Jag är ägd!

 

…och jag erkänner det gärna, jag ÄR ägd. Vår kära åskgud Tor bestämde sig tydligen för att festa om i natt och vid ca 03:00 väckte båda mina drottningar mig. Mysti och Whiskey var rädda och inte roade av mullret, blixtarna.  De gnällde på katters vis och var uppenbart oroade av Tors lek. Det var bara att stiga upp, leka med dessa två skönheter för att stilla deras oro…och en halvtimme senare satt de sida vid sida i fönstret och studerade nyfiket det som nyss varit så farligt.

På tal om farligt så visar jinge en fin bild på en otroligt vacker, men farlig, katt.

När jag ändå var uppe tänkte jag ta en nattpromenad i det upprörda vädret med min vita vargvän, men hon vägrade. ”- Du tror väl inte jag går ut i detta väder, husse! Det regnar ju!” . Hon tittade på mig med en min som avslöjade att hon uppfattade mig som tämligen galen, vilket jag troligtvis är! Natten förflöt fortsättningsvis lugnt och jag somnade åter en stund efter ett par glas Whiskey och ytterligare lite lek och kel med drottningarna Whiskey och Mysti.

!cid_inlineImage6666

Katten på bilden är Whiskey (hon har växt och är något större idag), vill ni se Mysti så tänk er en kolsvart kopia med klargula ögon.

Min dotter och ytterligare några vill sända mig till psyket med ilfrakt varje gång det avslöjas hur jag skämmer bort mina djur. De äter bara det bästa av svenskt kött och fisk, själv lever jag enligt 2-5 principen, två dagar per vecka med extremt god mat av yppersta kvalité, resten av tiden är det skorpor och vatten. (…men bukfettet har minskat och det skall bli spännande att se vad diabetessjuksköterskan säger nästa gång hon examinerar gubbfan!).

Det är något fantastiskt och underbart med rejäla åskoväder, man blir ödmjukt liten inför naturens krafter.

blixt

 

 

 

 

…och för övrigt håller jag med mina boparasiter, man skall inte äta dåligt kött, speciellt inte danskt eller tyskt griskött!

…och försök inte ens övertyga mig om att mänskligheten är frisk!

 

 

vacce-sepia1b mellan

 

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Jag är ägd!

  1. narhvalur skriver:

    Bra låt! En av mina favoriter men trodde att det var John Fogerty som sjöng originalet???

  2. arrami54 skriver:

    …det är en skön låt, men jag vet inte vem som skrev den! ??

  3. Ping: Djuriska drifter chockar bloggare ! | Bilderblogg.se

  4. Screamin’ Jay Hawkins, I Put a Spell on You

    Screamin’ Jay Hawkins- ”I Put a Spell On You” (Merv Griffin Show)

    Men den klart bästa versionen…
    Creedence Clearwater Revival – I Put A Spell On You

    15 år och väldigt bra:

    Och rent filosofiskt är tanken på lyckliga hönor som lever i en matrix, minst sagt intressant. Det påminner mig om hur många ungdomar lever idag. Lösningen på populationsfrågan kan kanske kan ligga där?

    …kommer det leda till mindre population? Vet inte. Vi får spekulera i den saken. Men då kan kanske vargarna få leva i balans med naturen… medan människorna lever i en slax lycklig matrix.

  5. arrami54 skriver:

    Tack för låtarna! Idén om ”matrix” exkluderar jag eftersom den är sjuk, oavsett om det handlar om kycklingar eller människor! Ingen av oss vill ha den framtiden och plats för varg har vi oavsett i Sverige, Europa och Nordamerika. Ka vi inte leva i harmoni med naturen kanske vi inte förtjänar att leva överhuvudtaget?

    Det finns inga skadedjur.
    Men genom jämviktsstörningarna
    i naturen har tillfälle givits
    för arter som skulle haft en gallrande uppgift
    att breda ut sig över sin givna gräns.

    I den mån människan stört jämvikten,
    uppträder hon själv som ett skadedjur.

    Citat från Elin Wägner, Väckarklocka.

    (PS: Tog bort några länkar jag inte vill ha här! De hade för stark ton av reklam! DS.)

  6. Ok att du tog bort vissa länkar, men håll med om att de var intresssanta!

    Håller med dig. Vi har att göra med ett extremt skadedjur här. http://sciencetrio.wordpress.com/2010/02/09/overpopulation-and-species-extinctions/
    Så rösta rätt! 😉

  7. arrami54 skriver:

    Jo, länkarna var intressanta och jag hann läsa dem!
    Jag röstar alltid av övertygelse och då röstar man inte fel! Nog är vi ett ”skadedjur”, men jag oroar mig inte, naturen får snart sin chans att slå tillbaka (inom fem år!)…vi ordnar tyvärr saken via överkonsumtion av antibiotika, den kemiska ”cocktail” vi släpper ut i naturen, klimatförändringarna m.m.

  8. Människan, med hjärta och hjärna, kunskap inom matematik, arkeologi och jordbruk, och om hon väljer upplysthet och balans med naturen, har potentialen att bli ett gudibehagligt djur som skapar balans och harmoni med naturen. Det valet har inte ett vanligt skadedjur.

    Att du har hjärta och bryr dig om vargen, det ser jag, men har du positivitet och hjärna nog att rösta vetenskapligt så att du de facto räddar naturen? Det är det som är tveksamt, men jag har givetvis hoppet uppe. Det finns all anledning att vara positiv för då kan man lyckas.

  9. arrami54 skriver:

    …hahaha…du menar att man bara har ”positivitet” och ”hjärna” om man följer dig och röstar på ditt parti? Vi kan inte rädda naturen, det är vi som är beroende av naturen, den livnär och ”räddar” oss. Uppenbarligen har din vetenskaplighet gått vilse och du ser människan som den som äger naturen?
    Givetvis har människan en valmöjlighet, men hon är generellt för dum för att inse vilka val hon måste göra. Du tror seriöst att mänskligheten kommer att sluta med all onödig och miljöförstörande konsumtion, sluta med antibiotikauppfödda djur, spara energi och gå över till långsiktigt hållbara energisystem, dela på jobben, storsatsa på hållbar teknik m.m. Den drömmen är tyvärr naiv i en tid då det enda som växer är hatets polarisering.
    Mänskligheten är korrupt, narcissistisk, revirhävdande, våldsbenägen och ett rejält dumt djur..det vi går mot är de långa lömska krigens tid. Krig mot varandra, på grund av rädsla, främlingsfientlighet och kanske främst…vi krigar mot naturen och lär förlora stort. Ingenting och ingen kan hejda den negativa utvecklingen…det har redan gått för långt och du hinner aldrig bygga upp ett trovärdigt alternativ med ditt ”vetenskapliga” parti.
    Några få finansiella bubblor till, något extremt ekologiskt haveri… och sedan spricker ”skiten” totalt!
    Du kan ingenting förändra, ingenting!

  10. Ja. jag menar att om man bara har ”positivitet” och ”hjärna” och om man tänker vetenskapligt korrekt och agerar på den kunskapen att vi kan rädda naturen.

    Jo. Det är vi som är beroende av naturen för den livnär och ”räddar” oss. Det är jag väl medveten om. Att se människan som om den äger naturen är en politisk nödvändighet pga. människans egoism, men egoismen har en inneboende långsiktig egoism, vilket kan utvecklas till altruism eftersom vi alla är likt en organism i balans som gynnas av varann. Det är väl känt.

    Ursprungsbefolkningen i USA utrotade många arter och sannolikt vaknade de upp vid en tidpunkt då de förstört mycket och när de nya invandrarna, västerlänningarna, invaderade deras land levde de i en bättre balans med naturen, en kultur som de sannolikt utvecklat pga. tidigare misslyckande. De utvecklade sätt för familjeplanering, både med örter och rent socialt.

    Det finns människor med fullt fungerande hjärnor som positivt och konstruktivt skapar sin framtid. Positivitet är resultatet av rätt mental aktivitet.

    “Procrastination is illogical from every viewpoint. It is like the man who wanted to cross the stream, so he sat on the bank to wait for all the water to run by.” – Vernon Howard

    Det finns redan människor som börjat leva miljövänligare, börjat köpa ekologiskt, sparar energi och går över till långsiktigt hållbara energisystem, de jobbar mindre, delar effektivt på jobben, de satsar på hållbar teknik som solpaneler, LED etc.

    Det är ingen dröm längre. Det är en oomkullrunkelig verklighet. Det jag vill ha är på väg redan, tack-o-lov, och vi kan få det att ske i snabbare takt.

    Hatets polarisering växer när resurserna sinar, när vissa får lite och andra har för mycket. Motsatsen leder till lyckligare människor.

    Mänskligheten är oftast i likhet med schimpanserna, korrupt, narcissistisk, revirhävdande, våldsbenägen och ett rejält dumt djur, men har givetvis andra högre kvaliteter också som kan odlas.

    Om vi hinner bygga upp Vetenskapliga partiet hänger enligt enkel logik bara på ett fåtal enkla faktum, hur snabbt kommer rätt folk in i partiet och hur snabbt börjar folket rösta på detta alternativ.

    Vilken anledning finns det att vara negativ? Vad kan man åstadkomma med negativitet?

  11. arrami54 skriver:

    …nja, jag tror du blandar ihop realism med negativ syn, vilket ibland hänger ihop. Det är t.ex. svårt att se den extrema främlingsfientliga och rasistiska vinden som drar över Europa som någonting positivt.
    Miljötänket har nått en del individer, men de är ännu en minoritet, speciellt om du har en global insikt kring problemet. Tror inte alls det är viktigt att se människan som ägare av naturen, ett farligt feltänk enligt mig då vi är ägda och helt beroende av en natur, ekologiska system i balans. Egoism och altruism måste balanseras, i allt är ordet balans viktigt…även vad det gäller själslig harmoni och harmoni med naturens krav.
    ”Mänskligheten är oftast i likhet med schimpanserna, korrupt, narcissistisk, revirhävdande, våldsbenägen och ett rejält dumt djur, men har givetvis andra högre kvaliteter också som kan odlas”…inte sant, Bonobonen (Dvärgschimpansen) har dessa kvalitéer, inte vi! 😉
    Vilka djurarter/växtarter utrotade Nordamerikas eller Sydamerikas indianer? Definiera ”fullt fungerande hjärnor”, alla är unika och har varierande frekvens av våra multipla intelligenser. Tyvärr orkar inte många tänka in orsak och konsekvens, men detta handlar mest om lättja, konsumtionsiver och primitiva reaktionsmönster, vilket bl.a. ger effekter av ökande klyftor och ”vi mot dem”-tänk.

  12. Att se realism är jag duktig på. ”Real”, d.v.s. på riktigt, verkligheten, finner man bäst genom djup meditation när man andas djupt kombinerat med att ha kunskapen om hur man tänker rätt (filosofi) … MEN sanningen finner man endast om man vågar se den. Det är inte alla som har modet att se sanningen så som den är för det innebär förändring. Man måste vara trygg med förändring för att våga.

    Sanningen om den snällhet vi önskar oss mellan människor med olika utseenden i Europa är att de läger som är oense bör bli snällare och mer förstående mot varann. För snällheten kommer när alla känner sig trygga, när vi lyckats nedväxa till en avslappnad balans med naturen, där vi har nog förnyelsebara resurser, alla känner sig respekterade som en del i vår gemensamma enhet och alla är så avslappnade och trygga att de välkomnar en naturlig och frisk invandring som kan integreras/assimileras.

    När människor som söker skydd med riktiga flyktingskäl, som vill leva i ett vetenskapligt samhälle och vill smälta samman med oss sker integrationen naturligt och alla blir välkomna, för rasismen finns egentligen inte. Olof Palme har rätt.

    …och snällheten blomstrar när människor är mer jämlika med varann och arbetar mot gemensamma mål, i en vänsterpolitik, där vetenskapen förenar människor och där resurserna är tillräckliga för att människor ska känna trygghet.

    Balanserad befolkning och miljöriktig ekologiskt riktig konsumtion leder till fred, godhet, mätta glada barn med armar och ben intakta och trygg öppenhet för det främmande i lagom dos, i balans. Det är ingen åsikt. Det är ett reellt faktum.

    Lösningen är enkel för den som vågar se den. Vi kan de facto i realiteten hjälpa alla samtidigt i hela världen. Lösningen heter att man skapar balans med naturen lokalt i hela världen, dvs. tänker djupgrönt och ekologiskt på ett vetenskapligt sätt.

    Det är bra att miljötänket har nått en hel del individer, men visst, jag är enig med dig, de är ännu en minoritet, dock inte bland de vetenskapsmän som tittar djupare på ämnet, speciellt bland de av oss vetenskapligt lagda som har en global insikt kring problemet.

    …och är det inte så att ett fåtal dedikerade människor tillsammans de facto kan förändra världen? Är det de facto inte så att inget annat någonsin egentligen har gjort det?

    Pga. att du och jag identifierar oss som en del av naturen redan tycks det mig som om vi båda anser att vi är delägare av naturen med lika stor rätt som djuren. Vi vet att man kortsiktigt kan lura naturen en aning med GMO etc., men att vi långsiktigt givetvis är ägda och helt beroende av en natur och ekologiska system i balans.

    Jag ifrågasätter i fall dvärgschimpansen är enbart fredlig. Det skulle förnvåna mig. Undersöker saken. Här kastar dvärgscimpansen sten, sannolikt för att den känner människorna som filmar som ett yttre hot:

    Vilka djurarter/växtarter utrotade Nordamerikas eller Sydamerikas indianer?
    ”Radiocarbon dating traces the disappearance of ground sloths in the United States to around 11,000 years ago, which coincides with the first appearances of humans in the land of what is now the United States and glacial-interglacial climate change.”
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_sloth

    ”Fullt fungerande hjärnor” är hjärnor som kan tänka i flera steg, kan korrigera sina ”sanningar” när nya bevis framkommer och dessutom kan konsten att tänka rätt, samt orkar tänka färdigt, samt kan avgöra vilka lösningar som är emotionellt korrekta dessutom och sedan med konsekvens kan agera map. det resultat som framkommer.

    Positivitet, konstuktivitet, intelligens, sensibilitet och viss ihärdighet och konsekvent beteende är kännetäcknande för mental friskhet, anser jag.

  13. verkar vara fel videoklipp…av Palme. Ska vara klippet från Youtube som heter ”Olof Palme – Fördomar”

  14. arrami54 skriver:

    Huruvida du styrs av ”realism” vill jag avvakta med att bedöma, känner dig ju inte än. 😉 Meditation ligger i den kreativa reflekterande eftertänksamheten under skapandet och är helt naturlig hos många. Etik och kamp mot fördomar handlar inte om snällhet, du får höja dig några nivåer över ”snällhet”, även om snällhet inte är fel. Förändring är ingen motsats till balans/harmoni då förändring ständigt pågår, den är som bekant evolutionens bas. Dina ord om ”riktiga flyktingskäl” får mig att misstänka tankefel som bygger på just fördomar. Du menar att flödet skall vara konstant och att ”översvämningar” inte förekommer naturligt? En översvämning p.g.a. t.ex. ett krig skall inte accepteras…flyktingar skall välkomnas om de är få och omedelbart kan assimileras…bli en lokalbo, en ”Hamneda-bo”. 🙂

    Delar inte din bild om att vi hinner eller kan förändra människornas inställning i tid. Ingen individ eller grupp har i realiteten förändrat någonting, vilket t.ex. bevisats av tiden. Olof Palmes ord om den grundmurade demokratin är fel, demokrati är någonting du alltid får kämpa för, utbilda folk i. SD.s framgångar är bevis nog på att fördomarna är livskraftiga.

    Det är antagligen sant att Nordamerikas urinnevånare utrotade jättesengångarna, de var ju enkla jaktbyten: ”De fynd som finns visar att de första människorna i Amerika levde tillsammans med jättesengångarna. En teori är att den snabba klimatförändringen efter den senaste istiden orsakade djurgruppens död. Vid denna tid minskade glaciärerna, havsytan steg högre och regioner med nederbörd flyttades. Några vetenskapsmän tror att många djurarter – däribland även jättesengångarna – inte anpassade sig tillräckligt snabbt till denna situation.
    Andra vetenskapsmän hänvisar att denna djurgrupp levde mer än två miljoner år under liknade ändringar i klimatet med tydligt märkbara varma och kalla tider utan att dö ut. Människor lever i Amerika sedan 30 000 år. De flesta jättesengångare dog ut för cirka 10 000 år sen. Det är alltså troligt att dessa djur dog ut på grund av jakt.”

    Jag ser nog fortfarande Bonobonen som den fredligaste primaten (vi har mycket att lära av dem!). Att de i fångenskap kastar sten mot filmande människor är snarast ett sundhetstecken och rent självförsvar. Hur skulle du reagerat inlåst i en grop? 😉

    Avslutningsvis är definitionen av ”mental friskhet” lite svårare än din definition i en sjuk värld. Vad är t.ex. intelligens, kan du ge ett holistiskt och fullvärdigt svar?

  15. arrami54 skriver:

    …tack. Lade in klippet i mitt senaste inlägg! 😉

Kommentarsfältet är stängt.