13. arrami54 skriver:

    …jo, de, de ”Nya” avskyr tydligen sjuka och handikappade, de ses som ”tärande” parasiter och bör helst dö snabbt. Moderaterna betalar ju sina skattesänkningar den vägen. Det är styrkt att icke vinstgivande vård (s.k. Nonprofit) ger bättre vård, mer jämlik och med mindre antal för tidigt döda. Man följer idag inte ens lagen: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sjukvarden-foljer-inte-langre-lagen_3596708.svd

  14. arrami54 skriver:

    Det är helt klart sämre vård när sjukvården skall ge vinst: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/samre-kvalitet-i-vard-med-vinst_8066356.svd

  15. Christer Brodén skriver:

    Sämre än vad? Som det var förut eller som det är nu? Vill man ha bättre sjukvård för de som betalar extra, så får landstingen göra som de gjort, hårda neddragningar. Utan läkare kan non-profit inte ge vård alls.

    Stafettläkarsystemet innebär läkare, som tillsammans med riskkapitalisterna deltar i plundrandet. Väsentligt högre löner, motiverade med avsaknad av sociala förmåner, och att de får betala sin vidareutbildning själva (om de tycker sig ha råd).

    Jag bor på en mindre ort, och vissa läkare jag sett skulle aldrig få jobb på en privat klinik. Kompetenskatastrofer helt ointresserade av patienterna. I nåder låter de sig anställas av landstingen, om landstinget blundar för deras brister och betalar mer än grannlandstinget. Småorternas brister på läkare kan de ju inte blunda för.

    Det var bättre förr! Och det där i SvD var bra!

  16. Tycker nog att du lider mer av ”det gnälliga okunniga hatet” idag. SD har ju gjort en hel del mot rasism och gått framåt rejält i EU-valet. Vi har båda förlorat en aning på detta vad gäller vargens rätt att få existera fritt, men samtidigt är det bästa för vargen en nedväxande befolkning här i Sverige. Det är ett oomkullrunkeligt faktum. Kanske kan vi via SD ändå få större naturskyddsområden där vargen kan få finnas? Låt oss fokusera på det positiva!
    Jan Milld beskriver sin och andras rädsla för vargen här: http://janmilld.wordpress.com/2012/06/17/varg/

  17. arrami54 skriver:

    …hahaha…jo, jag gnäller från dysterkvisten ibland. Det som främst framkallar ”gnället” är naivt enstegstänkande, vad har t.ex. SD tillfört i miljö-/klimatpolitiken? …och när slutade de bli rasister? 😉
    Att ”varghat” dominerar bland SD:are är känt och statistiskt styrkt via ett antal undersökningar. Statistik ger i.o.f.s inga bevis, bara ledtrådar. Men lyssnar man till retoriken inser den källkritiske att SD:s miljötal är okunnigt och falskt. Problemet ligger inte i befolkningstal, snarare i konsumtion och livsstil. Det handlar också om en vettig fördelningspolitik som raderar bort fattigdom. Sverige är stort, generellt glesbefolkat och vargen bor inte i städer. 😉
    Jag hittar därtill ingenting nytt i Jan Millds argumentation och inte så mycket kunskap. Den nedväxande befolkningen kommer, av flera skäl, så oroa dig inte för detta, problemet ligger i hur framtidens befolkning skall överleva om vi inte stoppar plundringen i tid? Du är lite naiv i ditt SD-kramande och tycks inte ha förstått att jag är rabiat antirasist.
    SD har inga svar, de upprepar bara känd värdekonservativ nationalism och rasism enligt ytterst enkla recept.

  18. arrami54 skriver:

    …sant, vården var bättre när vården prioriterades och rätt folk blev läkare/vårdande.

  19. Tror egentligen inte att de någonsin på allvar kallat sig rasister, även om det skert finns lägen då individer gjort det, ex. vid gruppvåldtökter etc.. men , ordet ”rasist” används av motståndarsidan och ägd media.

    Att det finns rasim inom partier är inget partispecifikt för SD eller ens för Svenskarnas parti som jag precis skrev om idag. http://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2014/05/31/etc-kanske-begar-ett-brott-mot-svenskarnas-parti-idag/
    ..även om jag tror det kan finnas ett samband som beror av http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin

    Visst finns det människor som hatar vargen. De vill inte att den ska skada barnen eller de djur de älskar.

    Hmm.. Du oroar dig inte för en nedväxande befolkning… Jag tror inte helt du förstår helt vad överpopulation gör med naturen. Om du tror att det kommer finnas en enda varg eller ens hund eller katt kvar efter en nedväxande befolkning har du helt enkelt inte varit vaken på Vetenskapliga partiets föreläsningar…

    …men varför inte lyssna på Tenzin Gyatso 14th:
    “ When human groups are dying of hunger, they eat everything: grass, insects, everything. They cut down the trees, they leave the land dry and bare. All other concerns vanish. That’s why in the next 30 years the problems we call ‘environmental’ will be the hardest that humanity has to face.”
    http://populationmatters.org/making-case/quotations/

    Har du sett den om påskön:

    …eller Sir David Attenborough:
    http://www.populationmatters.org/attenborough-talk/

    Visserligen spär medias ägare och deras lakejer på agressivitet och attityden av ”anti” och ”rabiat”, men hur mentalt hälsosamt är det egentligen? Ilska kortsluter vår humanitet, vår förmåga att försöka förstå och den väcker lägre funktioner i hjärnan till liv.

    Bättre att hålla sig lugn och förstå saker innan man har åsikter om dem.

    Visst är SD värdekonservativa och nationalister och visst finns det rasism här och där, men om du tittar på varje människas upplevelser och försöker förstå hur de ser världen och vad de råkat ut för kanske du kommer bli en del av lösningen på problemen.

    För det mesta går att lösa. Lösningen är ibland ganska enkel, ibland lite mer av en utmaning.

  20. arrami54 skriver:

    Givetvis kallar sig inte SD för rasister, det vore politiskt självmord, även om alla vet att det är så. Studera bara följarna på Avpixlat (vilket jag gjort ihärdigt sedan PI lades ned).
    Du tycks fast i deras tänk, du tar upp ”gruppvåldtökter”, vilket är typisk SD-propaganda, detta att utpeka invandrare/flyktingar som mer brottsbenägna, vilket bara är rasistisk missaktning, fördomar, myter och hat. All media är ägd, av staten eller privata aktörer. Du tror inte SD äger sin media och att ”sanningen” kommer från dem? Läs detta och tänk: http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjanar-over-en-halv-miljard-pa-invandringen/
    …och all media överdriver, de vill sälja! Studera bara Aftonbladet, ingen driver språkets överdrifter som dem.

    Du roar mig, tar upp gammal fakta jag känner väl och hävdar på osaklig och otydlig grund att jag inte förstår överbefolkningens/överkonsumtionens konsekvens på natur/miljö/klimat. Men för fan, läs min blogg, läs!
    Jag förstår inte hur du fick in alla människors behov av Oxytocin i sammanhanget, detta biologiska och psykologiska behov är lika för i princip alla däggdjur och alla människor. Ditt ordval ”nedväxande befolkning” tolkar jag som befolkningsminskning och den kommer om jag inte har fel, välstånd minskar befolkningen, liksom den kraftigt ökande antibiotikaresistensen m.m. Och en minskande befolkning är bara bra ur alla synpunkter, men innan kurvan vänder globalt lär vi vara ca 10 000 000 000 levande individer av vår art.
    Det tycks mig som du projekterar och lägger åsikter/känslor på mig som jag inte bär. Jag umgås med människor som både röstar och kan tänka sig rösta på SD. De får ta argumentationen om de vill, jag svarar efter min åsikt och kunskap…givetvis går alla problem att lösa, förutsatt att vi vill lösa dem och via personliga möten, samarbete blir det givetvis enklare. Men jag kommer aldrig att vika mig för rasism eller rasistiska tendenser på grund av dina eller andras lätt flummiga lek med ord.
    Jag uppfattar dig som en präglad rasist, du gömmer dig bakom ordet ”vetenskap” men tycks värna egot och SD mer än naturen, miljön, demokratin, allas lika värde o.s.v.
    Hur skall vi t.ex. ställa om svenskt jordbruk så att det blir hållbart ur miljö-/klimat synpunkt, hur ökar vi biodiversiteten m.m. Kom med sakliga förslag om du nu representerar ett parti? Kan vi använda skatten, till exempel sänka eller helt ta bort skatt för dem som odlar och driver sitt jordbruk ekologiskt?
    Invandringen är en livsnerv för Sverige, hela vår nation, vår kultur är och har alltid varit beroende av mångfalden vi får utifrån.
    Jag läste inte dina länkar, främst för att det är gamla insikter jag redan har och ärligt talat skiter jag i hur du ser på Svenskarnas Parti, enligt mig är de rasistiska nynazister och skall bedömas därefter och de står på normalfördelningskurvans yttersta vänsterkant, obildbara alltså! 😉

    Om du läser det jag skriver i min blogg (gör du?) så ser du att inlägget avslutades med ordet intermission (paus). Jag är här inte och har inte tid med din ”debatt”, du får vänta tills jag återkommer från pausen.
    Ha en skön sommar!

Kommentarsfältet är stängt.